فلز مس

فلز مس؛ انواع، ویژگی‌ها و اهمیت آن در صنایع

223 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید مس چه کارایی در صنایع مختلف دارد؟‌مس فلزی است با عدد اتمی ۲۹ که در گروه یازدهم جدول تناوبی قرار گرفته شده و نماد شیمیایی آنCu  است. فلز مس ویژگی‌های شکل پذیری، رسانایی‌گرمایی و الکتریکی مناسب و چکش خواری را دارد و در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال برای این که بیشتر با این فلز آشنا شویم، در ادامه این راهنما به شرح چیستی مس و ویژگی‌ها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی فلز مس

فلز مس

فلز مس بسیار مهم و پرکاربرد است و دارای قابلیت‌هایی خاص بوده و به این خاطر جزئی جداناپذیر از زندگی ما به حساب می‌آید؛ بطوری که اکثر پروژه‌های صنعتی در دنیا به کیفیت و کارآمدی این فلز وابسته هستند. مس رنگی قرمز دارد و در دنیا دارای ارزش بسیاری است. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های این فلز کی‌توان به مقاومت بالا در برابر حرارت بالا و هدایت الکتریکی اشاره داشت. این فلز را در کنار فلزات خشک رنگ و گران قیمت قرار می‌دهند. نکته‌ دیگر در مورد عنصر مس این است که فلز و نوع ورق مس انواع متفاوتی دارند که می‌توان به شمش مس خالص، آلیاژها با درصد مس بالا و برنج‌ها اشاره داشت.

انواع مس و خواص آن

  • مس خالص بهترین نوع مس است؛ چرا که ناخالصی آن در کمترین حد ممکن است. در این نوع میزان مس ۹۹۹.۹۹ درصد محاسبه می‌شود.
  • مس با درجه خلوص بالا که در رده دوم قرار گرفته و دارای مقدار قابل توجهی نقره درخود است. میزان مس آن بین ۹۶ الی ۹۹ در صد متغیر خواهد بود.
  • برنج که در ساختار خود علاوه بر مس دارای عناصر دیگری نیز است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نیکل، آهن، روی و آلومینیوم  اشاره کرد. این ترکیب باعث این شده که میزان مقاومت بسیار بالا باشد و محصولات ساخته شده توسط آن از لحاظ کاربرد بهترین باشند.

ویژگی‌های فلز مس و خاصیت آن‌ها

فلز مس

  • دارا بودن هدایت الکتریکی و حرارتی مناسب
  • نشان دادن مقاومت بالا در محیط‌هایی که فلز در معرض خوردگی قرار می‌گیرد.
  • داشتن مقاومت بسیار عالی در برابر فرسودگی
  • داشتن املاح ضد میکروبی
  • زیبایی و رنگ‌های دل‌پذیر و خیره‌کننده
  • تنوع آلیاژی آن در ساخت قطعه‌های مقاوم در برابر کشش و فشار بالا

۱. هدایت الکتریکی و حرارتی بالا در مس

مس به واسطه ویژگی هدایت الکتریکی مناسبی که دارد باعث شده که به یکی از اجزای اصلی و مهم در صنعت برق در جهان تبدیل شود و به خاطر آن سیستم برق‌رسانی در تمام مناطق دنیا توسعه چشم‌گیری پیدا کند. همچنین از ویژگی هدایت حرارتی مس برای ساخت ابزارهای گرمایشی مثل مخزن‌های آب‌ گرم و تجهیزات سیستم‌های حرارتی نیز استفاده می‌شود.

۲. مقاومت مس در برابر خوردگی

از مزیت‌های این فلز این است که ساختاری غیر قابل نفوذ دارد و ماده‌های خورنده مثل اسید‌ها و محلول‌های نمکی به هیچ عنوان نمی‌توانند آسیبی به آن وارد کنند؛ این ویژگی باعث شده مس در حوزه‌های دریایی و شیمیایی بسیار گسترده و پرکاربرد باشد.

۳. داشتن پتانسیل آلیاژ

مس دارای ساختاری است که به وسیله آن توانایی تولید آلیاژهای زیادی را به دست می‌آوریم. برنج و برنز که مهم‌ترین آلیاژ‌های فلز مس به شمار می‌روند به دلیل خواص و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارند در صنایع و حرفه‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۴. املاح ضد میکروبی در مس

از ویژگی‌های منحصر به فرد و بی‌نظیر مس داشتن املاح ضد میکروبی است. مس می‌تواند به سلول‌های باکتری و میکروب نفوذ کرده و نابودشان کند. این امر می‌تواند یکی از دلایل ساخت ظروف و ابزار مسی در همه جای جهان برای مصارف غذایی باشد.

 ۵. رنگ و زیبایی مس

مس دارای رنگی زیبا و سطح شفاف و صیقلی است که در صنایعی که زیبایی اهمیت قابل توجهی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این صنایع می‌توان به جواهرسازی اشاره داشت با استفاده از این فلز جواهراتی زیبا و مدرن و بی‌نظیر ساخته می‌شود.

فلز مس در چه صنایعی به کار گرفته می‌شود؟

فلز مس

صنعت ساختمان

به دلیل سبک بودن مس از آن برای ساخت وسایل مورد نیاز ساخت و ساز بهره می‌گیرند.

صنعت پتروشیمی

در این صنعت از فلز مس و آلیاژ‌های آن برای ساخت تجهیزاتی مثل مبدل‌های حرارتی استفاده می‌کنند که نقش مهمی در این صنعت دارد و باید طوری ساخته شود که بهترین کارایی را داشته باشد.

صنعت حمل و نقل

بخش زیادی از تجهیزات وسایل حمل و نقل از مس ساخته می‌شود مثل چرخ دنده‌ها، لنت‌های ترمز، سیستم‌های خنک‌کننده هواپیماها و مهم‌ترین آن‌ها موتورها و یکسوکننده‌ها نام دارند.

صنعت برق

رسانایی بالای مس و قیمت مناسب آن باعث استفاده گسترده از آن در این صنعت شده است. در حال حاضر تمام تجهیزات کاربردی در صنعت برق مثل کابل‌های فشارقوی، مبدل‌ها، لامپ‌ها و البته سیم‌ها را با استفاده از این فلز تولید می‌کنند.

صنعت پزشکی

در این صنعت از خواص ضد میکروبی مس استفاده می‌شود؛ به طوری که با استفاده از ابزارآلات مسی سرعت انتشار بیماری‌های عفونی کاهش یافته و بسیاری از بیماری‌های خطرناک مسری در نطفه از بین می‌روند.

صنعت موسیقی

این فلز بیشتر در ساز‌های بادی به‌کار برده می‌شود و عملکرد آن برای افرادی که در صنعت موسیقی فعالیت دارند بسیار مهم است. سازهایی مانند شیپور و ترومپت از مس ساخته می‌شوند.

صنعت لوازم خانگی

از فلز مس در ساخت لوازم خانگی مانند ظروف مسی یا قابلمه‌ها که فوایدی نیز برای بدن انسان دارند استفاده می‌شود ولی در مقایسه با سایر ظروف بسیار گران قیمت بوده و بیشتر کسانی که علاقه به استفاده از آن دارند اقدام به خرید این محصول با هزینه‌های بسیار بالای آن می‌کنند.

موارد تأثیرگذار بر قیمت فلز مس

فاکتورهای مختلفی هستند که می‌توانند بر قیمت تمام شده مس تأثیرگذار باشند. مواردی هم‌چون میزان استخراج مس، میزان خلوص، تقاضای بازار، فعالیت‌های اقتصادی جهان، نوسان نرخ ارز، قیمت نفت، همچنین نرخ تورم چین به دلیل این‌ که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است می‌تواند بر قیمت این فلز بسیار تأثیرگذار باشد.

سخن پایانی

سعی کردیم که مطالب مفیدی در رابطه با مس در اختیار شما کاربران عزیز سایت تکه کابل قرار دهیم تا شما دوستان به طور کامل با این فلز پرکاربرد آشنا شوید. فلز مس از جمله پرکاربردترین و در عین حال گران‌ترین فلزات محسوب می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این فلز در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کاربردهای مس با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

223 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط