بخاری برقی فن دار

3 مورد از مهم‌ترین مزایا بخاری برقی فن‌ دار

214 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از تجهیزات گرمایشی که در فصل سرما به‌طور گسترده در منازل و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخاری است. بخاری در انواع مختلف و متفاوتی در بازار موجود بوده که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، بخاری برقی است. استفاده از این بخاری‌ها که با انرژی الکتریکی اقدام به تولید گرما می‌کنند برای عده زیادی مقرون به‌صرفه بوده و این بخاری‌ها را نسبت به بخاری‌های گازی و شوفاژها ترجیح می‌دهند. بخاری‌های برقی خود نیز به دو دسته و نوع فن دار و بدون فن تقسیم شده و در بازار عرضه می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بخاری برقی فن دار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

بخاری برقی و انواع آن

بخاری برقی فن دار

بخاری برقی یکی از انواع وسایل گرمایشی است که با استفاده از انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی حرارتی اقدام به گرم‌کردن محیط اطراف خود می‌کند. این تولید گرما به‌وسیله المنت‌های داخلی بخاری انجام پذیرفته و در واقع این المنت‌ها باعث ایجاد حرارت و بالارفتن دما می‌شوند. در واقع می‌توان گفت ساختار بخاری برقی‌ها و نحوه تولید گرما در آن‌ها بسیار ساده بوده و نسبت به وسایل گرمایشی دیگر کم خطرتر و راحت‌تر است.

از مزیت‌هایی که این مدل بخاری‌ها را نسبت به سایر وسایل گرمایشی متمایز می‌کند می‌توان به راحتی در نصب و کم‌خطربودن آن‌ها اشاره کرد. این بخاری‌ها نیاز به هیچ‌گونه لوله‌کشی و یا نصب دودکشی نداشته و تنها با متصل‌کردن آن‌ها به برق شهری شروع به‌کار می‌نمایند. از سوی دیگر، حمل آن‌ها بسیار راحت بوده و می‌توان در هر جایی که به انرژی الکتریکی دسترسی داشته باشید، از آن‌ها استفاده نموده و بهره برد.

از دیگر مزیت‌های بخاری برقی می‌توان به کم‌خطرتر بودن آن‌ها نسبت به بخاری‌های گازی، بخاری‌های نفتی و … اشاره کرد. استفاده از بخاری‌های گازی همیشه خطر و نگرانی نشت گاز و گازگرفتگی را با خود به همراه دارد ولی بخاری‌های برقی هیچ‌گونه گاز سمی و مضری تولید نکرده و خطراتی مانند مسمومیت را با خود به همراه ندارند.

البته لازم به ذکر است استفاده از این نوع بخاری‌ها هم محدودیت‌هایی را به همراه دارد که از جمله این موارد می‌توان به دسترسی به برق اشاره کرد. اگر در جایی امکان دسترسی به برق شهری و یا ولتاژ مناسب را نداشته باشیم، امکان بهره‌وری از این بخاری‌های نبوده و نمی‌توانیم از این نوع بخاری‌ها استفاده کنیم. همچنین این بخاری‌ها بیشتر برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار گرفته و در محیط‌های وسیع بازدهی بالا و مناسبی ندارند.

بخاری‌های برقی را می‌توان در حالت کلی در دو دسته فن دار و بدون فن دسته‌بندی کرد. بخاری برقی فن دار که محور اصلی بحث در این مقاله است، از به‌روزترین و پرکاربردترین مدل‌های بخاری برقی به‌شمار می‌آید که بازدهی بالایی دارند. البته مدل‌های دیگری نیز موجودند اما نمی‌توان آن‌ها را در این دسته‌بندی قرار داد. از جمله این مدل‌ها می‌توان به شومینه برقی، هیتر برقی، رادیاتور برقی و … اشاره کرد.

بخاری برقی فن دار

بخاری برقی

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، بخاری برقی فن دار یکی از به‌روزترین و محبوب‌ترین انواع مدل‌های بخاری برقی به‌شمار می‌آید که امروزه به‌طور گسترده در منازل، اتاق‌ها و محیط‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساختار این سیستم گرمایشی یک فن تعبیه شده است که این فن باعث انتقال و گردش حرارت و هوای گرم به محیط اطراف شده و محیط اتاق یا ساختمان را گرم می‌کند.

فن تعبیه شده در این بخاری موجب یکنواختی و تعادل هوای گرم در سرتاسر محیط شده که این نکته یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بخاری برقی فن دار  به‌حساب می‌آید. در بخاری برقی بدون فن، فن برای به گردش درآوردن هوا در محیط وجود نداشته و سرعت پایین‌تری نسبت به بخاری‌های برقی فن دار برای گرم‌کردن محیط دارد. اگرچه بخاری‌های برقی بدون فن سرعت کم‌تری در گرم‌کردن محیط دارد اما قیمت آن در مقایسه با بخاری‌های برقی فن دار بسیار پایین‌تر است. ب

این بخاری‌ها در مدل‌های متنوع و همچنین شکل ظاهری مختلف عرضه شده که این تنوع باعث شده این بخاری‌ها با هر ذائقه و سلیقه‌ای سازگار باشند. از مشخصات فنی این نوع بخاری‌ها می‌توان به انتقال و توزیع گرما به‌صورت یکنواخت به‌وسیله المنت‌ها، برخورداری از فناوری‌هایی مانند فناوری تابشی، ایمنی بالا در مواقعی مانند واژگونی بخاری و جلوگیری از حوادثی مانند آتش‌سوزی و … اشاره کرد. این سه مزیت مهم در تمامی مدل‌های بخاری‌های برقی فن دار موجود بوده و در تمامی آن‌ها دیده می‌شود.

در فناوری تابشی، دیگر از شعله آتش استفاده نشده و حرارت به‌طور متعادل در محیط اطراف پخش می‌شود که این موضوع نقش چشمگیری در افزایش ایمنی این بخاری در مقایسه با سایر بخاری‌ها، دارد. وجود المنت و فن هم کمک زیادی در پخش حرارت به‌صورت متعادل و یکنواخت در محیط اطراف کرده و باعث می‌شود دمای تمامی نقاط محیط یکسان شود.

از سوی دیگر، سیستم ایمنی این بخاری‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کند که در صورت واژگونی بخاری، بخاری به‌طور خودکار خاموش شده و از بروز اتفاقاتی همچون آتش‌سوزی و حریق جلوگیری نماید. از اجزاء اصلی تشکیل‌دهنده بخاری برقی فن دار می‌توان به موتور دستگاه، پروانه بخاری، المنت‌های حرارتی، کلید بخاری، مدار الکتریکی، پایه نگهدارنده و عایق الکتریکی اشاره کرد.

نتیجه گیری

یکی از وسایل گرمایشی پرکاربرد و محبوب هر ساختمانی، بخاری است. بخاری انواع مختلف و متفاوتی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، بخاری برقی است. بخاری برقی یکی از انواع وسایل گرمایشی است که نیروی الکتریکی را به حرارتی تبدیل کرده و باعث گرم‌شدن محیط می‌شود. بخاری برقی هم به دو دسته کلی بخاری برقی فن دار و بخاری برقی بدون فن تقسیم‌بندی می‌شود. بخاری برقی فن دار یکی از محبوب‌ترین انواع بخاری برقی‌ها است که با استفاده از فن تعبیه شده در خود، به تولید گرما به صورت یکنواخت پرداخته و دمای محیط را به‌طور همسان بالا می‌برد. از جمله مزیت‌های این نوع بخاری می‌توان به ایمنی بالا، گرمایش یکنواخت محیط و تنوع زیاد اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی بخاری برقی فن دار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

214 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط