بازار تجهیزات آتش نشانی

لوازم ایمنی موجود در بازار تجهیزات آتش نشانی

158 بازدید آموزش در صنعت برق / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE) / حوادث در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید تجهیزات آتش نشانی شامل چه ابزار و لوازمی می‌شود؟ با اهمیت بازار تجهیزات آتش نشانی آشنایی دارید؟ تجهیزات آتش نشانی از جمله تجهیزات ایمنی به حساب آمده که در شرایط خاص کاربردهای بسیار پر اهمیتی دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با تجهیزات مذکور با کاربردهای آن‌ها نیز آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در رابطه با بازار تجهیزات آتش نشانی بدانید!

بازار تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی چیست؟

تجهیزات و لوازم آتش نشانی از جمله لوازم ایمنی به حساب می‌آیند که در صورت استفاده درست می‌توانند جان میلیون‌ها نفر را نجات داده و از پیش آمد حوادث ناگوار به طرز چشم‌گیری جلوگیری به عمل آورند. این تجهیزات طیف وسیعی از ابزار را شامل شده که هر یک از آن‌ها در خاموشی و مهار آتش نقش منحصربه‌فردی را ایفا می‌کنند. در بازار تجهیزات آتش نشانی به کاربردهای ابزار مذکور در جهت خاموش کردن آتش اصطلاحاً اطفاء حریق گفته می‌شود.

معرفی انواع ابزار قابل خرید در بازار تجهیزات آتش نشانی

به طور کلی می‌توان تجهیزات آتش نشانی را به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد:

  • تجهیزات مصرفی در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی
  • تجهیزات مصرفی در معابر شهری
  • تجهیزات مصرفی توسط آتش نشانی برای اطفاء حریق

همان‌طور که می‌دانید آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری محسوب می‌شود؛ به همین خاطر تجهیزاتی که می‌بایست به منظور اطفاء حریق در ساختمان‌ها نصب شوند به عنوان «پایان کار» به حساب آمده و اگر در نصب آن‌ها کوتاهی شود، شهرداری نمی‌تواند پایان کار را صادر کند. تجهیزات اطفاء حریقی که در خیابان‌ها نصب می‌شوند نیز تحت نظر شهرداری بوده و کارشناسان اداره مذکور این لوازم را در محل‌های مناسب نصب و تدارک خواهند دید.

دسته سوم؛ یعنی تجهیزاتی که توسط آتش نشانی به منظور اطفاء حریق به محل حادثه آورده می‌شود، می‌بایست مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و عرضه شده باشند. بنابراین، هر یک از ایستگاه‌های آتش نشانی باید اقدام به خرید لوازم استاندارد از بازار تجهیزات آتش نشانی نماید.

معرفی تجهیزات آتش نشانی

بازار تجهیزات آتش نشانی

آتش نشان‌ها برای انجام مأموریت و خاموش کردن آتش تجهیزاتی را به همراه خود دارند که در ادامه با مهم‌ترینِ آن‌ها آشنا خواهیم شد:

ماشین‌ آتش نشانی پیشرو و پسرو

اکثر ابزار مورد نیاز برای اطفاء حریق و تجهیزات امداد در ماشین آتش نشانی پیشرو قرار گرفته و فرمانده و آتش نشانان با این خودرو به محل خدمت اعزام خواهند شد. خودروهای پیشرو در مقایسه با سایر خودروهای آتش نشانی بزرگ‌تر بوده و هر آن چه آتش نشانان برای انجام مأموریت به آن نیاز داشته باشند در این خودرو وجود خواهد داشت.

خودروهای پسرو موجود در بازار تجهیزات آتش نشانی دارای ظرفیت بالاتری برای نگهداری آب هستند و عموماً به عنوان مخزن تأمین آب مورد استفاده قرار می‌گیرند و پس از خودروی اصلی به محل سانحه اعزام می‌شوند. در این خودرو تجهیزاتی نظیر پمپ، تجهیزات آبرسانی مثل شلنگ و… وجود خواهد داشت.

تجهیزات مورد نیاز در ماشین آتش نشانی

در بازار تجهیزات آتش نشانی کلیه لوازمی که برای فرد و ماشین‌های آتش نشانی مورد نیاز بوده قابل تهیه است. در این بخش به معرفی تجهیزات مورد نیاز در ماشین‌های آتش نشانی خواهیم پرداخت:

  • تجهیزات اطفاء حریق مثل انواع شلنگ‌ها، انواع موتور و اجکتور پمپ، انواع نازل، هیدرانت، پرده آب، انواع کوپلینگ و آچار کوپلینگ، دوراهی و سه راهی.
  • ابزارهای مورد نیاز مثل اره، بیل، تبر، انواع مختلف قلاب، جعبه ابزار کامل، بلندگوی دستی، تسمه، نیزه، دیل‌های متنوع و…
  • تجهیزات هیدرولیکی از جمله انواع کاتر حرفه‌ای، جک، انواع باز کننده‌ها و…
  • تجهیزات امداد و نجات از جمله نردبان، طناب، سه پایه نجات از چاه، تشک نجات، ست کوهنوردی، برانکار، جعبه کمک‌های اولیه، پتوی مقاوم در برابر شعله و لباس و تجهیزات فردی
  • تجهیزات برش و اتصالات از جمله انواع اره برقی، شیشه‌بر، لوله‌بر، قیچی و چاقو و…

ضروری‌ترین تجهیزات آتش نشانی

همان‌طور که می‌دانید آتش نشانی به عنوان یکی از پرخطرترین مشاغل در دنیا به حساب می‌آید؛ به همین خاطر به تجهیزات ضروری مختلفی نیاز دارد. ضروری‌ترین تجهیزات آتش نشانی شامل ابزار ایمنی می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تا حد زیادی از جان انسان‌ها محافظت کرد. برخی از مهم‌ترین تجهیزات مذکور شامل مواردی نظیر لباس آتش نشانی، دستکش، ماسک، کلاه و… می‌شود. آتش نشانان تجهیزات مذکور را به منظور حفظِ جان خود به همراه داشته و در زمان و مکان مورد نظر مورد استفاده قرار می‌دهد. در ادامه با تجهیزات مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

ماسک

ماسک از جمله اصلی‌ترین تجهیزات آتش نشانی به حساب آمده که اگر در اختیار تیم آتش نشانی قرار نگیرد می‌تواند سلامت آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. این ماسک‌ها به دو حالت نیمه صورت و تمام صورت کاربرد دارند. همچنین امکان استفاده از این ماسک‌ها به صورت دو فیلتر و تک فیلتر بسته به نوع و میزان حریق فراهم است. ماسک‌های آتش نشانی علاوه بر این که از ورود دود به درون ریه‌ها جلوگیری کرده، بلکه وظیفه حفاظت از کل صورت را نیز دارند.

سیستم تنفس هوای فشرده

چنان‌چه در محل آتش سوزی به دلیل پیشرفت آتش هوای مناسب برای تنفس وجود نداشته باشد یا خطر گازهای سمی در محیط و همچنین مواد شیمیایی در محیط افراد را تهدید کند، لازم است که از کپسول‌های هوا و سیستم تنفس هوای فشرده بهره‌گیری شود.

عینک ایمنی

گاهی اوقات در عملیات امداد و نجات متناسب با نوعِ کار، آتش نشان می‌بایست از عینک مخصوص جوش‌کاری و یا عینک گاگل استفاده کند. عینک‌های مصرفی توسط آتش‌نشانان انواع مختلفی دارند و تمامی آن‌‌ها در برابر گرد و غبار، مواد شیمیایی و … مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

دستکش ایمنی

دستکش‌های آتش‌نشانی موجود در بازار تجهیزات آتش نشانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هیچ خطری دستان آتش نشانان را تهدید نکند. مهم‌ترین نوعِ دستکش‌های مذکور، دستکش عملیات بوده که دارای کف چرمی بوده و برای نگه داشتن شلنگ آتش نشانی تهیه شده است.

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی وظیفه حفاظت از ناحیه سر آتش نشان را بر عهده داشته و معمولا از بدنه پلی آمید ساخته شده و در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این نوع از تجهیزات آتش نشانی نه تنها از ناحیه سر بلکه از گردن و بخشی از صورت نیز محافظت خواهند کرد.

محافظ گوش

کلاه ایمنی مخصوص آتش نشانی دارای بست مناسب برای نصب محافظ گوش بوده که این محافظ گوش قابلیت کنترل صدای بالاتر از 85 دسی بل را دارد.

در این بخش تنها به برخی از تجهیزات آتش نشانی اشاره داشتیم اما لوازم مذکور تنها محدود به موارد فوق نبوده و شامل تجهیزات دیگری نظیر جلیقه، کفش ایمنی، هارنس، لباس کار، کپسول آتش نشانی، خاموش‌کننده‌ها، کوپلینگ اینترلاک، هیدرانت، آچار آتش‌نشانی، دستگاه‌های دتکتور، شلنگ‌های پیشرفته، اسپرینکلر و… نیز می‌شود.

سخن پایانی

آتش نشانی یکی از مشاغل پر خطر در دنیا به حساب می‌آید که لازم است برای انجام آن تجهیزات و لوازم ایمنی مورد نیاز را در اختیار داشت. امکان تهیه تمامی لوازم ایمنی مورد نیاز از بازار تجهیزات آتش نشانی فراهم است. شما چه تجهیزات دیگری را برای آتش نشانی و اطفاء حریق می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

158 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط