چاه ارت چیست

چاه ارت چیست و چه کاربردی دارد؟

722 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید چاه ارت چیست و در چه مواقعی کارایی دارد؟ با مزیت‌های استفاده از سیستم ارتینگ آشنایی دارید؟ وظیفه اصلی این چاه اتصال هرگونه جریان الکتریکی به زمین بوده و به طور معمول این عمل عمدتاً برای ممانعت از برق‌گرفتگی افراد انجام می‌شود. در ادامه این راهنما با چیستی چاه ارت بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

چاه ارت چیست و در چه مواقعی کارایی دارد؟

نحوه عملکرد چاه ارت

همان‌طور که می‌دانید جریان برق در زندگی روزمره ما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. با این حال، به منظور بهره‌برداری از این نیروی محرکه قوی بایستی که جوانب احتیاط را در نظر گرفت و موارد ایمنی را رعایت کرد. اکثر سیستم‌ها و تجهیزات الکتریکی به منظور تخلیه جریان‌های تصادفی بایستی به سیستم ارتینگ مجهز باشند. در حقیقت، اتصال بدنه تجهیزات مذکور به زمین موجب هدایت جریان‌های سرگردان و پیش‌گیری از بروز خطرات جانی ناشی از برق‌گرفتگی می‌شود. سیستمی که موجب هدایت جریانات الکتریکی به زمین شود، سیستم ارت یا در واقع همان چاه ارت شناخته خواهد شد.

اگر برای شما هم سوال است که چاه ارت چیست باید بگوییم که سیستم ارت محافظ جان انسان در زمان نشتی ناخواسته جریان الکتریکی به حساب می‌آید. سیستم ارتینگ به صورت گسترده در صنایع مختلفی نظیر صنعت پتروشیمی، نفت، ساخت و ساز و مخابرات کارایی دارد.

کلیه تابلوهای صنعتی و ساختمانی، ماشین آلات صنعتی و کارگاهی و دکل‌های مخابراتی بایستی که مجهز به سیستم ارتینگ باشند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که که حتی سیستم‌های صوتی و تصویری که در منازل مورد استفاده قرار گرفته نیز برای این که از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری شود، نیازمد چاه ارت هستند. با در نظر گرفتن این که چاه ارت چیست و چه نقش مهمی را در حفظ سلامت تجهیزات الکتریکی ایفا می‌کند، در ادامه با این سیستم بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

بهترین روش اجرای چاه ارت چیست؟

چاه ارت یک چاله نسبتاً عمیق بوده که درون آن یک سینی رسانای مسی قرار داده می‌شود. صفحه مذکور به واسطه یک سیم مسی به تابلوی تست باکس متصل خواهد شد. به طور معمول درون این چاه با استفاده از بنتونیت پر می‌شود؛ چرا که بنتونیت دارای خواص متعددی بوده که از جمله خواص آن می‌توان به کاهش مقاومت زمین، جذب رطوبت بالا، خاصیت تبادل یونی و جلوگیری از اکسید و خورده شدن صفحه و سیم مسی اشاره داشت.

مزیت‌های استفاده از چاه ارت چیست؟

بهره‌گیری از سیستم ارتینگ می‌تواند مزایای بسیار زیادی در پی داشته باشد. در حقیقت، این سیستم با اهداف مختلفی راه‌اندازی شده و عمده این اهداف به علت مزایای این سیستم است. در ادامه با مزیت‌های چاه ارت آشنا خواهیم شد:

  • از آسیب دیدن تجهیزات در اثر اتصال الکتریکی جلوگیری به عمل می‌آورد؛
  • از تجهیزات در مقابل صاعقه و میدان‌های مغناطیسی محافظت خواهد کرد؛
  • امواج مزاحم RF را از سیستم‌ها و گیرنده‌های رادیویی و مخابراتی منحرف می‌کند؛
  • باعث حذف نویز و بهبود عملکرد تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می‌شود؛
  • موجب افزایش ایمنی در محیط‌های کارگاهی می‌شود؛
  • از جان افراد در برابر نشت جریان‌های الکتریکی محافظت می‌کند.

معرفی روش‌های مختلف اجرای چاه ارت

پر کردن روی چاه ارت

اکنون که می‌دانیم چاه ارت چیست و مزایای استفاده از آن آشنا شدیم، در ادامه خوب است که نگاهی بر روش‌های اجرای سیستم حفاظتی مذکور نیز داشته باشیم. در حالت کلی نحوه اجرای این سیستم از طریق دو روش انجام شده که عبارتند از:

روش زمین سطحی

در شرایطی که به هر دلایلی امکان حفر چاه به صورت عمیق وجود نداشته باشد، از این روش به منظور حفاظت از تجهیزات الکتریکی استفاده خواهد شد. در روش مذکور، سیستم ارتینگ در سطح زمین یا عمق کمی از زمین اجرا خواهد شد. از جمله مناطقی که برای اجرای روش زمین سطحی مناسب هستند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • زمانی که فاصله مابین دکل و سایت زیاد باشد؛
  • زمانی که سطح محوطه یکنواخت و میزان پستی و بلندی‌ها کم باشد؛
  • در شهرهایی که ارتفاع آن‌ها از سطح دریا کم است.

روش زمین عمقی

همان‌طور که از نام این روش مشخص بوده، چاه ارت در زمین به صورت عمقی حفر شده و در نهایت اتصال به سیم ارت صورت می‌گیرد. به منظور راه‌اندازی سیستم ارتینگ به روش عمقی بایستی در وهله اول محل حفر چاه با رعایت استانداردها انتخاب شود. توجه داشته باشید که بهترین منطقه برای حفر چاه ارت بایستی کم‌ترین ارتفاع را نسبت به زمین اطراف خود دارا باشد؛ به عنوان مثال نقاطی هم‌چون باغچه‌ها و فضاهای سبز که رطوبت بیش‌تری داشته برای حفر چاه ارت گزینه بهتری هستند.

استاندارد چاه ارت چیست؟

استانداردهای مورد نیاز برای حفر چاه ارت بعد از انجام بررسی‌ها و محاسبات دقیق محل مورد نظر توسط متخصصین در این حوزه صورت می‌گیرد. قابل ذکر است که عمق حفر چاه ارت به نسبت نوع خاک و مقاومت آن متغیر است. در یک نگاه کلی، عمق این چاه بایستی مابین 4 الی 8 متر با قطر 80 سانتی‌متر در نظر گرفته شود. علاوه بر این، باید در نظر داشت که مقاومت خاک‌های کشاورزی و رسی کم‌تر بوده و به همین دلیل به چاهی با عمق کم‌تر نیاز دارند. در مقابل، زمین‌های سنگلاخی و شنی به دلیل مقاومت بالایی که داشته نیازمند چاه ارت با عمق بیش‌تری هستند.

نگاهی بر تست چاه ارت

از آن جایی که سیستم ارتینگ در بخش‌های گوناگون برای تخلیه الکتریکی انجام می‌شود، بایستی در راه‌اندازی آن دقت بالایی به خرج داد. در حقیقت، اگر چاه ارت در شرایط ویژه عملکرد درستی از خود نشان ندهد، حوادث جبران‌ناپذیری رخ خواهد داد. با توجه به این موضوع، بعد از اجرای سیستم ارت بایستی چاه ارت توسط متخصصین مورد بررسی قرار گرفته از عملکرد صحیح آن نیز اطمینان حاصل شود. قابل ذکر است که تست چاه ارت توسط بازرس فنی انجام شده و بازرسان به منظور بررسی صحت عملکرد، آن را در دو حالت باز و بسته آزمایش خواهند کرد.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که چاه ارت چیست و چه کاربردی دارد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سیستم ارتینگ دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون چاه ارت و ضرورت اجرای آن در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

722 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط