طریقه نصب پریز برق در خانه

طریقه نصب پریز برق در خانه؛ نگاهی کاربردی

528 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید طریقه نصب پریز برق در خانه به چه صورت است؟ با مراحل نصب کلید و پریز برق آشنایی دارید؟ نصب و اجرای کلید و پریز برق یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه برق‌کاری یک ساختمان به حساب می‌آید که برای انجام صحیح آن بایستی یک سری مراحل را بدانید. در ادامه این راهنما با مراحل نصب کلید و پریز در ساختمان به ترتیب آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

طریقه نصب پریز برق در خانه؛ استانداردها

طریقه نصب پریز برق

در حالت کلی، نصب کلید و پریز برق در اماکن گوناگون مطابق با یک سری قواعد و استانداردهای خاص انجام می‌شود. عدم رعایت استانداردهای مذکور می‌تواند منجر به بروز حوادثی ناگوار هم‌چون برق‌گرفتگی و یا اتصالی در سیم کشی ساختمان شود. با توجه به این موضوع، بسیار مهم است که قبل از آشنایی با طریقه نصب پریز برق در خانه، در ابتدا استانداردهای مورد نیاز را بشناسیم:

  • یکی از مهم‌ترین موارد در نظر گرفتن ارتفاع کلید و پریز بر روی سطح دیوار است. بر این اساس، استاندارد ارتفاع بهینه برای پریز آنتن، پریز تلفن و پریز برق 30 الی 40 سانتی‌متر از سطح زمین خواهد بود. در مقابل، فاصله مناسب برای کلیه کلیدهای برق از چهارچوب درب 15 الی 25 سانتی‌متر است؛
  • فاصله و ارتفاع مناسب برای جعبه فیوز از لوله‌های گاز و آب حدوداً یک سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود؛
  • برای آویز چراغ‌های روشنایی از سقف سازه، ارتفاع 30 الی 50 سانتی‌متر مفید خواهد بود؛
  • فاصله و ارتفاع مناسب جعبه فیوز از سطح کف حدوداً 150 الی 170 سانتی‌متر است؛
  • ارتفاع مناسب برای پریزهای برق یخچال و فریزر 110 الی 120 سانتی‌متر، 70 تا 80 سانتی‌متر برای پریزهای ماشین لباسشویی و برای گوشی آیفون از سطح زمین 130 الی 150 سانتی‌متر خواهد بود؛
  • ارتفاع مورد نیاز در طریقه نصب پریز برق در خانه برای کلید کولر گازی و آبی حدوداً 130 سانتی‌متر از کف و برای پریزهای آشپرخانه و کلیدهای روشنایی این فاصله به ترتیب 60 الی 120 و 110 الی 120 سانتی‌متر برآورد خواهد شد.

طریقه نصب پریز برق در خانه؛ مراحل نصب

طریقه نصب پریز برق در خانه

در طریقه نصب پریز برق در خانه 6 مرحله کلی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

تهیه کردن ابزار و تجهیزات موردنیاز

در ابتدا بایستی کلیه ابزار و تجهیزات موردنیاز را تهیه کنید؛ بدون وجود ابزار مناسب در طی اجرای مراحل نصب کلید و پریز با مشکلات مختلفی مواجه خواهید شد. از جمله مهم‌ترین ابزاری که نیاز دارید عبارتند از: نوار چسب برق، متر و پیچ‌ گوشتی دو سو. علاوه بر این، ابزار دیگری هم‌چون تستر ولتاژ، تستر خروجی و دستگاه ردیاب لوله و کابل نیز می‌توانید در نصب کلید و پریز به شما کمک کند.

مشخص کردن منبع تغذیه برق و سیم‌های فاز و نول

برای مشخص شدن سیم‌های برق فاز و نول بایستی از فازمتر استفاده شود. با رعایت تمامی اصول و نکات ایمنی، ابتدا سر فازمتر را به هر یک از سیم‌ها وصل کرده و بعد انگشت خود را به ته فاز متر بچسبانید. اگر چراغ فازمتر روشن شد، به این معنا بوده که سیم برق مورد نظر شما فاز است. چنان‌چه چراغ فازمتر روشن نشد، به این معنا بوده سیم از نوع نول است.

قطع کردن جریان برق

در مرحله سوم از طریقه نصب پریز برق در خانه بایستی پس از مشخص شدن فاز و نول سیم‌ها، جریان برق را به طور کامل قطع کنید. افزون بر این، باید برای پیش‌گیری از بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه، از قطع بودن جریان برق به طور کامل «اطمینان» حاصل کنید.

نصب مکانیزم پریز برق

در مرحله چهارم از طریقه نصب پریز برق در خانه، نصب مکانیزم پریز برق در دستور کار قرار خواهد گرفت. برای انجام این کار در ابتدا رویه پریز را با کمک پیچ گوشتی باز نموده و بعد هر کدام از سیم‌های فاز و نول را به ترمینال‌های مکانیزم برق متصل نمایید. بعد از انجام این کار، پریز را داخل قوطی مخصوص قرار دهید. برای ثابت نگه داشتن مکانیزم در محل مشخص شده باید پیچِ این بخش را در سر جای خود محکم ببندید.

نصب روکش و رویه کلید و پریز

در این مرحله کادر مخصوص پریز را بر روی مکانیزم آن قرار داده و از قفل شدن آن اطمینان حاصل کنید. سپس رویه پریز را بر روی کادر قرار داده و با استفاده از پیچ گوشتی اقدام به بستن پیچ‌ها کنید. لازم به ذکر است که کلیدهای تک پل امکان خاموش و روشن کردن یک مدار را دارا هستند؛ در حالی که کلیدهای دو پل به منظور روشن کردن دو مدار مختلف به کار گرفته می‌شوند. ناگفته نماند که طریقه نصب پریز برق در خانه از نوع دو پل مشابه با کلیدهای تک پل است.

محکم کردن پیچ‌ها

بعد از نصب کامل روکش و رویه پریز و مطمئن شدن از این که پیچ‌ها، سیم‌ها و اتصالات به طور کامل بسته شده، در مرحله نهایی فیوز برق را متصل کنید. برای اطمینان از درست انجام شدن مراحل نصب، می‌توانید اقدام به اتصال دو شاخه یک وسیله برقی به پریز نصب شده کنید.

مهم‌ترین نکات ایمنی در طریقه نصب پریز برق در خانه

  • قبل از نصب وسایل حتماً نسبت به تهیه وسایل مناسب برای سیم کشی اقدام کنید؛
  • بهتر است که در زمان نصب کلید و پریز برق، مدار تغذیه چراغ‌ها، به صورت جداگانه از مدار تغذیه پریزها در نظر قرار داده شود؛
  • توجه داشته باشید که نصب کلید و پریز برق در محیط‌های مرطوب هم‌چون حمام بسیار خطرناک است؛
  • به هیچ وجه با دستانی خیس به کلید و پریز برق دست نزنید؛ چرا که قاب پریز یک رسانای جریان برق است و در چنین حالتی احتمال برق‌گرفتگی شما افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

در این راهنما با طریقه نصب پریز برق در خانه، استانداردها و نکاتی که باید در زمان نصب مد نظر قرار داده و رعایت کنید پرداختیم. توجه داشته باشید که اگر نصب کلید و پریز برق با توجه به استانداردهای مورد نظر انجام نشود، ممکن است که پس از نصب و استفاده موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیری شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون روند نصب پریز برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با مراحل و استانداردهای نصب کلید و پریز برق با ما در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

528 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط