لامپ مخصوص رشد گیاه؛ چیستی، ویژگی و کاربردها

268 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید لامپ مخصوص رشد گیاه چیست و در چه مواردی می‌توان از آن استفاده کرد؟ با ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این لامپ آشنایی دارید؟ لامپ مخصوص رشد گیاه از نظر ساختاری مشابه با لامپ‌های الکتریکی معمولی موجود در بازار بوده، با این تفاوت که در آن از دیودهای الکتریکی ال ای دی به منظور تولید نور استفاده شده است. در ادامه این راهنما با لامپ‌های مخصوص رشد گیاه بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید درباره لامپ مخصوص رشد گیاه بدانید!

لامپ مخصوص رشد گیاه

لامپ رشد گیاه یکی از بهترین تجهیزات نوری برای گیاهان بوده که در طیف نوری خاصی عمل می‌کند. قابل ذکر بوده که در طیف نوری، رنگ‌های مختلف برابر با طول موج‌های مختلفی از نور هستند که برای رشد بهتر گیاهان مختلف، نور با طول موج‌های خاصی از طیف نوری مورد نیاز خواهد بود. در حالت کلی، گیاهان برای رشد بهتر به نور آبی نیاز دارند؛ این نور موجب توسعه برگ‌ها و ساقه‌ها می‌شود. در مقابل، نور قرمز بیش‌تر برای رشد و توسعه گل و میوه‌ها و تنظیم رشد و ایجاد تمایز بین سلول‌های گیاهی مناسب است.

می‌توان گفت که لامپ مخصوص رشد گیاه نوعی لامپ کم‌ مصرف بوده که از آن برای رشد و توسعه گیاهان در محیط‌های داخلی بهره‌گیری می‌شود. لامپ‌های مذکور متشکل از یک سری دیودهای الکتریکی ال ای دی بوده که به طور معمول در طیف نوری آبی و قرمز به گیاهان نور مورد نیازشان را می‌رسانند. این لامپ‌ها یک جایگزین عالی برای نور خورشید بوده و می‌توان از آن‌ها در اماکنی که امکان دسترسی به نور خورشید وجود نداشته بهره برد.

مزایا لامپ مخصوص رشد گیاه

  • این محصولات یک روش روشنایی اصلاح شده برای رشد گیاهان در محیط‌های داخلی به حساب می‌آیند و این امکان را فراهم می‌کنند که گیاهان بتوانند در شرایط داخلی به صورت سالم و بدون مشکل رشد کنند.
  • بر خلاف نور خورشید که در طول روز ممکن است تابش چندانی نداشته باشد و همچنین در طول شب به طور کل نتابد، این دسته از لامپ‌ها می‌توانند نوری مصنوعی مشابه با نور خورشید منتشر کنند و موجب تغذیه گیاهان هم در طول روز و هم در طول شب شوند.
  • با کمک این دسته از لامپ‌ها، گیاهان می‌توانند طیف نوری بسیار وسیع‌تر و مناسب‌تری را برای رشد گیاهان تأمین کنند. جالب است بدانید برخی از انواع لامپ مخصوص رشد گیاه دارای طیف نوری خاصی بوده که به گیاهان کمک می‌کنند که در فرآیند فتوسنتز بتوانند عملکرد بهتر و رشد مناسب‌تری داشته باشند.
  • این دسته از لامپ‌ها انرژی کم‌تری مصرف کرده و می‌توانند نور را به طور مناسب‌تری در مقایسه با لامپ‌های معمولی تولید نمایند؛ به این معنا که با کمک این لامپ‌ها شما برای تأمین نور گیاهان به هزینه کم‌تری نیاز خواهید داشت.

انواع لامپ مخصوص رشد گیاه

لامپ فلورسنت

این دسته از لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های معمولی انرژی کم‌تری مصرف کرده، در دمای پایین‌تری کار کرده و دارای نور سفید هستند. از آن جایی که لامپ‌های فلورسنت قیمت مناسب، طول عمر بالا و همچنین نور کافی برای رشد گیاهان دارند، از جمله لامپ‌های محبوب بین باغبانان و کشاورزان به حساب می‌آیند. قابل ذکر است که این دسته از لامپ‌ها در انواع T5 و T8 به بازار عرضه شده که لامپ‌های T5 ضخامت کم‌تری در مقایسه با T8 داشته و به همین علت روشنایی بیش‌تری انتشار می‌دهند.

لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژنی نور زرد رنگی دارند و عمدتاً از آن‌ها برای گیاهانی که در محیط‌هایی با دمای بالا رشد می‌کنند، پیشنهاد می‌شوند. لامپ‌های مذکور در مقایسه با لامپ‌های فلورسنت انرژی بیش‌تری مصرف کرده و به تبع قیمت بالاتری هم دارند.

لامپ ال ای دی

نوع دیگری از انواع لامپ مخصوص رشد گیاه، لامپ‌های ال ای دی هستند که برای بهبود رشد گیاهان از رنگ آبی و قرمز بهره می‌برند. این محصولات از لحاظ مصرف انرژي بهترین شرایط را داشته و می‌توانند بیش‌ترین نور را برای رشد گیاهان تأمین کنند. افزون بر این، لامپ‌های ال ای دی به علت مصرف انرژي کم‌تر عمر مفید طولانی‌تری داشته و نسبت به لامپ‌های فلورسنت بیش‌تر برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدل‌های مختلف لامپ مخصوص رشد گیاه

لامپ مخصوص رشد گیاه

لامپ رشد گیاه سرپیچی

این دسته از لامپ‌های رشد گیاه در انواع هالوژنی و سرپیچی  قابل عرضه هستند. پایه‌های پیچی در واقع همان سرپیچ‌های معمولی هستند که در چراغ مطالعه و لوستر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، سرپیچ‌های هالوژنی یا سوزنی عمدتاً در زیر سقف به عنوان نور مخفی و یا زیر طبقات شلف‌ها و زیر کابینت آشپزخانه کارایی دارند.

لامپ رشد گیاه با پایه کلیپسی

یکی از راحت‌ترین و بهترین مدل‌های لامپ مخصوص رشد گیاه، لامپ‌هایی با پایه کلیپسی هستند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که عمدتاً با چنین لامپ‌هایی داریم، این است که مکان مناسب برای استفاده از آن‌ها فراهم نیست؛ در چنین شرایطی می‌توانیم از پایه برای حل مشکل مذکور بهره ببریم.

پایه کلیپسی معمولاً با بدنه فلزی و پلاستیکی عرضه شده و طول قسمت انعطاف‌پذیر خرطومی آن برابر با 40 سانتی‌متر است. این دسته از لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان را می‌توان در هر سطحی متصل کرد؛ سطوحی نظیر میز، کمد، صندلی، طبقه و غیره که این ویژگی این امکان را برای ما فراهم می‌سازد تا بتوانیم گلدان گیاهان و لامپ آن‌ها را در فاصله مناسب از یکدیگر تنظیم کرده و نصب نماییم.

وال واشر رشد گیاه

این دسته از لامپ‌های مخصوص رشد گیاه عمدتاً برای زیر قفسه و استندها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنان‌چه گیاهان را به صورت خطی در کنار هم دیگر قرار داده‌اید، بهترین روش برای تأمین نور مورد نیاز آن‌ها استفاده از وال واشر است.

پروژکتور مخصوص رشد گیاه

به طور معمول این دسته از انواع لامپ مخصوص رشد گیاه برای تأمین نور فضاهای بزرگ و همچنین پرتاب نور بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد راه‌اندازی یک گلخانه کوچک را داشته یا این که تعداد گیاهانی که در منزل دارید زیاد است، این محصول را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سخن پایانی

در این راهنما با چیستی لامپ مخصوص رشد گیاه و انواع مختلف آن آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با لامپ‌های مخصوص رشد گیاه دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با لامپ‌های تأمین‌کننده نور گیاهان در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

268 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط