برق دزدی

برق دزدی؛ کاری غیرمجاز و خطرناک در انتقال برق

1553 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

معنا موضوع برق‌دزدی عبارت از استفاده غیر مجاز و غیرقانونی از جریان برق با استفاده از ایجاد برخی تغییرات و ایجاد برخی اتصالات غیرقانونی در شبکه‌های برق شهری است. این کار غیرقانونی و بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی، انفجار، خسارت شدید به تجهیزات الکتریکی ساختمان و … شود. با توجه به اهمیت بالا این موضوع، در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع برق‌دزدی پرداخته و روش‌های تشخیص برق‌دزدی از ساختمان را بیان کنیم.

برق دزدی چیست؟

تکه کابل

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برق دزدی عملی غیرقانونی و غیرمجاز است که در آن یک فرد با ایجاد برخی تغییرات و برخی اتصالات غیرقانونی در شبکه‌های انتقال برق، به برق بدون اشتراک دسترسی پیدا کرده و می‌تواند از برق استفاده کند.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت، برق دزدی عبارت است از استفاده غیرمجاز از برق، بدون پرداخت هزینه آن. برق‌دزدی، چه به صورت عمدی و چه غیرعمدی، کاری غیراصولی و غیرقانونی بوده و ممکن است باعث بروز حوادث خطرناکی مانند آتش‌سوزی، انفجار، خسارت شدید به تجهیزات الکتریکی ساختمان و … شود. از این رو، اطلاع از موارد مشمول برق دزدی اهمیت زیادی داشته و می‌توان به شناسایی وجود احتمال برق دزدی در منطقه و یا ساختمان شما کمک بسیار زیادی کند. از جمله مهم‌ترین مواردی که مشمول برق دزدی می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱.  دستکاری کنتور برق ساختمان

یکی از کارهایی که از گذشته در بین افراد سودجو رایج بوده است، بحث دستکاری کنتور برق ساختمان و استفاده غیرمجاز از برق و دستکاری رقم‌های مصرف برق مشترک است. در این روش، فرد سودجو کنتور برق مورد نظر را دستکاری کرده و با ایجاد تغییراتی در عملکرد آن، سبب ایجاد اختلال در میزان محاسبه برق مصرفی مشترک می‌شود. این عمل در کنتورهای قدیمی بسیار رایج بوده و افراد سودجو سعی می‌کردند با استفاده از یک آهنربا از تغییر رقم برق مصرفی جلوگیری کرده و عدد مصرف برق را ثابت نگه دارند.

احتمال و امکان دستکاری کنتور در بین کنتورهای دیجیتالی کم‌تر بوده اما با این وجود، امکان دستکاری و تغییر ارقام برق مصرفی در کنتورهای دیجیتالی نیز وجود دارد. تشخیص برق دزدی در این روش چندان پیچیده نبوده و می‌توان با کمی بررسی و مقایسه میزان مصرف در ماه‌های قبلی و متوالی و مشابه، به بررسی احتمال برق دزدی پرداخته و تشخیص برق دزدی را تشخیص داد.

۲.  گرفتن سیم از تیر برق

گرفتن و کشیدن سیم از تیر برق به محل مورد نظر جهت استفاده غیر مجاز، کاری کاملا غیرقانونی بوده و جریمه‌های سنگینی در پی دارد. در این روش فرد سودجو با اضافه‌کردن یک سیم به تیر برق، اقدام به دریافت غیرمجاز برق از تیر مربوطه می‌کند. در صورت استفاده بی‌رویه از این سیم، امکان و احتمال آسیب‌رسیدن به سایر مشترکین خطوط برق و حتی شخص مصرف‌کننده غیرمجاز وجود داشته و امکان خسارت دیدن سایر مشترکین و تعدد شاکیان، بسیار زیاد است. این روش بسیار مشهود بوده و در صورتی که کمی با خطوط انتقال برق شبکه شهری آشنا باشید، می‌توانید به راحتی برق دزدی را تشخیص دهید.

۳.  گرفتن انشعاب اضافی از پشت کنتور برق

یکی دیگر از مصادیق برق دزدی، اضافه‌کردن انشعاب برق غیرمجاز و عبور آن از پشت کنتور برق ساختمان است. عموما این کار را به شکلی انجام می‌دهند که انشعاب اضافه قابل رویت نبوده و به سادگی پیدا نشود اما با کمی بررسی پشت کنتور برق اصلی ساختمان و سیم‌های متصل به آن، می‌توان انشعاب اضافه را پیدا کرده و به نحوه برق دزدی صورت گرفته، پی برد.

روش تشخیص برق دزدی و چگونگی جلوگیری از آن

تشخیص برق دزدی

تمامی موارد ذکر شده در قسمت قبل، مصادیق و دلایل بروز برق دزدی در شبکه انتقال برق شهری بوده و وجود و یا بروز هر کدام از موارد بالا می‌تواند برای اعضا و تجهیزات الکتریکی ساختمان و یا محله مورد نظر؛ خطرناک باشد اما بحثی که از بحث بالا مهم‌تر بوده و پس از شناخت عوامل و مصادیق برق‌دزدی پیش می‌آید،

موضوع روش تشخیص برق‌دزدی و چگونگی جلوگیری از برق دزدی است. در حالت کلی می‌توان گفت، شناسایی برق‌دزدی در ساختمان‌ها ممکن است به دلیل پنهانی بودن عملیات برق دزدی برای بسیاری از افراد، مشکل بوده و به سادگی شناسایی و پیدا نشود اما با انجام برخی اقدامات، می‌توان به شناسایی برق‌دزدی و وجود برق دزدی در ساختمان یا محله مربوطه کمک کرده و پی برد.

در کل مهمترین روش‌های تشخیص برق‌دزدی عبارتند از:

۱. بررسی قبض برق

بررسی قبض برق ماهیانه می‌تواند به شناسایی برق دزدی کمک زیادی کرده و شما را از وجود احتمال برق دزدی در ساختمان و یا کنتور برق مورد نظرتان آگاه کند. اگر میزان مصرف برق در ساختمان با میزان مصرف برق در قبض برق‌های قبلی تفاوت زیادی داشته باشد، احتمال برق دزدی از کنتور برق و ساختمان مورد نظر شما بسیار بالا بوده و حتما باید بررسی شود.

۲.  تغییرات شماره‌های کنتور برق

بررسی تغییرات شماره‌های کنتور برق می‌تواند نشان‌دهنده برق دزدی از کنتور برق شما باشد. اگر شماره کنتور برق با یک مقدار ثابت تغییر کرده باشد، احتمال برق‌دزدی وجود دارد.

۳. استفاده از سیستم‌های نظارت تصویری

یکی از ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از برق‌دزدی، نصب و استفاده از سیستم‌های نظارت تصویری در ساختمان‌ها است. این سیستم‌ها می‌توانند به شناسایی برق‌دزدی و فرد سودجو کمک زیادی کرده و حتی از این کار جلوگیری کنند. با مشاهده تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها، می‌توان به برق‌دزدی پی برده و فرد سودجو را شناسایی کرد.

۴. بررسی تغییرات در تجهیزات الکتریکی

بررسی تغییراتی که در تجهیزات الکتریکی ساختمان اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشان‌دهنده برق‌دزدی بوده و احتمال وجود برق دزدی در ساختمان و یا محله مورد نظر را به شما گوشزد کند. بررسی تغییرات در اتصالات برق و اتصالات سیم‌های برق می‌تواند به شناسایی برق‌دزدی کمک کرده و شما را در حل این مشکل یاری نماید.

۵. کمک‌گرفتن از یک متخصص

یکی از بهترین راه‌های تشخیص برق دزدی، کمک گرفتن از یک فرد ماهر و متخصص است. در صورتی هر یک از موارد ذکر شده در قسمت‌های قبل را مشاهده کرده و یا مشکوک به احتمال وجود برق دزدی در ساختمان و یا شبکه انتقال برق نزدیک محل سکونت و یا کار خود شدید، بلافاصله از یک برقکار و متخصص درخواست کمک کرده و از او بخواهید شبکه برق ساختمان و محله شما را مورد بررسی قرار داده و وجود یا عدم وجود برق دزدی را تایید کند. این روش کمک بسیار زیادی به وجود و یا عدم وجود برق دزدی کرده و می‌تواند باعث اصلاح آن شود.

نتیجه‌گیری

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که امروزه در صنعت و شبکه برق با آن مواجه هستیم، موضوع استفاده غیرمجاز از برق یا جریان الکتریسیته یا به اصطلاح برق دزدی است. به استفاده غیرمجاز از برق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و یا صنعتی با عنوان برق‌دزدی اطلاق می‌شود. این کار غیرقانونی و بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی، انفجار، خسارت شدید به تجهیزات الکتریکی ساختمان و … شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی موضوع برق دزدی پرداخته و روش‌های تشخیص برق‌دزدی از ساختمان را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

1553 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط