نحوه انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان

انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان؛ آموزش و نحوه انتخاب فیوز مناسب

531 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از مهمترین قسمت‌ها و مراحل در ساخت ساختمان‌ها، قسمت برق‌کشی ساختمان مورد نزر است. برق‌کشی ساختمان دارای قسمت‌های مختلفی است که یکی از مهمترین آن‌ها، فیوز بوده که تاثیر به سزایی در عملکرد برقی ساختمان دارد. فیوز به کار رفته در ساختمان باید به درستی انتخاب شده و در ساختمان کار گذاشته شود. از این رو، انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به بررسی انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان پرداخته و نکات تاثیرگذار در این انتخاب را بیان کنیم.

کاربرد فیوز در ساختمان

فیوز ساختمان

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برق‌کشی ساختمان شامل انتخاب و نصب صحیح فیوز است. فیوز یکی از مهم‌ترین تجهیزات حفاظتی در سیستم‌های برقی و برق‌کشی‌های ساختمان است که برای محافظت از مدارها در برابر جریان بیش از اندازه، اضافه بارها و اتصال‌های کوتاه استفاده شده و کاربرد دارد. انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان اهمیت زیادی دارد و می‌تواند از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری کند.

در حالت کلی، فیوز برق از دو قسمت کلاهک فیوز و پایه فیوز تشکیل و ساخته شده است. درون قسمت کلاهک فیوز، نوارهایی فلزی کار شده‌اند که با عث جلوگیری از افزایش بیش از پیش جریان شده و در صورتی که جریان به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند، برق را قطع می‌کنند. در واقع فیوز بدین شکل کار می‌کند که زمانی که جریانی بیش از اندازه و حد مجاز وارد فیز ساختمان می‌شود، این نوارهای فلزی به شدن داغ شده و باعث قطع جریان و قطع برق می‌شوند. اینگونه فیوز از برق و جریان ساختمان محافظت کرده و از بروز خطرات احتمالی جوگیری می‌کند.

جالب است بدانید فیوز برق در دو زمان‌های افزایش شدید و ناگهانی جریان و زمان‌های بروز اتصال کوتاه وارد عمل شده و جریان برق را قطع می‌کند. این عمل فیوز باعث می‌شود تا از بروز خطرات و حوادثی که ممکن است در اثر جریان بسیار بالا ایجاد شوند مانند برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی و … جلوگیری شده و چنین اتفاقات ناگواری رخ ندهند. از این رو، وجود فیوز در هر ساختمانی واجب و مهم بوده و از آن مهم‌تر، انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان است زیرا کیفیت فیوز انتخابی هم اهمیت زیادی داشته و می‌تواند میزان کارایی فیوز مورد نظر را مشخص کند.

انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان

فیوز برق

همان‌طور که گفته شد، یکی از کارهای مهم در برق‌کشی ساختمان، انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان است. در حالت کلی، انتخاب فیوز مناسب کار بسیار ساده و آسانی نبوده و نیاز به بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار در قسمت فیوز ساختمان دارد. از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب فیوز مناسب می‌توان به عوامل تاثیرگذار زیر اشاره کرد.

۱. نوع فیوز

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های انتخاب فیوز مناسب و صحیح برای ساختمان، انتخاب نوع صحیح فیوز مورد استفاده در ساختمان است. در حالت کلی می‌توان انواع فیوزهای برق را به 4 دسته اصلی فیوز مینیاتوری، فیوز حرارتی، فیوز مغناطیسی و فیوز اتوماتیک تقسیم‌بندی کرد. فیوز مینیاتوری رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع فیوز است که در مدارهای ساختمانی کاربرد داشته و استفاده می‌شود.

این نوع فیوز کاربردی دارای دو عدد کنتاکت است که یک عدد از آنها در مدار اصلی و دیگری در مدار فرعی قرار گرفته و نصب می‌شود. فیوز حرارتی نوع دیگری از انواع فیوز است که با استفاده از خاصیت حرارتی سیم یا همان فلزی عمل کرده و برق را قطع می‌کند. زمانی که جریان بیش از اندازه از فیوز عبور کند، سیم فلزی ذوب شده و مدار را قطع می‌کند.

فیوز مغناطیسی دیگر نوع فیوز است که با استفاده از خاصیت مغناطیسی خود عمل کرده و زمانی که جریانی بیش از اندازه از فیوز عبور می‌کند، سیم فلزی مورد نظر حالت مغماطیسی پیدا کرده و مدار الکتریکی مورد نظر را قطع می‌کند. فیوز اتوماتیک نیز دیگر مدل انواع فیوز است که فیوز ترکیبی از فیوز مینیاتوری و فیوز مغناطیسی بوده و هوشمندتر از سه مدل قبلی است. این نوع فیوز دارای دو عدد کنتاکت است که یکی در مدار اصلی و دیگری در مدار فرعی قرار گرفته و به قطع و وصل جریان می‌پردازند.

۲. جریان نامی فیوز

جریان نامی فیوز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب فیوز صحیح بوده و اهمیت زیادی دارد. جریان نامی فیوز، حداکثر جریانی است که فیوز می‌تواند بدون اینکه قطع شود، از آن عبور کرده و برق قطع نشود. جریان نامی فیوز باید متناسب با جریان نامی مدار انتخاب شده و تعیین شود. اگر جریان نامی فیوز کمتر از جریان نامی مدار باشد، فیوز در اثر جریان بیش از اندازه، قطع شده و کاربرد خود را از دست می‌دهد. اگر جریان نامی فیوز نیز بیشتر از جریان نامی مدار باشد، فیوز از مدار محافظت نکرده و عملا فیوز به کار نمیامده و هیچ کاربردی ندارد.

۳. جریان قطع فیوز

جریان قطع فیوز، میزان جریانی است که باعث قطع فیوز شده و برق را قطع می‌کند. جریان قطع فیوز معمولاً کمی بیشتر از جریان نامی فیوز بوده و نباید کمتر از این مقدار باشد. جریان قطع فیوز باید متناسب با جریان اتصال کوتاه مدار نیز بوده و اگر جریان قطع فیوز کمتر از جریان اتصال کوتاه مدار باشد، فیوز در اثر اتصال کوتاه، قطع نشده و ممکن است باعث به وجود آمدن آسیب در مدار و یا حتی بروز خطرات جانبی دیگر شود.

۴. ولتاژ نامی فیوز

یکی دیگر از عوامل انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان، ولتاژ نامی فیوز است. ولتاژ نامی فیوز، حداکثر ولتاژی است که فیوز می‌تواند در آن ولتاژ کار کرده و قطع نشود. این مقدار ولتاژ باید متناسب با ولتاژ مدار بوده و حدود 220 ولت باشد. اگر ولتاژ نامی فیوز کمتر و پایین‌تر از ولتاژ مدار باشد، فیوز در اثر ولتاژ بیش از اندازه آسیب دیده و به سرعت خراب می‌شود.

۵. کیفیت فیوز

یکی از عواملی که تاثیر مشخصی در انتخاب صحیح و خرید فیوز برای ساختمان دارد، موضوع کیفیت فیوز مورد نظر و مورد استفاده برای ساختمان است. سعی کنید پس از اعمال تمامی عوامل و مراحل بالا، اقدام به خرید یک فیوز با کیفیت از فروشگاه‌های معتبر سطح شهر و یا فروشگاه‌های معتبر اینترنتی نموده و ایمنی و امنیت الکترکی و برقی ساختمان خود را افزایش دهید.

نتیجه‌گیری

یکی از اجزا و وسایل محافظتی و ایمن‌کننده جریان برق در ساختمان، فیوز برق است. انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار بوده زیرا باعث جلوگیری از بروز جریان بیش از اندازه، اضافه بارها و اتصال‌های کوتاه در مدار الکتریکی ساختمان شده و احتمال خسارات وارده را به حداقل می‌رساند. برای انتخاب و خرید فیوز مناسب برای ساختمان باید به نکات و عواملی مانند نوع فیوز، جریان نامی فیوز، ولتاژ نامی فیوز، جریان قطع فیوز و کیفیت فیوز دقت نموده و آن‌ها را در نظر گرفت.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان پرداخته و نکات تاثیرگذار در این انتخاب را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

531 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط