تکه کابل

شرایط واگذاری و نصب انشعاب برق

408 بازدید اخبار صنعت برق و مخابرات

در ایران هر فردی که خواهان استفاده از خدمات و امکانات عمومی و دولتی را بنماید باید در این رابطه یک سری از مراحل را طی نماید، ما در این نوشتار به صورت خلاصه اقدام به بیان شرایط واگذاری و نصب انشعاب برق خواهیم پرداخت.

شرایط واگذاری و نصب انشعاب برق

شرایط واگذاری و نصب انشعاب برق براساس قانون سازمان برق کشوری بدین صورت می باشد که فرد باید ابتدا بداند که قدرت برق مورد نیاز برای اقدام وی به چه صورت می باشد و بعد از آن تقاضای واگذاری را بنماید. برای استفاده عمومی شخص می تواند تقاضای برق تک فاز 220 ولت و سه فاز 400 ولت را بنماید، همچنین افرادی که اقدام به دریافت مجوز از سازمان آب منطقه ای یا وزارت صمت را نموده‌اند می توانند برق فشار قوی تا 11 کیلو ولت را تقاضا کنند.

اصلی ترین شرط برای دریافت یک انشعاب برق این می باشد که شخص ابتدا منزل مسکونی خود را تکمیل کرده باشد و یا در امور کشاورزی و صنعتی تمامی امور تکمیل و آماده راه اندازی باشد. در این موارد در صورتی که محل مورد تقاضا دور از منبع برق اصلی باشد و برای شروع کار اولیه (کارگاه یا کارخانه) نیاز به انتقال برق باشد، فرد باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت تقاضای صدور مجوز مخصوص در این باره و همچنین ارائه تمامی مدارک مبنی بر شروع کار و زمان اتمام آن به اداره برق و همچنین سازمان صمت نیز ارائه دهد.

در مورد زمین‌های کشاورزی کارشناس مربوطه اداره برق به محل مراجعه و در صورتی نیازی به کابل کشی و نصب تیر برق باشد با هزینه فرد این امر را انجام خواهد داد.

نکته بسیار مهم که این باره باید بدان اشاره کرد این است که اگر در منطقه‌ای به هر دلیلی امکان نصب تیر برق وجود نداشته باشد، اداره برق ممکن است به طریق زمینی اقدام به انتقال برق به محل مورد نظر کند. البته در این شرایط تمامی هزینه های انتقال بر عهده فرد مورد نظر بوده و باید باتوجه به پیشرفت مراحل انتقال برق اقدام به پرداخت آنها بنماید.

شرایط واگذاری و نصب انشعاب برق

مدارک مورد نیاز برای واگذاری و نصب انشعاب برق

فرد قبل از انجام مراحل فوق باید یک سری مدارک را با خود به همراه داشته باشد تا بتواند اقدامات اولیه دریافت یا واگذاری انشعاب را انجام دهد.

این مدارک برای افرادی که نیاز به انشعاب کشاورزی دارند، شامل کپی مدارک هویتی، دریافت مجوز از سازمان آب منطقه ای محل سکونت و همچنین ارائه نقشه زمین کشاورزی و سایر مدارک مرتبط در این رابطه می باشد.

در خصوص افرادی که برای دریافت برق صنعتی اقدام می کنند، باید قبل از هر اقدامی به سازمان صمت (صنعت، معدن و تجارت) رفته و اقدام به درخواست مجوز تاسیس شرکت یا کارخانه خود را بنمایند، بعد از دریافت این مورد، فرد قادر است با مراجعه به اداره برق تقاضای برق مورد نیاز خود را بنماید.

در مورد دریافت انشعاب برق عمومی (مدرسه، مسجد، محل های نظامی) باید از سازمان مربوطه تقاضای صدور ارائه نامه شود.

در مورد اشخاص عادی نیز خود به همراه سند منزل مسکونی یا مبایعه نامه می توانند مراجعه نمایند.

نصب انشعاب برق

اقدامات لازم برای واگذاری انشعاب برق

بر اساس قانون سازمان برق کشوری فردی که خواهان دریافت یک انشعاب برق می باشد باید اقدام به انجام یک سری از مراحل قانونی نموده و در انتها انشعاب مورد نظر به وی واگذار خواهد شد. این موارد به شرح ذیل می بfاشند:

1- طی یک درخواست به اداره برق محل زندگی خود مراجعه نموده و براساس انشعاب مورد نظر خود تقاضای آن را بنماید. این درخواست باید به صورت کتبی باشد. فرد می تواند درخواست خود را به صورت خودنویس و یا به شیوه چاپی به اداره مذکور ارائه دهد.

2- بعد از نوشتن درخواست به صورت حضوری به قسمت مشترکین مراجعه نموده و فرم درخواست انشعاب مورد نظر را دریافت و پر نماید.

3-معمولا بعد از پر کردن فرم در سریعترین زمان مسئول مربوطه با وی تماس گرفته و زمان مراجعه به محل مورد و تهیه کروکی را به وی اعلام می دارد.

4- بعد از این مرحله فرد دوباره به اداره برق رفته و اقدام به دریافت فیش های واریزی می نماید که با پرداخت آنها و تحویل به واحد مربوطه معمولا انشعاب به وی داده خواهد شد.

بعد از دریافت انشعاب فرد نزد مسئول مرتبط رفته و کنتور برق را دریافت خواهد نمود.

واگذاری انشعاب برق

نصب کنتور برق

در خصوص نصب کنتور برق با توجه حساسیت این دستگاه و همچنین تضمین کارکرد ان باید فرد در هنگام نصب اقدام به ایجاد یک سری شرایط برای آن بنماید.

در خصوص منازل مسکونی کنتور برق قبل از هر چیزی باید در ورودی و محل مناسب باشد تا مامور برق برای خواندن آن دچار مشکل نگردد. همچنین این کنتور نباید در محیط های کوچک مانند اتاق های زیر شیروانی، مرطوب و خیلی کوچک باشد.

در محیط های باز اگر محل مخصوصی برای نصب کنتور وجود نداشته باشد فرد باید در جعبه ای مخصوص که آن را از باد و باران و عوامل محیطی محفوظ میدارد نگهداری نماید. در کارخانه ها و مراکز صنعتی نیز به صورت کلی باید در اتاق کنترل برق و در کنار تابلوی اصلی باشد تا در صورت ایجاد هر گونه مشکلی به سرعت برق آن محوطه قطع گردد.

ضمن تشکر از مطالعه مطلب فوق، امیداواریم مطالب زیر نیز بتوانند در بالا بردن سطح آگاهی شما مفید باشند:

انواع انشعاب برق

408 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط