دکل های برق

دکل های برق سرطان زا است؟؛ از احتمالات تا واقعیت

562 بازدید ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE) / حوادث در صنایع برق و مخابرات

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که در شهر و یا محل زندگی خود دکل‌های انتقال برق را از نزدیک مشاهده کرده‌اید. این دکل های برق باعث انتقال برق و جریان شده و دسترسی به برق را برای ساکنین آن شهر یا محله امکان‌پذیر می‌کنند اما در این بین یک نکته وجود دارد و آن نکته، وجود احتمال سرطان زا بودن زندگی در کنار دکل های برق است!! از آنجا که این موضوع بسیار مهم بوده و نیاز به بررسی اساسی دارد، در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع سرطان زا بودن زندگی در کنار دکل های برق پرداخته و معایب و میزان خطرات احتمالی دکل‌های برق در سطح شهر را بیان کنیم.

سرطان زا بودن زندگی در کنار دکل های برق

زندگی در کنار دکل ها برق

همان‌طور که گفته شد، خطوط انتقال برق یکی از ضروری‌ترین زیرساخت‌های زندگی جوامع مدرن و امروزی هستند. این خطوط با انتقال برق از نیروگاه‌ها به شهرها و روستاها، امکان استفاده از برق و انرژی الکتریکی را برای تمامی انسان‌ها و افراد فراهم آورده و امکان‌پذیر کرده است اما در این بین سوالی مطرح می‌شود و آن این است که آیا زندگی در مجاورت دکل های برق خطرناک و سرطان زا است یا خیر؟!

در حالت کلی باید بدانید، خطوط انتقال برق به دلیل تبعیت از قوانین فیزیک، میدان‌های الکترومغناطیسی در نزدیکی ایجاد می‌کنند. این میدان ها از دو نوع میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی تشکیل شده‌اند. میدان الکتریکی به دلیل جریان برق در سیم های خطوط انتقال برق ایجاد شده و میدان مغناطیسی نیز به دلیل جریان برق در سیم‌ها و همچنین به دلیل وجود میدان مغناطیسی زمین ایجاد خواهد شد. اجتماع این میدان‌ها باعث ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی می‌شود که هر چقدر فشار و ولتاژ برق انتقالی بیشتر باشد، میدان الکترومغناطیسی تشکیل شده نیز بیشتر بوده و بالاتر است.

اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم، مطالعات نسبتا زیادی گواهی داده‌اند که قرارگرفتن در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی (به خصوص میدان‌های الکترومغناطیسی قوی مانند دکل‌های انتقال برق فشار قوی، که جریان زیادی منتقل کرده و در نتیجه، میدان الکترومغناطیسی بزرگی پدید می‌آورند) ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده و سرطان زا باشد.

به عنوان مثال، یکی از  مطالعات و تحقیقات مربوطه در این زمینه در سال 2016 میلادی نشان داد که کودکانی که در مجاورت دکل‌های برق فشار قوی زندگی می‌کنند، بیش‌تر از سایر کودکان به سرطان خون مبتلا شده و احتمال وجود سرطان در بین چنین کودکانی بالاتر است. این تحقیقات می‌توانند تاییدیه‌ای بر سرطان زا بودن زندگی در کنار دکل های برق به خصوص دکل های برق فشار قوی و انتقال برق فشار قوی بوده و صحت افزایش احتمال سرطان در مجاورت دکل‌های برق فشار قوی را تایید کنند.

میزان خطر سرطان‌زا بودن زندگی در مجاورت دکل برق و روش‌های کاهش آن

دکل های برق

همان‌طور که گفته شد، میزان خطر سرطان زا بودن زندگی در کنار دکل های برق و زندگی در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی به عوامل مختلفی از جمله شدت میدان الکترومغناطیسی، مدت زمان قرارگرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی و سن بستگی دارد. از آنجا که این موضوع بسیار مهم بوده و نیاز به بررسی کامل دارد، در قسمت زیر به ذکر و بررسی جداگانه هر کدام از این موارد پرداخته و اهمیت هر کدام را بیان می‌کنیم.

۱. شدت میدان الکترومغناطیسی

بدیهی است که هر چه شدت میدان الکترومغناطیسی مورد نظر بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان نیز بیشتر شده و بیشتر است. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، احتمال ایجاد سرطان در افرادی که در مجاورت دکل‌ها و خطوط انتقال برق فشار قوی هستند، بسیار بیشتر از سایر افراد بوده و از این رو، شدت میدان الکترومغناطیسی بسیار تاثیرگذار است.

۲. مدت زمان قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی

همان‌طور که می‌دانید، مدت زمان قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی رابطه مستقیمی با افزایش احتمال سرطان داشته و هر چه بیشتر در معرض میدان الکترومغناطیسی باشید، خطر ابتلا به سرطان نیز بیشتر است. در صورتی که محل زندگی شما در نزدیکی میدان مغناطیسی فشار قوی است، سعی کنید بلافاصله محل سکونت و زندگی خود را عوض کرده و نقل مکان کنید زیرا ممکن است در بلند مدت مشکلات جسمانی و ذهنی زیادی برای شما پیش آید.

۳. سن

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به سرطان در اثر قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی بوده و احتمال بیمارشدن کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

تا به اینجا بیشتر نکات و گفته‌ها حول و محور سرطان زا بودن زندگی در کنار دکل های برق بوده است اما نکته و بحثی که در این بین اهمیت بیشتری نسبت به سرطان زا بودن زندگی در مجاورت دکل برق دارد، موضوع چگونگی حل این مشکل و جلوگیری از بروز احتمال سرطان در افراد است. بدین منظور سعی کنید به برخی از نکات توجه داشته و آن‌ها را رعایت کنید.

سعی کنید تا حد امکان مکان و محل زندگی خود را از دکل‌های برق دور کرده و به هیچ عنوان به مدت طولانی در مجاورت این دکل‌ها، به خصوص دکل‌های برق فشار قوی، قرار نگرفته و سعی کنید از چنین محیط‌هایی دور شوید. حال اگر مجبور به زندگی در کنار دکل های برق فشار قوی هستید، سعی کنید مدت زمان قرارگرفتن در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی را کاهش داده و به حداقل برسانید.

سعی کنید با استفاده از محافظت‌کننده‌های مناسب مانند لباس‌های محافظتی و کرم‌های ضدآفتاب اقدام به کاهش ضررهای وارده از سوی میدان‌های الکترومغناطیسی نموده تا در هنگام مواجهه با میدان‌های الکترومغناطیسی به سلامتی شما کمک کند.

نتیجه‌گیری

یکی از مسائلی که حول و محور استفاده از دکل‌های برق در سطح شهر وجود دارد، موضوع سرطان زا بودن زندگی در کنار دکل های برق است. با توجه به مطالعات انجام شده، احتمال خطر ابتلا به سرطان در اثر قرار گرفتن در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از دکل‌ها و خطوط انتقال برق وجود دارد. اگر مجبور به زندگی در کنار دکل های برق فشار قوی هستید، بهتر است از اقداماتی که برای کاهش خطر در متن گفته شده، طبیعت کرده و آن‌ها را انجام دهید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی موضوع سرطان زا بودن زندگی در کنار دکل های برق پرداخته و معایب و میزان خطرات احتمالی دکل‌های برق در سطح شهر را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

562 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط