مزایا و معایب استفاده از آبگرمکن برقی

مزایا و معایب استفاده از آبگرمکن خورشیدی

545 بازدید آموزش در صنعت برق

در مقالات قبلی در رابطه آبگرمکن خورشیدی صحبت کردیم و از نحوه کار و ویژگی‌های این دستگاه گفتیم. در این مطلب قصد داریم تا از مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مزایای آبگرمکن خورشیدی

 آبگرمکن‌های خورشیدی نیز از مزایای زیادی برخوردار هستند که در این ادامه مهمترین این مزایا را بیان خواهیم کرد.

  1. همانطور که گفته شد منبع تأمین انرژی آبگرمکن خورشیدی نور خورشید است که استفاده از این انرژی دائمی بوده و محدودیتی ندارد بنابراین می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.
  2. با استفاده از آبگرمکن خورشیدی مصرف انرژی‌های محدود مانند برق و گاز کمتر شده و باعث کاهش هزینه‌های مصرفی برای این انرژی‌ها می‌شود.
  3. نصب و راه‌اندازی آبگرمکن خورشیدی پیچیدگی خاصی ندارد و خیلی راحت و سریع می‌توان آن‌ها را نصب کرد.
  4. آبگرمکن‌ها  ی خورشیدی سر و صدای ندارند و آرام و بدون صدا هستند.
  5. منابع پاکی مانند انرژی خورشید با هوا و محیط زیست سازگار بوده و هیچ اختلال و مشکلی را در آن‌ها ایجاد نمی‌کنند و مانند منابع برق و گاز آسیب زننده نیستند.
  6. با استفاده از آبگرمکن خورشیدی دیگر به پرداخت هزینه‌های گزاف برق و گاز نیازی نخواهد بود.
  7. آبگرمکن‌ خورشیدی در انواع مختلف و ظرفیت‌های گوناگونی تولید می‌شود که می‌توان از آن‌ها در مصارف خانگی و محدود‌تر و همچنین مصارف عمومی و صنعتی و گسترده طرح استفاده نمود.

معایب آبگرمکن خورشیدی

معایب آبگرمکن خورشیدی

استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی با وجود مزایای زیادی که دارد از مزایای از معایبی نیز برخوردار است که البته راه‌حل‌هایی نیز برای برطرف کردن این معایب وجود دارد. از بزرگترین‌ معایبی که این آبگرمکن‌ها دارند این است که در همه مناطق کاربردی نبوده و در فضا‌هایی که سردسیری هستند و نور خورشید به اندازه کافی وجود ندارد عملکرد خوبی نخواهد داشت.

همچنین در روز‌های ابری این آبگرمکن‌ها با اختلال مواجه شده که برای برطرف کردن این مشکل باید از  یک سیستم پشتیبان استفاده شود تا به ذخیره انرژی خورشید کمک کند. علاوه بر این موضوع، این نوع آبگرمکن‌ها در فصول سرد سال دچار یخ زدگی زدگی می شوند.

نتیجه‌گیری

آبگرمکن‌های خورشیدی نسل جدیدی از انواع آبگرمکن هستند که انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می‌کنند و از این طریق باعث کاهش هزینه‌ها و حفظ منابع تجدید ناپذیر می‌شوند. این نوع آبگرمکن‌ها از مزایای زیادی از جمله آرام بی‌صدا بودن، نصب راحت و آسان، کاهش هزینه‌ها، نامحدود بودن و غیره برخوردار هستند.

بزرگترین عیبی که آبگرمکن ‌های خورشیدی دارند این است که در همه شرایط آب و هوا‌یی جوابگو نیستند و در روز‌های ابری و بارانی با محدودیت مواجه می‌شوند که برای رفع مشکل بعضی پشتیبان ذخیره انرژی استفاده شود.

545 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط