انواع سینی کابل

انواع سینی کابل؛ مزایا و معایب

329 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید سینی کابل چیست و با انواع آن آشنایی دارید؟ به نظر شما از انواع سینی کابل در چه شرایطی استفاده می‌شود؟ امروزه در اکثر ساخت و سازهای خانگی، تجاری و صنعتی از انواع مختلف سینی کابل به جای لوله‌های برق استفاده می‌شود؛ لذا ما در این راهنما قصد داریم به بررسی سینی‌های کابل و اطلاعات پیرامون آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره انواع سینی کابل بدانید!

انواع سینی کابل

سینی کابل چیست؟

پیش از این که بخواهیم به بررسی انواع سینی کابل بپردازیم، در ابتدا بایستی که بدانیم سینی کابل چیست. در واقع، سینی کابل نوعی محفظه به حساب آمده که به منظور پشتیبانی از کابل‌های الکتریکی عایق شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، سینی کابل برای توزیع، کنترل و ارتباط سیم‌ها کارایی دارد. بهره‌گیری از انواع مختلف سینی کابل در ساخت و سازهای صنعتی و تجاری یک راه حل اقتصادی، سریع و انعطاف‌پذیر به حساب می‌آید.

سینی‌های کابل دارای قابلیت پشتیبانی از انواع سیم‌کشی‌ها هستند؛ به عنوان مثال کاربران می‌توانند از این تجهیزات برای کابل‌های توزیع برق، سیم‌کشی کنترلی، مخابرات و کابل‌های نوری بهره ببرند.

انواع سینی کابل

سینی‌های کابل با استفاده از فولاد، پلاستیک تقویت شده و یا آلومینیوم در شش مدل مختلف تولید می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

سینی کابل نردبانی

این مدل از انواع سینی کابل در بخش‌هایی با دهانه‌های پشتیبانی متوسط الی بلند 12 تا 30 فوت کارایی دارد. جالب است بدانید که امروزه حدوداً 75 درصد سیستم سیم‌کشی سینی کابل را نوع نردبانی تشکیل می‌دهد.

این مدل از سینی کابل مزیت‌های مختلفی داشته که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • بدون درپوش بوده و به همین علت حداکثر جریان آزاد هوا را در بین کابل‌ها برقرار خواهد کرد.
  • گرمای تولید شده در بخش هادی‌ها از بین خواهد رفت.
  • عایق هادی در یک سینی کابل با طراحی استاندارد، از حداکثر دمای کاری خود تجاوز نمی‌کند.
  • طول عمر کابل‌ها به علت دمای کار بیش‌تر از سایر مدل‌ها خواهد بود.
  • در این سینی کابل، کابل‌ها می‌توانند قطع شده یا از بالا و پایین وارد شوند.
  • این مدل از انواع سینی کابل بدون رطوبت است.
  • دسترسی دستی از طریق پایین سینی کابل نردبانی فراهم است.

سینی کابل تهویه‌دار

انواع سینی کابل

جالب است بدانید که تنها علت انتخاب سینی کابل‌های تهویه‌دار به جای سینی کابل نردبانی، زیبایی آن است. در این مدل از انواع سینی کابل هیچ‌گونه افتادگی کابل‌های کوچک مشاهده نشده و در مقایسه با نمونه نردبانی از کابل‌ها بیش‌تر پشتیبانی خواهد کرد، اما باید در نظر داشته باشید که این پشتیبانی چندان حائز اهمیت نبوده و هیچ‌گونه تأثیری بر سابقه خدمات کابل یا طول عمر آن نخواهد داشت.

سینی کابل با کف یکپارچه

این مدل از انواع سینی کابل عمدتاً مصارف برقی و مخابراتی داشته و با حداقل تولید گرما مورد استفاده قرار می‌گیرد. سینی کابل مذکور پشتیبانی کوتاه الی متوسط 5 تا 12 فوت را ارائه داده و علت اصلی استفاده از آن به همراه روکش، محافظت EMI/RFI برای مدارهای بسیار حساس است. این محصولات به همراه روکش‌های فولادی در صورت عدم وجود شکاف و حفره، می‌توانند محافظت بسیار خوبی از کابل‌ها داشته باشند.

البته باید در نظر داشته باشید که این تجهیزات یک نقطه ضعف دارند و آن هم احتمال نفوذ رطوبت است. اگر نیاز به سینی کابل برای محافظ EMI/RFI داشته باشید، می‌توانید رطوبت را با ایجاد سوراخ‌های تخلیه 4/1 اینچی در قسمت پایینی سینی کابل در فواصل سه فوت کنترل و خارج کنید. از دیگر خصوصیات این مدل از انواع سینی کابل می‌توان به احتمالِ پایین خرابی آن‌ها اشاره داشت.

سینی کابل مشبک

به طور معمول سینی کابل‌های مشبک برای مصارفی با تولید گرمای متوسط به همراه دهانه‌های پشتیبانی کوتاه تا متوسط 5 الی 12 فوت به کار گرفته می‌شوند. این محصولات در انواع فلزی و غیر فلزی در بازار موجود بوده و عرض استاندارد آن‌ها  6، 12، 18، 24، 30 و 36 اینچ، عمق 3، 4، 5 و 6 و همچنین طول آن‌ها در انواع 10، 12، 20 و 24 فوت است. ناگفته نماند که در این مدل از سینی کابل فاصله پله‌های ثابت برابر با 4 اینچ در مرکز در نظر گرفته می‌شود.

سینی کابل کانالی

این مدل از سینی کابل دارای فرکانس پشتیبانی کوتاه تا متوسط مابین 5 الی 10 فوت بوده و برای پشتیبانی اقتصادی کابل انشعاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مشخصات فنی این مدل سینی کابل می‌توانیم به عرض 3، 4، و 6 اینچ در سیستم فلزی و 8 اینچ در سیستم غیر فلزی، عمق 1 1/4 تا 1 3/4 اینچ در سیستم فلزی و  1، 1 1/8، 1 5/8 در سیستم غیر فلزی و همچنین طول 10، 12، 20 و 24 فوت اشاره داشته باشیم.

سینی کابل سبدی

به طور معمول این مدل از انواع سینی کابل برای کابل‌های مخابراتی و فیبر نوری کارایی داشته و بر روی دهانه‌های پشتیبانی کوتاه 4 الی 8 فوت نصب می‌شود. این مدل از سینی‌های کابل برای کابل‌های ولتاژ پایین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، سیستم‌های سینی کابل سبدی عمدتاً از جنس فولادی و روی اندود بوده، عرض 2، 4، 6، 8، 12، 16، 18، 20 و 24 اینچ، طول 10 فوت و عمق 1، 2 و 4 اینچ دارد.

فرآیند پوشش‌های سینی کابل

اکنون که با انواع سینی کابل آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم فرایند تکمیلی پوشش‌های سینی کابل را مورد بررسی قرار دهیم:

  • پوشش گالوانیزه: گالوانیزه پرکاربردترین و اقتصادی‌ترین نوع پوشش بوده، در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی داشته و اگر بخشی از آن دچار برش یا خراش شود، قابل ترمیم خواهد بود.
  • پیش گالوانیزه:‌ پیش گالوانیزه که تحت عنوان گالوانیزه داغ نیز مشهور بوده، در اثر عبور کلاف‌های فولادی از روی مذاب تولید خواهد شد.
  • گالوانیزه گرم: بعد از تولید سینی کابل، کل سینی در ترکیبی از روی مذاب غوطه‌ور شده و کل سطوح آن شامل لبه‌ها، جوش‌ها و حفره‌ها پوشش داده خواهد شد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با انواع سینی کابل، به بررسی پوشش‌های این سیستم نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری راجع به سینی کابل دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سینی‌های کابل در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

329 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط