کات اوت فیوز چیست

آشنایی با کات اوت فیوز و ساختار آن

1690 بازدید تولیدکنندگان کات اوت و برقگیر و مقره در ایران

عموماً روی خطوط توزیع برق یک بریدگی ذوب شده وجود دارد که وجود آن در این سیستم قدرت بسیار حائز اهمیت است. کات اوت فیوز یک دستگاه کوچک و کاربردی در سیستم توزیع برق بوده که قدمت آن به ۸۰ سال پیش برمی‌گردد. در طی این ۸۰ سال دستگاه مذکور رشد و تکامل پیدا کرده و امروزه در سیستم‌های توزیع برق هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کات اوت یک المنت محافظ برای ترانسفورماتورها در برابر جریان‌ها و اتصالات کوتاه یا اضافه بار می‌باشد که در انواع مختلف قابل تعویض، بارگیری و پیوندساخته طراحی، تولید و روانه بازار می‌شود. لازم به ذکر است هر یک از انواع نامبرده بسته به کاربردی که دارند در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کات اوت فیوز چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کات اوت فیوز دستگاهی برای حفاظت از ترانسفورماتورها در برابر هرگونه مشکل و خطای الکتریکی است. این دستگاه از سه بخش اصلی پایه فیوز، نگه‌دارنده و سیم فیوز تشکیل شده که عموماً فیوز را درون لوله نگه‌دارنده از جنس فیبر نسوز که دو طرف آن تکیه‌گاه برنجی وجود دارد نصب می‌کنند.CUT OUT FUSE نه تنها از تخریب سنبله‌های الکتریکی جلوگیری می‌کند، بلکه به عنوان سوئیچ برای جداسازی ترانسفورماتور و شبکه توزیع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، دستگاه مذکور می‌تواند وضعیت عیب را از فاصله قابل توجهی مشخص کرده تا امکان عیب‌یابی و رفع آن راحت‌تر باشد.

ساختار کات اوت فیوز

دستگاه مذکور در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شود اما با این حال عملکرد اصلی هر یک از آن‌ها با یک‌دیگر مشابه است. به طور معمول چنین دستگاه‌هایی از یک جفت کنتاکت تشکیل شده که توسط عایق‌های چینی سنگین از یک‌دیگر جدا شده‌اند. کنتاکت پایینی برای پذیرش انتهایی لولایی فیوز لوله‌ای غیر رسانا تعبیه شده که اجازه چرخش فیوز به صورت آزادانه بر روی مجموعه تماس را می‌دهد. طول نگه‌دارنده فیوز امکان تماس با مجموعه بالایی را فراهم کرده و سبب ایجاد یک پل بین این دو می‌شود. اتصال فیوز از طریق نگه‌دارنده فیوز روی کنتاکت بالایی ثابت شده و به کنتاکت بالایی و پایینی متصل خواهد شد.

با توجه به این ساختار می‌توان کات اوت فیوز را بین مجموعه‌های تماس بالایی و پایینی نصب نمود تا یک کانال رسانا ایجاد شود. علاوه بر این، می‌توان نگه‌دارنده فیوز را به صورت همزمان بین مجموعه تماس‌های بالایی و پایینی ثابت کرد. برق ورودی از خط هوایی به کنتاکت بالایی و برق خروجی ترانسفورماتور به کنتاکت پایینی نصب شده و در نهایت کنتاکت بالایی از برق تغذیه کرده و این جریان از طریق فیوز به کنتاکت پایینی و در نهایت به ترانسفورماتور متصل خواهد شد.

ساختار کات اوت فیوز

چنانچه یک موج برق در یک خط هوایی رخ دهد، اتصال کات اوت فیوز ذوب شده و در پی آن منبع تغذیه ترانسفورماتور قطع می‌شود. طی این رویداد نگه‌دارنده فیوز روی لولای خود چرخیده و از کنتاکت بالایی به سمت پایین می‌آید. لازم به ذکر است که اکثر مجموعه‌های قطع فیوز به صورت افقی یا شیب‌دار نصب می‌شوند تا فیوز دچار سقوط نشود. پس از ذوب فیوز، نگه‌دارنده فیوز جدا شده و به یک نشان‌گر تبدیل می‌شود. این نشان‌گر بیان‌کننده انفجار فیوز می‌باشد؛ در نتیجه پرسنل تعمیر و نگه‌داری می‌توانند با توجه به آن اقدامات لازم را انجام دهند. ناگفته نماند اکثر مدل‌های کات اوت شامل یک حلقه برنجی هستند که در بخش بالایی فیوز نصب شده است. این حلقه امکان جداسازی دستی فیوز را برای پرسنل تعمیر و نگه‌داری فراهم می‌کند.

نحوه قطع کردن کات اوت فیوز

پیش از این که به سراغ مراحل قطع کردن کات اوت برویم، باید بدانید که به کار بردن فیوز ذوب شونده فشار ضعیف و کات اوت به عنوان کلید قابل قطع زیر بار، مجاز نمی‌باشد. گاهاً بسته به شرایط نیاز است خط فشار متوسط یا کات اوت سر راه ترانسفورماتور قطع شود که این امر به کمک لودباستر قابل انجام می‌باشد. از آن‌جایی که امکان تشخیص بار موجود بر روی خط در لحظه قطع کات اوت وجود ندارد و هر لحظه امکان تغییر بار شبکه فشار متوسط توسط مشترکین وجود دارد، قطع کات اوت بدون استفاده از لودباستر (loadbuster) توصیه نمی‌شود.

عدم استفاده از لودباستر هنگام قطع کات اوت فیوز چه پیامدهایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد عدم استفاده از لودباستر هنگام قطع کات اوت فیوز مجاز نیست و انجام این کار پیامدهایی را به دنبال دارد. اولین پیامد ایجاد آرک و برق‌زدگی سیمبان است. علاوه بر این، عدم استفاده از لودباستر سبب برخورد آرک به کراس آرم شده و عملکرد رله پست به 20/63 کیلوولت رسیده و در نهایت فیدر قطع خواهد شد.  توجه داشته باشید که کات اوت‌ها به صورت تک تک قطع می‌شوند؛ در نتیجه لازم است ابتدا بار از روی شبکه برداشته شده و بعد نسبت به قطع کات اوت اقدام شود.

اندازه کات اوت فیوز

به طور معمول ترانسفورماتورهای توزیع در برابر اضافه بارهای جزیی مقاوم هستند؛ در نتیجه بهره‌گیری از کات اوت تنها سبب سوختن غیرضروری فیوز و قطعی مکرر می‌شود. بهتر است جریان نامی فیوزها بالاتر از جریان نامی ترانسفورماتورها باشد. از آن‌جایی که جریان اتصال کوتاه چندین برابر جریان عادی است، آمپر المنت فیوز ۲ الی ۳ برابر جریان نامی ترانسفورماتور در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین حفاظت‌کننده‌ها در شبکه فشار متوسط توزیع برق، کات اوت فیوز است که دارای قطعه‌ای تحت عنوان المنت بوده که داخل یک لوله از جنس فیبر نسوز که دو طرف آن دارای تکیه‌گاه برنجی است قرار می‌گیرد. CUT OUT FUSE در واقع همان فیوز ترانسفورماتور بوده که جهت حفاظت از ترانسفورماتور در برابر جریان‌های زیاد احتمالی ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار در شبکه فشار ضعیف و سیم‌پیچی‌های داخل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر شما هم قصد خرید این محصول را دارید می توانید با بهترین قیمت کات اوت فیوز مورد نظر خود را در دسته بندی کات اوت فیوز و جداساز تکه کابل بیابید.

1690 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط