انواع کابل برق؛ معرفی، ویژگی و مصارف

878 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید انواع کابل برق به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ به نظر شما از انواع مختلف این تجهیزات در چه شرایطی می‌توان بیش‌ترین استفاده را برد؟ سیم و کابل‌ها دارای مدل‌های گوناگونی هستند که در ساختار هر کدام از یک سری متریال ویژه استفاده شده است. در ادامه این راهنما به بررسی انواع مختلف این محصولات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی و بررسی انواع کابل برق و ویژگی‌های ساختاری هر کدام

انواع کابل برق

امروزه از انواع مختلف کابل‌های برق در صنایع گوناگون بهره‌گیری می‌شود که هدف اصلی استفاده از آن‌ها انتقال انرژی است. با استفاده از این تجهیزات می‌توان انرژی الکتریسیته را به نقاط مختلف بر حسب نیاز انتقال داد. قابل ذکر است که به واسطه همین انتقال انرژی به نیروگاه‌های مختلف، شبکه‌های کامپیوتری و انواع مختلف لوازم برقی، امور روزمره قابل انجام می‌شوند. می‌توان گفت که مدل‌های انواع کابل برق به هزاران نوع تقسیم‌بندی می‌شود؛ ما در ادامه مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد:

انواع کابل برق از لحاظ فشار یا سطح ولتاژ

کابل فشار قوی

این دسته از کابل‌ها در ساختار خود از هادی مسی یا آلومینیومی به همراه عایق کراسلینک شده بهره برده و قادر به تحمل ولتاژهای بالاتر از 36 کیلو ولت هستند. عایق بر روی هادی مسی یا آلومینیومی تزریق شده و این کار با کمک خط CCV که توسط کامپیوتر کنترل شده به انجام می‌رسد. کابل‌های دیگری تحت عنوان کابل فوق فشار قوی نیز در بازار وجود داشته که توانایی تحمل جریان برق تا 40 کیلو ولت را نیز دارند و با علامت EHV تولید و شناخته می‌شوند.

کابل فشار متوسط

نمونه دیگری از انواع کابل برق موجود در بازار بوده که هم‌چون مدل قبلی در ساختار خود از عایق کراسلینک شده و هادی مسی یا آلومینیومی بهره می‌برد. تفاوت اصلی این مدل از کابل‌ها با کابل‌های فشار قوی در این است که کابل‌های فشار متوسط توانایی تحمل ولتاژ کم‌تر از 36 کیلو ولت را داشته و عمده کاربرد آن‌ها در مناطق شهری و صنعتی است.

 کابل فشار ضعیف

نمونه بعدی از کابل‌ها که جزو پُر کاربردترین کابل‌های موجود در بازار شناخته شده، کابل‌های فشار ضعیف بوده که قادر به تحمل سطح ولتاژ 600 الی 1000 ولت هستند. این مدل از کابل‌های برق در انواع مسی و آلومینیومی تولید شده و با استفاده از پلیمرهای گوناگون عایق‌بندی می‌شوند.

طیف کاربری این مدل از کابل‌ها بسیار گسترده بوده و می‌توان از آن‌ها به منظور انتقال انرژی برق در ایجاد روشنایی، انتقال نیروی محرکه به الکتروموتورها و… استفاده کرد. ناگفته نماند که خودِ کابل‌های فشار ضعیف به دسته‌های مختلفی از جمله کابل‌های ضد آتش، کابل‌های مقاوم در برابر شعله، کابل‌های تجهیز شده با غلاف سربی، کابل‌های مسلح، کابل‌های بدون هالوژن و… تقسیم‌بندی می‌شوند. قابل ذکر است که کابل‌های مذکور در سطوح ولتاژ ۳۰۰/۳۰۰, ۳۰۰/۵۰۰, ۴۵۰/۷۵۰ و ۶۰۰/۱۰۰۰ تولید و عرضه می‌شوند.

انواع کابل برق بر حسب نوع عایق استفاده شده در ساختار آن‌ها

انواع کابل برق

دسته‌بندی دومی که می‌خواهیم به شما عزیزان معرفی کنیم از لحاظ نوع عایق استفاده شده در ساختار این تجهیزات بوده که فاکتورهایی نظیر میزان نرمی و سختی، دانسیته، میزان استحکام در برابر اشاعه شعله، کم دود بودن، کم یا زیاد بودن ضریب دی الکتریک، میزان مقاومت در برابر روغن، ساییدگی و سایر مواد شیمیایی و… می‌توانند در انتخاب نوع عایق موثر باشند. اگر بخواهیم کابل‌های برق را از لحاظ نوع عایق استفاده شده در ساختار آن‌ها به دسته‌های گوناگون تقسیم‌بندی کنیم، باید گفت که این تجهیزات به بیش از 10 نوع می‌رسند که ما در ادامه مهم‌ترینِ آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

کابل برق با عایق پلی اتیلن

به این مدل از کابل‌ها PEX یا XLPE گفته شده که به واسطه شبکه‌ای شدن ساختار خطی پلی اتیلن طراحی و تولید می‌شوند. این عایق بهترین عملکرد را در دمای اتاق و بالاتر از آن از خود نشان داده و به همین خاطر برای مصارف ساختمانی گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. به طور معمول این مدل عایق در کابل‌های ضد آتش، کابل‌های دریایی و هوایی کاربرد دارد.

کابل برق به همراه عایق پی وی سی

پی وی سی یکی از پرطرفدارترین عایق‌های استفاده شده در ساختار کابل‌های برق به حساب می‌آید که در برابر محیط‌های شیمیایی مقاومت مطلوبی از خود نشان می‌دهد. کابل‌های برق که مجهز به عایق پی وی سی هستند برای لوازم خانگی، روشنایی، سیم کشی منازل و دستگاه‌ها بیش‌ترین کارایی را دارند. از آن‌جایی که در ساختار این مدل از عایق‌ها از مواد نرم استفاده شده، استحکام کششی بالا و انعطاف‌پذیری بسیار مطلوبی از خود نشان داده و اتصال آن‌ها با سهولت صورت می‌گیرد.

کابل برق به همراه عایق الاستومری

انواع کابل برق که مجهز به عایق الاستومری هستند برای محیط‌هایی که دما در آن‌ها بالا بوده و همچنین محیط‌هایی که دما در آن‌ها به واسطه عامل دیگری افزایش پیدا می‌کند، مناسب‌اند. از این مدل کابل‌های برق می‌توان در بازه زمانی طولانی‌مدت در معرض دمای 90 درجه بالای صفر بهره برد؛ ناگفته نماند که این مدل از کابل‌های برق در شرایط کوتاه‌مدت قادر به تحمل دمای الی 250 درجه سانتی‌گراد نیز هستند. اگر روکش الاستومری استفاده در این کابل‌ها به واسطه اکستروژن بر روی کابل اعمال گردد، لازم است که روکش مذکور 2 یا چند لایه باشد تا بتواند در برابر سطح ولتاژ 1100 ولتی مقاومت خود را حفظ کند.

انواع کابل برق به همراه عایق رابر

این مدل از انواع کابل برق برای استفاده در تجهیزاتی نظیر ترانس‌های برق و ژنراتورها گزینه‌ای مناسب هستند. علاوه بر این، از کابل‌های برقی که با رابر عایق شده‌اند می‌توان به صورت طولانی‌مدت در شرایط عادی و اطمینان از امنیت بالا در پست‌های تولید نیرو نیز بهره برد.

سخن پایانی

در این راهنما با مهم‌ترین دسته‌بندی‌های انواع کابل برق آشنا شدیم و دانستیم که این تجهیزات بیش از 1000 مدل دارند و می‌توان از هر کدام از آن‌ها بر حسب ساختاری که داشته در شرایط متنوع بهره‌گیری کرد. نقطه مشترکی که بین تمامی مدل‌های کابل وجود داشته این است که تجهیزات مورد بحث با هدف انتقال جریان با امنیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تجهیزات مذکور با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

878 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط