کابل آلومینیومی یا کابل مسی؛ مسئله این است!

621 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید در صنعت سیم و کابل کدام یک از کابل‌های مسی و آلومینیومی کارایی بیش‌تری دارد؟ به نظر شما کابل آلومینیومی یا کابل مسی می‌توانند جایگزین خوبی برای هم دیگر باشند؟ هر یک از کابل‌های آلومینیومی یا مسی ویژگی‌های ساختاری و کارایی مخصوص به خود را دارند که با شناخت آن‌ها می‌توانید از هر کدام در پروژه‌های مختلف بهره ببرید. در ادامه اطلاعات بیش‌تری پیرامون این موضوع ارائه خواهیم داد.

هر آنچه که باید درباره کابل آلومینیومی یا کابل مسی بدانید!

کابل آلومینیومی یا کابل مسی

کابل آلومینیومی چیست؟

اگر علاقمند به صنعت برق و تجهیزات تولید شده در این حوزه باشید، حتماً می‌دانید که کابل‌ها متشکل از سه بخش اصلی رسانا یا هادی، پوشش عایق الکتریکی و غلاف هستند. کابل‌هایی که در ساختار خود دارای هسته رسانا از جنس آلومینیوم هستند جزو کابل‌های آلومینیومی شناخته می‌شوند. در بحثِ بررسی کابل آلومینیومی یا کابل مسی لازم به ذکر بوده که میزان هدایت الکتریکی آلومینیوم در مقایسه با مس پایین‌تر است؛ با این حال با انتخاب سطح مقطع مناسب می‌توان علاوه بر تأمین رسانای الکتریکی مدنظر، از این دسته کابل‌ها در شبکه‌های توزیع و انتقال برق استفاده کرد.

کاربرد کابل آلومینیومی

به طور کل آلومینیوم و آلیاژهای آن به صورت گسترده در تولید قطعات الکترونیکی و میکروالکترونیکی از جمله خازن‌ها کارایی دارند. علاوه بر این، از این فلز می‌توان برای طراحی و تولید آنتن‌ها نظیر آنتن‌های تلویزیون بهره برد. از دیگر موارد کاربرد این فلز می‌توان به ساخت رادار و در برخی از کشورها برای ساخت ستون خطوط برق، تولید ترانسفورماتورها و موتورهای ولتاژ پایین روتور اشاره داشت.

شما از این دسته کابل‌ها می‌توانید برای سیم کشی برق خانه‌ها، شبکه‌های برق و هواپیما بهره ببرید. در بحث کابل آلومینیومی یا کابل مسی ناگفته نماند که کابل‌های آلومینیومی با در نظر گرفتن خصوصیات الکتریکی و مکانیکی و قیمت نسبت به کابل‌های مسی می‌توانند یک ماده رسانای جایگزینِ مقرون به صرفه باشند.

کابل مسی چیست؟

نوع دیگری از کابل‌های برق را در بازار داریم که تحت عنوان کابل برق مسی شناخته شده و از دیرباز تا به امروز به وفور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل از کابل‌ها دارای هادی از جنس مس بوده و در مقایسه با سایر کابل‌ها بیش‌ترین کارایی را در صنعت دارند. مس دارای ساختار فیزیکی و شیمیایی بسیار خاصی بوده و همین موضوع باعث می‌شود که در مقایسه با سایر کابل‌های موجود در صنعت برتری بیش‌تری داشته باشد.

در حال حاضر بین کابل آلومینیومی یا کابل مسی، فلز مس رسانای بسیار بهتری شناخته شده و میزان انعطاف‌پذیری آن نیز بسیار بالا است. افزون بر این، فلز مس غلطک‌پذیری بالایی داشته و اگر به شکل میله در آمده باشد، با کشیده شدن تبدیل به رشته‌های نازک خواهد شد.

مصرف‌کنندگان می‌توانند به این مدل از کابل‌ها در تعداد رشته‌های مختلف و همچنین سطح مقطع‌های گوناگون دسترسی داشته باشند. این مدل از کابل‌ها دارای مصارف مختلفی هستند؛ به عنوان مثال می‌توان به کابل‌های مسی تلفن، کابل مسی برق، کابل مسی مخابرات، کابل مسی کواکسیال، کابل مسی آنتن و… اشاره داشت.

کاربرد کابل مسی

همان‌طور که گفته شد، این مدل از کابل‌ها طیف کاربری بسیار گسترده‌ای دارند و این موضوع به دلیل ظرفیت بالای فلز مس در برابر شرایط دمایی مختلف و انتقال الکتریکی پُر توان آن است؛ همین ویژگی موجب می‌شود که کم‌تر صنعتی از این مدل کابل در قالب پوشش‌های بخش‌های اثرگذار خود استفاده نکرده باشد. در بحث کابل آلومینیومی یا کابل مسی قابل ذکر بوده که از این مدل کابل‌ها می‌توان در صنایع مختلفی نظیر صنعت حمل و نقل، صنعت ساخت محصولات الکترونیکی و الکتریکی، ملزومات و تجهیزات صنعتی، لوازم مصرفی خانگی و… استفاده نمود.

این مدل از سیم و کابل در موتورهای الکتریکی، خطوط حمل و نقل و مخابرات، مدارهای الکتریکی، قطعات صنعتی الکتریکی و صنعت ساخت و ساز بهره برد. افزون بر این، کابل‌های مسی در صنعت ماشین سازی، ساخت لوازم برقی هم‌چون بخاری برقی و عرصه‌های دیگری کارایی دارند. در ادامه با سایر کاربردهای کابل مسی آشنا خواهیم شد:

  • طراحی و ساخت سیم‌های مسی ساختمانی؛
  • تولید آهنرباهای الکتریکی؛
  • استفاده در لوازم الکتریکی مختلف؛
  • ساخت موتورهای الکتریکی ماشین‌های برقی؛
  • سیم‌کشی بسیاری از ادوات الکتریکی؛
  • کابل‌ کشی‌های بین‌ شهری؛
  • موتورهای مبدل جریان مستقیم به متناوب؛
  • پمپ‌های شارژ الکریکی ماشین‌های برقی؛
  • صنعت ساخت کولر گازی؛
  • کابل شبکه اینترنت و انتقال اطلاعات.

کابل آلومینیومی یا کابل مسی؟

کابل آلومینیومی یا کابل مسی

اکنون که با هر یک از کابل‌های مسی و آلومینیومی آشنا شدیم، به نظر شما کدام یک از کابل آلومینیومی یا کابل مسی می‌تواند کارایی بیش‌تری در صنایع مختلف داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که کابل‌های مذکور را با یک دیگر از جهات زیر مقایسه کنیم:

نوع کاربری

مطابق استانداردهای ملی ایران و استانداردهای بین‌المللی لازم است که برای سیم کشی ساختمان‌ها تنها از کابل‌های مسی استفاده شده و به هیچ وجه از کابل‌های آلومینیومی بهره‌گیری نگردد؛ چرا که میزان انعطاف‌پذیری کابل‌های آلومینیومی در مقایسه با کابل‌های مسی پایین‌تر بوده و همین موضوع اجازه یک اجرای اصولی در کابل‌کشی‌های ساختمان‌های مسکونی را نمی‌دهد.

مقاومت الکتریکی

در بین کابل آلومینیومی یا کابل مسی، آلومینیوم در مقایسه با مس مقاومت الکتریکی بالاتری دارد، اما این ویژگی در کابل‌ها موجب شکنندگی کابل‌های آلومینیومی و افزایش روند اکسایش آن‌ها می‌شود. همین ویژگی موجب می‌شود که کابل‌های مسی در مقایسه با سایر کابل‌ها در اثر قرارگیری در مجاورت با فلزات دیگر آسیب کم‌تری دیده و مقاومت بسیار بهتری از خود نشان دهند.

تغییرات دمایی

دو کابل مذکور در شرایط دمایی مختلف، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. فلز آلومینیوم در مقایسه با مس آسیب‌پذیرتر بوده و اگر در شرایط دمایی نامطلوب قرار گیرند به طور کلی از جای خود خارج شده و موجب مختل شدن شبکه خواهند شد.

سخن پایانی

در این راهنما به این موضوع پرداختیم که کدام یک از کابل آلومینیومی یا کابل مسی کارایی بیش‌تری داشته و بهتر هستند. هر یک از کابل‌های مذکور مزایای و معایب مخصوص به خود را دارند؛ در نتیجه نمی‌توان گفت که کدام یک به طور قطع از دیگری بهتر است. به نظر شما کدام یک از کابل‌های آلومینیومی یا مسی بهتر است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های مسی و آلومینیومی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

621 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط