تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز

تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز چند عدد است؟

757 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز چند تا است؟ سیستم سه فاز یکی از سیستم‌های توزیع انرژي برق بوده که می‌توان از آن برای اماکن مختلفی نظیر مراکز تفریحی و تجاری و یا کارخانجات بهره برد. در ادامه این راهنما با سیستم سه فاز بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز بدانید!

تعداد سیم های سیستم سه فاز

اکثر خانه‌های مسکونی مجهز به برق تک فاز هستند، اما در این بین خانه‌هایی با متراژ بسیار بزرگ‌تر نیز وجود داشته که از برق سه فاز بهره می‌برند. منظور از سیستم سه فاز در حقیقت این است که برق در سه فاز تولید و توزیع می‌گردد؛ به همین خاطر چندین کابل سقفی در تیرهای خیابان‌ها می‌بینید.

قابل ذکر است که سیستم برق سه فاز این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم هم از 240 ولت و هم از 415 ولت برق از یک منبع تغذیه یکسان استفاده نماییم. پیش از این که به سراغ بررسی تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز برویم، خوب است که با چیستی برق سه فاز کمی بیش‌تر آشنا شویم.

معرفی برق سه فاز

برق سه فاز یک روش متداول برای تولید و توزیع نیروی الکتریکی جریان متناوب به حساب می‌آید. در حقیقت این یک نوع سیستم چند فاز بوده که رایج‌ترین روش مورد استفاده شبکه‌های الکتریکی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که یک مدار سه فاز سه سیمه در مقایسه با یک مدار تک فاز دو سیمه یک خط در ولتاژ زمین بسیار مقرون به صرفه‌تر است؛ چرا که در آن از ماده‌ هادی کم‌تری به منظور انتقال مقدار مشخصی از توان الکتریکی بهره‌گیری شده است. قابل ذکر بوده که به هادی یا سیم‌های مابین منبع و بار اصطلاحاً خط گفته شده و ولتاژ مابین دو خط، ولتاژ خط تعریف می‌شود.

تعداد سیم‌ های موجود در سیستم سه فاز

اکنون که با چیستی برق سه فاز کمی بیش‌تر‌ آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم به شما علاقمندان به صنعت برق بگوئیم که در این سیستم چند عدد سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری افراد بر این باورد هستند که تعداد سیم‌های موجود در سیستم مذکور 3 عدد بوده، در حالی که این باور اشتباه است! بلکه تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز می‌تواند 3، 4 و حتی 5 عدد باشد.

در حالت نرمال، سیستم برق سه فاز از 3 عدد سیم با جریان فاز تشکیل می‌شود. سیستم سه فاز 4 سیمی متشکل از 3 سیم فاز و 1 سیم نول بوده و همچنین سیستم سه فاز 5 سیمی متشکل از 3 سیم فاز و یک سیم نول و یک سیم اتصال به زمین یا همان ارت است.

علاوه بر این، احتمال دارد نام سیستم سه فاز 3.5 رشته یا 3.5 سیمه را نیز شنید باشید. تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز 3.5 رشته به نوعی سیستم 4 رشته به حساب می‌آید که به علت یکسان و برابر بودن سطح مقطع 3 سیم فاز و همچنین نصف بودن سطح مقطع نول در مقایسه با سه سیم فاز، از اصطلاح سیستم سه فاز 3.5 رشته برای آن استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که شما عزیزان به منظور استفاده از سیستم سه فاز استاندارد با در نظر گرفتن تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز بایستی به پروژه و محلی که قصد نصب و اجرای سیستم سه فاز دارید، تصمیم‌گیری کنید. برای انتخاب سیستم سه فاز لازم است که میزان مصرف برق مجموعه، نوع سیم کشی و کابل کشی، کاربری مجموعه و مواردی از این قبیل مد نظر قرار گیرند.

مزایای برق سه فاز نسبت به برق تک فاز

اکنون که با تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم نگاهی بر مزایای این سیستم نیز داشته باشیم:

  • این سیستم منبع سه پایانه بدون احتساب پایانه خنثی یا زمین داشته و اگر با ولت‌متر اندازه‌گیری شود، مشخص خواهد شد که دامنه ولتاژ مابین هر دو پایانه برابر است؛
  • بار متعادل از هر فاز توان یکسانی را خواهد کشید. رابطه مابین فازها نشان‌گر این است که زمانی که مقدار لحظه‌ای ولتاژ یکی از فازها صفر بوده، دو فاز بعدی بایستی نصف دامنه ماکزیمم خود را دارا باشند؛
  • توان لحظه‌ای کل بار هیچ‌وقت صفر نخواهد شد و این توان ثابت است؛
  • با کمک سیستم سه فاز امکان صرفه‌جویی در مقدار آلومینیوم خطوط انتقال وجود خواهد داشت؛
  • ایجاد میدان مغناطیسی دوار با استفاده از این سیستم به مراتب راحت‌تر است؛ از این رو امکان ساخت موتورهای القائی ارزان‌تر نیز فراهم می‌گردد؛
  • تحت بار متعادل گشتاور روی مولد ثابت خواهد بود؛ از این رو هیچ‌گونه ارتعاشی وجود نخواهد داشت.

سخن پایانی

سیستم برق سه فاز یکی از پرکاربردترین سیستم‌های تأمین الکتریسیته در اماکن تجاری و صنعتی بزرگ بوده که در این راهنما به تعداد سیم های موجود در سیستم سه فاز و مزایای این مدارها پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیستم‌های سه فاز دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با برق سه فاز و تک فاز با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

757 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط