سرقت تاسیسات صنعت برق

سرقت تاسیسات صنعت برق؛ روش های پیشگیری

1198 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید بهترین راههای پیشگیری از سرقت تاسیسات صنعت برق چیست؟ به نظر شما چگونه می‌توان آمار سرقت  تأسیسات را کاهش داد؟ سرقت تجهیزات برق یکی از مهم‌ترین مشکلاتی بوده که دردسرهای مختلفی را برای این صنعت به وجود می‌آورد؛ به همین خاطر در ادامه این راهنما قصد داریم به شما عزیزان بگوئیم که چگونه می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. با ما همراه باشید.

معرفی بهترین روش‌های پیشگیری از سرقت تاسیسات صنعت برق

سرقت تاسیسات صنعت برق

اطلاع‌رسانی دقیق به مردم

مردم به عنوان مالکان اصلی اموال عمومی می‌توانند نقش به‌سزایی در کاهش سرقت تاسیسات صنعت برق داشته باشند. اطلاع‌رسانی دقیق و اصولی به مردم در رابطه با ارزش و اهمیت شبکه‌های برق و همچنین ضرورت نگارش سریع موارد مشکوک می‌تواند موجب ایجاد حس مسئولیت‌پذیری نسبت به رعایت شئون شهروندی در آنان گردد. دادن آگاهی‌های لازم به مردم در رابطه با برق و شبکه برق و حتی ارائه نکات آموزشی غیرتخصصی می‌تواند در این راستا بسیار کمک‌کننده باشد.

تجربه اجرای طرح‌های کاهش مصرف و صرفه‌جویی نشان داده است که اطلاع‌رسانی نه تنها باعث از بین رفتن اطلاعات اختصاصی نشده، بلکه موجب افزایش میزان آگاهی مردم نیز خواهد شد.

تغییر موضع شبکه‌ها از شرایط هوایی؛ از جمله روش‌های کاهش سرقت تاسیسات صنعت برق

اکثر شبکه‌های فشار ضعیف در کشور ما به شکل هوایی احداث شده‌اند؛ به همین خاطر همواره این سرمایه در دسترس افراد سودجو قرار داشته و هر اندازه تاسیسات برق در معرض دید قرار بگیرند به همان میزان وسوسه ربودن و سرقت آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با زمینه‌سازی به منظور توسعه شبکه‌های جدید به شکل زمینی می‌توان میزان امنیت را افزایش و سرقت تاسیسات صنعت برق را به تبع کاهش داد.

جایگزین کردن شبکه‌های مسی با فلزات ارزان‌تر

همان‌طور که می‌دانید فلز مس یکی از فلزات گران‌بها به حساب آمده که از خانواده طلا است. این فلز کاربردی در کشور ما و در معادن غنی به وفور پیدا شده و همین موضوع سبب شده که ارزش واقعی آن به علت در دسترس بودن هم‌چون نفت، به خوبی قابل درک نباشد. ذوب‌شوندگی این فلز بسیار بالا بوده و به سهولت تبدیل به شمش می‌شود.

فلز مس علاوه بر صنعت برق مصارف دیگری نیز داشته و حتی می‌توان از آن در صنایع خانگی و عمومی و دستی نیز بهره‌گیری کرد. یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش سرقت تاسیسات صنعت برق جایگزین کردن هادی‌های خطوط فشار ضعیف با فلزات ارزان‌تر دیگری نظیر آلومینیوم بوده که می‌توان با کمک آن از سرقت این طلای سرخ ممانعت نمود.

احداث تاسیسات روشنایی معابر

مطابق آمار اکثراً سرقت هادی‌های مسی در محل‌های خلوت و در زمان شب و هنگام تاریکی انجام می‌شود؛ به همین خاطر بهتر است شبکه‌های برق در محل‌هایی که مسکونی نبوده احداث نشوند. علاوه بر این، توصیه می‌شود که از رها کردن هادی‌ها در محل‌های بدون روشنایی معابر خودداری گردد. بهتر است که همزمان با سیم کشی تأسیسات روشنایی نیز راه‌اندازی شوند؛ چرا که وجود روشنایی کافی می‌تواند میزان امنیت را افزایش دهد.

برق‌دار کردن شبکه

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان با به‌ کارگیری آن میزان سرقت تاسیسات صنعت برق را کاهش داد، برق‌دار کردن سریع شبکه است. به طور معمول سرقت سیم‌های مسی در زمان احداث شبکه یا اندکی پس از سیم کشی رخ می‌دهد. در طرح‌های کلان شبکه‌های فشار ضعیف بایستی بعد از احداث شبکه سریعاً اقدام به برق‌دار کردن سیم‌کشی‌ها شود. البته اکثر سارقان از لوازم ایمنی به منظور ربایش استفاده می‌کنند، با این حال وجود الکتریسیته در هادی‌ها می‌تواند زمان بیش‌تری از سارقان گرفته و در نهایت فرصت برای دستگیری آن‌ها فراهم شود.

جلوگیری از سرقت تاسیسات برق با نصب تیرهای سیمانی بدون پله

سرقت تاسیسات صنعت برق

در تیرهای سیمانی که پله‌های نزدیک به هم وجود داشته، بالا رفتن از تیرها به آسانی صورت می‌گیرد و سارقان می‌توانند به راحتی به تجهیزات برق دسترسی داشته باشند. بهره‌گیری از تیرهای سیمانی که بالا رفتن از آن‌ها به تجهیزات صعود نیاز داشته می‌تواند راه‌حلی بسیار مفید برای کاهش دسترسی سارقان غیرحرفه‌ای به تجهیزات شبکه باشد.

بهره‌گیری از لوله‌های گارد گالوانیزه

در بسیاری از اماکن کابل‌های فشار ضعیف خروجی ترانس و تابلوهای توزیع، سیم‌های ارت و غیره هدف سرقت هستند. برای عبور دادن سیم و کابل‌های مذکور بایستی از لوله‌های گالوانیزه فلزی بهره‌گیری کرد. به طور معمول حفاظتی که برای تجهیزات مذکور در نظر گرفته می‌شود از نوع پی وی سی بوده که به راحتی قابل جدا کردن هستند و همچنین اگر همواره در معرض آفتاب باشند به تدریج از بین خواهند رفت.

بهره‌گیری از سیستم‌های اتوماسیون

روش بعدی برای کاهش سرقت تاسیسات استفاده از سیستم‌های اتوماسیون است. سیستم اتوماسیون می‌تواند به صورت لحظه‌ای و مستمر وضعیت الکتریکی خطوط برق را نمایش داده و گزارش خاموشی‌های مشکوک و ناشی از سرقت هادی شبکه را در اختیار قرار دهد. ناگفته نماند که چنین سیستمی  در شبکه‌های دور افتاده و در حال احداث بدون برق‌دار کردن سیم کشی‌ها کارساز نخواهد بود.

بهره‌گیری از گشت‌های اتفاقات و عملیات

از دیگر روش‌های پیشگیری از سرقت تاسیسات صنعت برق می‌توان به گشت‌های اتفاقات و عملیات اشاره داشت. در رابطه با احداث شبکه‌های جدید و با در نظر گرفتن این که شبکه‌های مذکور بیش‌تر در معرض سرقت و ربایش قرار دارند، توصیه می‌شود که به منظور کنترل منطقه مربوطه اقدام به تنظیم برنامه گشت‌های اتفاقات و عملیات شود.

بهره‌گیری از ترانس‌های تک فاز

به طور معمول در محله‌هایی که تراکم خانوار در آن‌ها کم بوده و لازم است که شبکه‌های فشار ضعیف در بخشی طولانی و بدون مصرف‌کننده احداث گردند، توصیه می‌شود از ترانسفورماتورهای تک فاز به منظور برقراری انشعاب بهره‌گیری شود. این راهکار در کنار این که اقتصادی بوده می‌تواند از سرقت تاسیسات صنعت برق نیز جلوگیری به عمل آورد.

سخن پایانی

در این راهنما با مواردی که می‌توان با استفاده از آن‌ها از سرقت تاسیسات صنعت برق جلوگیری کرد آشنا شدیم. به کارگیری راهکارهای مذکور و توجه به آن‌ها می‌تواند تا حد قابل توجهی میزان سرقت را کاهش داده و امنیت تجهیزات شبکه را تأمین نماید؛ لذا بهتر است که موارد مذکور در دستور کار قرار گیرند. شما چه راهکار دیگری برای جلوگیری از سرقت تاسیسات و تجهیزات در شبکه‌های برق را می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون بحثِ این راهنما با ما در میان بگذارید.

1198 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط