سیم و کابل شیلددار؛ نگاهی بر چیستی و انواع

672 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم و کابل شیلددار چه ویژگی‌هایی داشته و در چه مواردی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟ منظور از کابل‌های شیلد دار در حقیقت محصولاتی بوده که مجهز به یک لایه محافظتی هستند و به همین خاطر برای محافظت از سیگنال‌ها و مشکلات جاری در برابر نویزهای الکتریکی و فشارهای مکانیکی گزینه مناسبی به حساب می‌آیند. در ادامه با این مدل سیم و کابل بیش‌تر آشنا می‌شویم.

هر آنچه که باید درباره سیم و کابل شیلددار بدانید!

سیم و کابل شیلددار

سیم و کابل شیلددار چیست؟

همان‌طور که گفته شد سیم و کابل‌های شیلد دار در ساختار خود یک لایه محافظتی اضافی داشته و به همین دلیل میزان مقاومت آن‌ها در مقایسه با سایر سیم و کابل‌ها بیش‌تر است. به منظور شیلد دار کردن این تجهیزات می‌توان از فلزات مختلفی هم‌چون مس، آلومینیوم و انواع فلزات رسانا استفاده کرد.

ناگفته نماند که این شیلد در لایه بیرونی سیم و کابل‌ها تعبیه می‌شود. چنان‌چه سیم و کابل‌های مذکور مجهز به شیلد نباشند، زمانی که در مجاورت با کابل‌های پاور و یا نویزهای الکتریکی قرار بگیرند قادر به انتقال پارمترهای صحیح نبوده و در چنین شرایطی ممکن است که سیگنال‌های دریافتی به دلیل وجود نویز سیگنال‌ها دچار تغییر شده و در نهایت پارامترها به درستی انتقال پیدا نکنند.

می‌توان گفت که اصلی‌ترین وظیفه شیلد این بوده که از شدت ولتاژ بیش از اندازه مابین هادی جلوگیری به عمل آورده و موجب شود که پایداری تحت هر شرایطی حفظ گردد.

کاربرد سیم و کابل شیلددار

به طور معمول از این دسته سیم و کابل در اماکنی بهره‌گیری می‌شود که نویز وجود داشته؛ هم‌چون اطراف دکل‌های مخابراتی و ارتباطی که کابل‌ها در آن‌ها همواره در معرض بار الکتریکی قرار داشته و یا این که شدت امواج الکترومغناطیسی در آن‌ها بسیار بالا است. علاوه بر این، از این دسته سیم و کابل می‌توان در ماشین‌آلات و تجهیزات آزمایشگاهی و لوله‌های فلزی و غیر فلزی نیز بهره برد.

انواع سیم و کابل شیلددار

سیم و کابل شیلددار

کابل شیلد دار قدرت

کابل‌های قدرت بایستی دارای شیلد باشند؛ این دسته از سیم و کابل‌ها در نیروگاه‌ها و به منظور روشنایی خیابان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در شرایطی هم‌چون زیر خاک، فضای باز، درون آب و کانال‌های مختلف می‌توانند مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهند.

کابل شیلد دار کنترل (فرمان)

این دسته از سیم و کابل شیلددار به منظور انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال کارایی داشته و در مجموعه کابل‌های فشار ضعیف قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که میدان‌های مزاحم می‌توانند تأثیرات بسیار مخربی بر روند انتقال اطلاعات و داده‌ها در چنین کابل‌هایی بگذارند؛ در نتیجه به منظور جذب میدان مغناطیسی مزاحم و همچنین جلوگیری از به وجود آمدن نویز در این مدل از سیم و کابل از شیلد بهره‌گیری می‌شود.

کابل شیلد دار افشان

این مدل از سیم و کابل‌های شیلددار در تابلوهای فرمان مورد استفاده قرار گرفته و در ساختار آن‌ها عمدتاً از شیلد بافته شده مسی قلع اندود بهره‌گیری می‌شود.

کابل شیلد دار مفتولی

این دسته از سیم و کابل‌های شیلد دار در مقایسه با کابل‌های افشان انعطاف‌پذیری کم‌تری داشته و در عین حال مقاومت بیش‌تری دارند و به همین دلیل عمدتاً برای مصارف فشار قوی کارایی دارند. قابل ذکر است که کابل‌های مفتولی با هدف جلوگیری از اتلاف انرژي برق و کنترل نوسانات برق با یک لایه شیلد پوشش داده می‌شوند.

شیلد استاتیک

انواع سیم و کابل شیلددار

شیلد استاتیک با هدف جلوگیری از به وجود آمدن نویز در برخی از کابل‌ها و یا تنها در کابل‌های تابیده شده مورد استفاده قرار گرفته که مجهز به یک لایه پلی استر،  سیم ارت مسی قلع اندود و همچنین یک لایه فویل آلومینیومی است.

کابل شیلد دار صوتی

عملکرد این دسته از کابل‌ها به این صورت بوده که برای انتقال امواج صوتی از یک نقطه به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، چنین کابل‌هایی هرگونه سر و صدای ناخواسته و نویز در زمان انتقال امواج صوتی را نیز حذف خواهند کرد؛ به همین دلیل در اکثر مدل‌های آن از یک لایه فویل آلومینیوم یا مس به صورت شیلد استفاده شده تا اختلالات موجود به حداقل برسد.

کابل شیلد دار شبکه

این دسته از سیم و کابل شیلددار عمدتاً برای وسایل و تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که وظیفه اصلی آ‌ن‌ها انتقال داده باشد.

کابل شیلد دار بافته

این دسته از سیم و کابل‌های شیلد دار به گونه‌ای هستند که با پوشاندن هادی اصلی توسط رشته مسی‌های بافته شده در اطراف آن، از هادی اصلی انتقال دهنده سیگنال محافظت به عمل خواهد آمد. قابل ذکر است که پوشش این مدل از کابل‌ها از کم‌تر از 50 درصد تا حدود 97 درصد متغیر بوده و از جمله سیم و کابل‌های فوق‌العاده کارآمد و مناسب به حساب می‌آیند. البته این دسته از کابل‌ها دو مشکل اصلی داشته که یکی از آن‌ها هزینه بالا و دیگری انعطاف‌‎پذیری پایین است.

کابل شیلد دار تلفن

این مدل از سیم و کابل شیلددار زیر مجموعه کابل‌های مخابراتی به حساب آمده و معمولاً دارای لایه محافظ داخلی هستند و می‌توانند اطلاعات جاری در کابل را در مقابل تداخلات الکتریکی، مغناطیسی و مکانیکی به خوبی حفظ نمایند. ناگفته نماند که این مدل از سیم و کابل‌ها برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال بیش‌ترین کارایی را دارند. به طور معمول شیلد دار کردن کابل‌های تلفن که در اکثر مواقع از نوع مفتولی بوده به این صورت است که یک لایه فویل آلومینیوم به صورت طولی یا عرضی به دور سیم مسی آنیل شده یا بدون آنیل کشیده می‌شود.

موارد استفاده از سیم و کابل شیلددار در دستگاه‌ها

از این مدل کابل‌ها می‌توان در دستگاه‌های زیر بهره برد:

  • دستگاه‌های آزمایشگاهی
  • سنسورهای اعلان حریق
  • سنسورهای گازی و دمایی در معادن
  • فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی
  • میکروفون‌های امنیتی

سخن پایانی

در این راهنما با سیم و کابل شیلدار و انواع مختلف آن آشنا شدیم. این دسته از سیم و کابل‌ها به دلیل آن‌ که در ساختار خود از یک لایه اضافی بهره می‌برند میزان مقاومت بیش‌تری از خود نشان داده و همین ویژگی باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها در شرایط مختلفی بهره برد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های شیلددار در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این تجهیزات با ما و کاربران تکه کابل به اشتراک بگذارید.

672 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط