نگاهی بر مواد اولیه سیم و کابل برق

629 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید سیم و کابل برق با استفاده از چه موادی تولید می‌شوند؟ با مواد اولیه سیم و کابل برق آشنایی دارید؟ سیم و کابل‌ها به عنوان نمونه‌ای از پُرکاربردترین محصولات عرضه شده در صنعت برق دارای مصارف متعددی هستند که در این راهنما قصد داریم به بررسی متریال اولیه تشکیل‌دهنده آن‌ها بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره مواد اولیه سیم و کابل برق بدانید!

مواد اولیه سیم و کابل برق

در ابتدا لازم است بدانید که سیم از دو بخش هادی و روکش تولید می‌شود. بخش هادی به منظور هدایت جریان برق مورد استفاده قرار گرفته و به همین خاطر از جنس فلز است. بخش روکش به منظور جلوگیری از نشتی جریان برق کارایی داشته و عمدتاً از پلیمر برای تولید آن بهره‌گیری می‌شود. هادی استفاده شده در ساختار این دسته از محصولاتِ صنعت برق معمولاً از فلزات خاصی انتخاب می‌شوند که رایج‌ترینِ آن‌ها مس و آلومینیوم است. در ادامه با این فلزات بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

هادی مسی به عنوان مواد اولیه سیم و کابل برق

فلز مس با درجه خلوص بیش از 99.5% در فرآیند تولید سیم و کابل برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت اصلی بهره‌گیری از این درجه خلوص در سیم و کابل برق جلوگیری از فعالیت شیمیایی ناخالصی‌ها است. مس نوعی فلز مقاوم و انعطاف‌پذیر بوده و در مقابل تأثیرات جوی و تغییرات آب و هوایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. افزون بر این، فلز مس خاصیت شکل‌پذیری داشته و امکان‌ فرم‌دهی آن نیز فراهم است. وزن مخصوص مس 8.9 گرم بر سانتی‌تر مکعب بوده و تمامی این ویژگی‌ها باعث می‌شود که یک هادی عالی برای سیم و کابل‌ها به حساب بیاید.

فلز آلومینیوم به عنوان مواد اولیه سیم و کابل برق

علاوه بر آلومینیوم، فلز مس نیز یکی دیگر از برترین فلزات برای هادی سیم و کابل‌های برق به حساب می‌آید. آلومینیوم در مقایسه با مس سبک‌تر بوده و در عین حال قیمت کم‌تری نیز دارد. جالب است بدانید که وزن فلز مس سه برابر آلومینیوم بوده، اما با این حال مس در مقایسه با آلومینیوم مزیت‌های بیش‌تری برای ارائه دارد. آلومینیوم در مقابل رطوبت و تغییرات دمایی مقاومت چندانی از خود نشان نداده و اگر در معرض رطوبت قرار بگیرند، اکسید شده و همین موضوع باعث می‌شود که هادی چندان خوبی برای هدایت جریان برق در چنین شرایطی نباشد؛ زیرا اکسید آلومینیوم عایق بوده و رسانای برق نیست.

مواد اولیه لازم برای تولید روکش عایق

مواد اولیه سیم و کابل برق

به طور معمول برای تولید بخش عایق و روکش سیم و کابل برق از پی وی سی بهره‌گیری می‌شود. این بخش از نشت جریان الکتریکی در سیم برق جلوگیری به عمل خواهد آورد. گرانول پی وی سی به صورت دانه‌های کوچک درون کیسه‌های 25 کیلوگرمی عرضه شده و به طور میانگین وزن آن 1.5 گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

استفاده از پی وی سی در ساختار سیم و کابل برای تولید روکش عایق مزیت‌های زیادی را به همراه دارد. در حقیقت، پی وی سی نوعی عایق الکتریکی بوده که در مقایسه با عایق‌های روغنی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، گزینه‌ای مطلوب‌تر است. روکش مذکور به دلیل مقاومت بالا و قیمت پایینی که داشته می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای عایق‌های روغنی به حساب بیاید. از جمله ویژگی‌های مهمی که این ماده داشته می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره داشت.

پی وی سی طول عمر بالایی داشته و وزن آن نیز سبک است؛ به همین خاطر سیم‌های برق با روکش پی وی سی در مقایسه با هر نوع ماده‌ دیگری برای مصارف ساختمانی گزینه بهتری هستند. در حالت کلی می‌توان گفت که پی وی سی به عنوان مواد اولیه سیم و کابل برق در تمامی مصارفی نظیر داخل ساختمان، زیر خاک، نیروگاه‌ها، داخل آب و… که احتمال آسیب‌دیدگی کابل در آن‌ها بالا بوده به کار گرفته می‌شود.

سایر مواد اولیه سیم و کابل برق

علاوه بر مواردی که گفته شد، سیم و کابل برق در ساختار خود از متریال دیگری نیز بهره‌گیری می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید سیم و کابل برق متشکل از دو بخش هادی و روکش بوده و علاوه بر فلز هادی و پلیمر برای روکش، از مواد دیگری نیز در فرآیند تولید این محصولات استفاده می‌شود. از جمله متداول‌ترین مواد اولیه مصرفی در ساختار سیم و کابل برق می‌توان به پلی اتیلن کراسلینک شده، نوار PP، مفتول گالونیزه، قرقره‌های آهنی و چوبی، رنگ‌دانه به منظور رنگ‌دهی به مواد بی‌رنگ، نوار ضد آب و… اشاره داشت.

نگاهی بر فرآیند تولید سیم و کابل برق

اکنون که با مواد اولیه سیم و کابل برق آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم به طور خلاصه نگاهی بر فرآیند تولید این تجهیزات داشته باشیم. به طور کلی تولید سیم و کابل برق در مراحل مختلفی قابل انجام است. مراحل اصلی آن عبارتند از: هادی‌سازی، مرحله تاب، عایق‌کاری، روکش، کراسلینگ، بسته‌بندی و در نهایت بررسی. ناگفته نماند که مرحله هادی‌سازی با استفاده از دستگاه‌هایی هم‌چون کشش راد و استندرها صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که برای تهیه مواد اولیه سیم و کابل برق بایستی که به کیفیت متریال توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ چرا که این مواد نقش بسیار مهمی در فرآیند تولید دارند. در درجه اول پیشنهاد می‌شود به سراغ مراکز معتبر و قابل اعتماد رفته و از کیفیت بالا و استاندارد بودن متریال اولیه اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

سیم و کابل برق انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند. در ساختار این تجهیزات از متریال گوناگونی بهره‌گیری شده و به تبع از درجات کیفی متنوعی برخوردار خواهند بود. از جمله مهم‌ترین مواد اولیه سیم و کابل برق می‌توان به هادی فلزی از جنس مس یا آلومینیوم اشاره داشت.

البته همان‌طور که در این راهنما گفته شد، در فرآیند تولید این تجهیزات از متریال دیگری هم بهره‌گیری می‌شود. توجه داشته باشید که برای خرید متریال اولیه با کیفیت بایستی به سراغ مراکزی بروید که از هر نظر اعتبار بالایی داشته باشند تا بتوانید از درجه کیفی بالای محصولات اطمینان حاصل کنید. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با مواد اولیه تولید‌کننده سیم و کابل برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را مواد اولیه سیم و کابل برق با ما در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

629 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط