مقاله کابل معیوب در سایت تکه کابل

چرا یک کابل معیوب می شود؛ بررسی دلایل خرابی سیم و کابل

422 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید چرا یک کابل معیوب می شود؟ با دلایلی که منجر به خرابی سیم و کابل می‌شود آشنایی دارید؟ سیم و کابل‌ها از جمله تجهیزات حیاتی و اصلی در صنایع مختلف به حساب می‌آیند که می‌توان از آن‌ها در سیم کشی اماکن مختلف بهره برد. با این حال، این تجهیزات هم‌چون سایر محصولات همواره در معرض خرابی هستند که در این راهنما قصد داریم به بررسی دلایل خرابی سیم و کابل بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا یک کابل معیوب می شود؟

چرا یک کابل معیوب می شود

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث خرابی و معیوب شدن کابل‌ها گردد؛ به طوری که این تجهیزات دیگر قابل استفاده نباشند. از جمله اصلی‌ترین دلایلی که منجر به معیوب شدن کابل‌ها شده می‌توان به ضربه مکانیکی، اضافه ولتاژ یا جریان، تخریب عایق و حفاظ کابل به واسطه موجودات جونده و… اشاره داشت. در بسیاری از مواقع تشخیص محل عیب کابل‌ها و رفع نمودن ایراد ایجاد شده از عهده هر فرد غیر متخصصی بر نمی‌آید. برای هر نوع کابل امکان دارد عیوب زیر رخ دهد:

  • فرسایش مس؛
  • ترک عایق‌ها؛
  • جریان کشی بی رویه؛
  • استفاده از هادی با مقاومت مردود؛
  • اتصال کوتاه بین دو یا چند هادی کابل؛
  • اتصال یک یا چند هادی کابل به غلاف فلزی کابل (اتصال زمین)؛
  • قطع‌ شدن یک یا چند هادی کابل.

در وهله اول برای دانستن این که چرا یک کابل معیوب می شود و بتوان آن را برطرف کرد، بایستی از اندازه‌گیری‌های مقاومتی نوع عیب را تشخیص داد. علاوه بر این، امکان دارد عیوب به وجود آمده در انواع کابل‌ها مدار باز باشد که عمدتاً به دلیل قطع شدن یک یا چند رشته کابل رخ می‌دهد. خطاهای مذکور معمولاً به علت کشش‌های مکانیکی و یا تنش‌های حرارتی ایجاد خواهند شد.

چرا یک کابل معیوب می شود و روش شناسایی عیوب چیست؟

چرا یک کابل معیوب می شود

برای شناسایی ایرادات به وجود آمده در سیم و کابل لازم است که مواردی را مد نظر قرار داده و انجام دهید. این موارد عبارتند از:

بررسی تطابق کابل

برای تمامی سیم و کابل‌های موجود در بازار یک سری استانداردهای جهانی تعریف شده که هر تولیدکننده‌ای وظیفه دارد مطابق با این استانداردها، انواع سیم و کابل را تولید و عرضه نماید. عدم تطابق سیم و کابل‌های تولیدی با استانداردهای مذکور حاکی از وجود عیوب اساسی در محصول است.

بررسی کیفیت سیم و کابل

برای این که بدانیم چرا یک کابل معیوب می شود و بتوانیم عیب آن را تشخیص دهیم می‌توانیم کیفیت کابل را بررسی کنیم. کیفیت سیم و کابل تحت تاثیر فاکتورهای گوناگونی هم‌چون مرغوب بودن متریال اولیه، شیوه تولید، فلز مصرفی به عنوان هادی و مواردی از این قبیل بوده که بایستی در نظر قرار گیرند.

بررسی کارایی کابل مورد نظر

عملکرد و کارایی کابل مورد نظر از جمله مهم‌ترین عواملی بوده که در آزمایشگاه و طی تست‌های مربوطه مثل تست کشش، شعله، ابعادی و… مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

چرا یک کابل معیوب می شود؛ بررسی روش‌های عیب‌یابی کابل

اکنون که با دلایل این که چرا یک کابل معیوب می شود و روش‌های شناخت عیوب در این محصولات آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم یک سری تکنیک را به شما عزیزان بگوییم که با در نظر داشتن آن‌ها می‌توانید اقدام به برطرف کردن ایرادات به وجود آمده در کابل کنید:

بررسی مقاومت اتصالات

نقاطی که دو یا چند سیم یا کابل به یک دیگر متصل شده باشند همواره دارای مقاومتی بیش‌تر از خودِ کابل خواهند بود. زمانی که مقاومت محل اتصال بیش از حد مشخصی باشد، موارد زیر رخ خواهد داد:

  • افزایش تلفات؛
  • گرم شدن محل اتصال و ایجاد نشانه‌های سوختگی در محل؛
  • کاهش ولتاژ در محل اتصال که در پی این اتفاق ولتاژ اعمالی به مصرف‌کننده کم‌تر از میزان مورد نیاز بوده و همین موضوع می‌تواند برای بسیاری از مصرف‌کنندگان نامطلوب باشد؛
  • زمانی که مصرف‌کننده از طریق 2 یا چند کابل موازی تغذیه شود، بالا بودن میزان مقاومت اتصالات در یک مسیر سبب کاهش جریان در آن مسیر و در نهایت افزایش جریان در سایر مسیرها خواهد شد که این روند می‌تواند به کابل آسیب‌های جدی وارد کند.

عیب‌یابی کابل به روش TDR

در این روش عیب‌یابی کابل با استفاده از پالس‌ها با فرکانس رادیویی انجام می‌شود. زمانی که امپدانس محیطی از یک سیگنال الکتریکی عبور نماید، بخشی از سیگنال از محل تغییر امپدانس باز تابیده شده و بخش دیگر از آن عبور خواهد کرد. در این روش انتشار پالس‌هایی پشت سر هم با ولتاژ کم و فرکانس زیاد به منظور عیب‌یابی استفاده خواهد شد؛ در حقیقت در این تکنیک یک پالس ولتاژ پایین به درون کابل ارسال شده و در هر تغییر امپدانس که درون کابل رخ داده، انعکاسی دریافت خواهد شد. TDR یک روش برای اندازه‌گیری زمان بین انتشار و بازگشت پالس در هر تغییر به حساب می‌آید.

عیب‌یابی کابل با کمک دستگاه میگر

با شناخت این که چرا یک کابل معیوب می شود و اقدام به روش عیب‌یابی، می‌توان از دستگاه میگر نیز بهره برد. برای تشخیص اتصال کوتاه با کمک میگر بایستی در ابتدا یک طرف کابل به میگر متصل شده و طرف دیگر آزاد باشد. اگر اتصال کوتاه رخ ندهد، دستگاه میگر نیز مقاومتی نشان نخواهد داد و در چنین شرایطی مقاومت بی‌نهایت است. اما چنانچه اتصال کوتاه وجود داشته باشد، بسته به میزان فاصله از سر کابل تا محل ایجاد اتصال کوتاه، میگر از خود مقاومت الکتریکی نشان خواهد داد. ناگفته نماند که با اندازه‌گیری مقاومت دو سر آزاد شده کابل امکان محاسبه فاصله محل بروز اتصال کوتاه از سرکابل فراهم خواهد شد.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که چرا یک کابل معیوب می شود و با دلایل و روش‌های عیب‌یابی آن نیز آشنا شدیم. سیم و کابل‌ها به عنوان یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین تجهیزات شبکه مصارف بسیار مهمی دارند و وجود هرگونه ایراد و عیب در ساختار آن‌ها و عدم توجه و برطرف کردن ایرادات می‌تواند خسارات زیادی اعم از جانی و مالی به همراه داشته باشد؛ در نتیجه توصیه می‌شود همواره به سلامت کامل کابل‌های موجود در شبکه اهمیت بدهید. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون عیب‌یابی سیم و کابل‌ها در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با دلایل معیوب شدن کابل‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

422 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط