تسمه فولادی ارت

تسمه فولادی ارت چیست و چه کاربردی دارد؟

551 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید تسمه فولادی ارت چیست و در چه مواقعی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ با مصارف و ویژگی‌های تسمه فولادی آشنایی دارید؟ تسمه فولادی یکی از عناصر و تجهیزات اصلی در صنایع مختلف  بوده که می‌توان از آن در سیستم ارتینگ نیز بهره برد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با تسمه فولادی، به مصارف آن نیز خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره تسمه فولادی ارت بدانید!

کاربرد تسمه فولاد ارت

تسمه فولادی ارت چیست؟

سیستم اتصال به زمین یکی از مهم‌ترین اقدامات به جهت حفاظت از جان افراد و تجهیزات شبکه فشار ضعیف و 200 کیلوولت برای ایجاد نقطه صفر مطمئن در شبکه به حساب می‌آید. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که اکثر شبکه‌های توزیع نیرو همواره با آن روبه‌رو هستند، سرقت سیم مسی حد فاصل چاه ارت تا محل اتصال به تابلوهای برق یا تا محل اتصال به سایر نقاط بالاتر از تیر است.

سیم مسی نقش یک رابط را بازی می‌کند و اگر در سیستم وجود نداشته باشد، ارتباط با زمین قطع شده و به تبع حفاظت از شبکه نیز به طور کامل از بین می‌رود. برای جلوگیری از سرقت سیم مسی و کابل ارت می‌توانیم از تجهیزی تحت عنوان تسمه فولادی ارت استفاده کنیم.

تسمه فولادی گالوانیزه ارت جنس فولادی با پوشش گالوانیزه نرم داشته و در ساختار آن روکش پلی اتیلن آنتی یو وی به عرض 7.5 نیز تولید می‌شود. این تسمه یک جایگزین عالی و مقرون به صرفه برای سیم مسی و کابل ارت به حساب آمده و این موضوع از سوی کارشناسان شرکت نیروی برق نیز مورد تأیید قرار گرفته است. این تسمه دارای سه سوراخ در قسمت ابتدایی، میانی و انتهایی است که اولین و آخرین سوراخ برای اتصال به برق‌گیر و چاه ارت تعبیه شده‌اند. شایان ذکر است که پس از نصب تسمه فولادی، هزینه‌های جانبی سیستم نیز به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

مصارف تسمه فولادی ارت

مزایای تسمه فولات ارت

تسمه‌های فولادی با در نظر گرفتن ویژگی‌های متفاوتی که دارند، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تسمه‌های مذکور میزان انعطاف‌پذیری بسیار مطلوبی داشته و می‌توان از آن‌ها در فرایند تولید انواع مختلف دوچرخه، لوازم خانگی و غیره بهره برد. علاوه بر این، امکان استفاده از آن‌ها بر اساس شرایط در انواع محصولات ساختمانی نیز فراهم است. نکته‌ای که بایستی در رابطه با تسمه‌های فولادی در نظر داشته باشید این است که ضخامت تسمه‌های مذکور در کارایی آن‌ها موثر است؛ به این شکل که بر حسب ضخامتی که دارند می‌توان از آن‌ها به منظور تولید انواع نرده ساختمان و حفاظ، هود در آشپزخانه و مواردی از این دسته بهره برد.

از جمله مشخصات اصلی تسمه فولادی ارت می‌توانیم به وزن سبک و مقاومت بالای آن اشاره داشته باشیم. به لطف این ویژگی، می‌توان از تسمه‌های فولادی در صنعت ساخت و ساز به صورت بهینه استفاده نمود. افزون بر تمامی مواردی که گفته شد، این تسمه‌ها در صنعت حمل و نقل نیز برای انتقال محصولات نهایی و مواد خام نیز به کار گرفته می‌شوند. جالب است بدانید که بدون وجود این تسمه‌ها امکان جابه‌جایی بسیاری از بارها وجود نخواهد داشت.

مزایای استفاده از تسمه فولادی ارت

اکنون که با چیستی و مصارف تسمه‌های فولادی آشنا شدیم، در این بخش تصمیم داریم به بررسی مزیت‌هایی که پس از نصب و استفاده از این محصول عایدتان می‌شود صحبت کنیم.

به طور کل، مزایای تسمه فولادی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • قیمت مقرون به صرفه؛
  • مقاومت در برابر خستگی دینامیک؛
  • امکان برش‌کاری و جوش‌کاری؛
  • مقاومت سایشی بالا؛
  • ردیابی مستقیم؛
  • مقاوم در برابر رطوبت و آب؛
  • ضد زنگ و مناسب برای محیط‌های خورنده.

نحوه نصب تسمه فولادی ارت

تسمه فولادی گالوانیزه قادر است مثل کابل‌های مسی، جریان برق مخرب و اتصال کوتاه را به زمین یا چاه ارت با پایین‌ترین هزینه انتقال دهد. افزون بر این، تسمه‌های مذکور می‌توانند در صورت بروز خطا، جریان برق اضافی را از مدار خارج کنند. ناگفته نماند که تسمه‌های فولادی برای سیستم ارت در پروژه‌هایی که نیاز به انعطاف‌پذیری و دوام بالا باشد نیز گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آیند. نکته دیگری که بایستی در رابطه با نحوه نصب تسمه‌های فولادی مد نظر داشته باشید این است که برای نصب آن‌ها از بست‌های کمربندی فلزی گالوانیزه به منظور ثابت نگه داشتن تسمه ارت بهره‌گیری می‌شود.

بست‌های کمربندی با فاصله 1.7 متر از هم دیگر قرار می‌گیرند. تسمه باید با فاصله 1.2 متری از پایین تیر به طرف بالا نصب شود. در نهایت، بستن پیچ و مهره‌ها نیز از طریق سوراخ با قطر 13 میلی‌متر در قسمت ابتدایی و انتهایی تسمه صورت خواهد گرفت.

بررسی تفاوت و شباهت تسمه فولادی  و ورق فولادی

در حالت کلی تسمه‌ها و ورق‌ها از جنبه‌های مختلفی با یک دیگر تفاوت و شباهت دارند. به طور معمول زمانی که استحکام و مقاومت سازه حائز اهمیت باشد، تسمه فولادی انتخاب بهتری خواهد بود. به طور معمول ورق عمدتاً در صنایع تولیدی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که عمده کارایی تسمه در صنعت ساخت و ساز است.

البته باید این نکته را نیز گفت که تسمه به غیر از صنعت ساخت و ساز در صنایع غیرساختمان‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول ورق در مقایسه با تسمه ابعاد بزرگ‌تری داشته، اما تسمه‌ها معمولاً برای نگه داشتن اجسام کارایی دارند. علاوه بر این، ورق به دلیل کارایی بیش‌تر و قدیمی‌تر بودن، تنوع بیش‌تری در مقایسه با تسمه خواهد داشت. این محصولات شباهت بنیادی در ابعاد نیز دارند. هم ورق و هم تسمه فولادی ارت قطعاتی فلزی با طول و عرض زیاد بوده و معمولاً ضخامت آن‌ها کم است.

سخن پایانی

در این راهنما با تسمه فولادی ارت و موارد استفاده از آن و همچنین مزیت‌هایی که داشته آشنا شدیم. تسمه‌های فولادی یکی از مهم‌ترین و مفیدترین تجهیزاتی هستند که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند و در سیستم ارتینگ جایگزین بسیار مناسبی برای سیم مسی به حساب می‌آیند. شما چه مصارف دیگری از تسمه‌های فولادی می‌شناسید؟ به نظر شما تسمه‌های فولادی می‌توانند گزینه خوبی برای جایگزینی کابل مسی باشند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تسمه‌های فولادی ارت در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

551 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط