پنل خورشیدی

پنل خورشیدی یا سولار پنل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

585 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید پنل خورشیدی یا سولار پنل چه مصارفی دارد؟ همان‌طور که می‌دانید، مصرف انرژی با توجه به پیشرفت صنایع و رشد جمعیت همواره رو به افزایش است و به تبع مقدار منابع انرژی‌های مذکور روز به روز کم‌تر می‌شود. برای حل این مشکل می‌توان از انرژی تجدیدپذیری هم‌چون پنل خورشیدی بهره برد که تمرکز اصلی ما در این مطلب بررسی آن است.

هر آنچه که باید درباره پنل خورشیدی یا سولار پنل بدانید!

پنل خورشیدی یا سولار پنل

پنل خورشیدی یا سولار پنل چیست و چگونه کار می‌کند؟

منظور از پنل خورشیدی یا سولار پنل در حقیقت نوعی سیستم بوده که می‌توانیم با کمک آن انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنیم. همان‌طور که می‌دانید خورشید یکی از پرقدرت‌ترین منابع نوری بوده که امروزه امکان تولید برق از آن نیز وجود دارد. خوشبختانه این انرژی به صورت رایگان و با قدرت بسیار زیادی در اختیار زمین قرار داشته و در دسترس است. علاوه بر این، استفاده از این انرژی موجب آلودگی زمین نخواهد شد.

پنل یا سیستم خورشیدی متشکل از تجمع مونتاژ سلول‌های خورشیدی بوده که سلول‌های مذکور دارای جنس سیلیکونی هستند. ساختار اصلی این سلول‌ها از یک لایه مثبت و منفی بوده که در کنار یک دیگر منجر به ایجاد مدار الکتریکی می‌شوند. در واقع، سیستم مذکور موظف است که فوتون‌ها را جذب کرده و در نهایت به جریان برق تبدیل نماید. ناگفته نماند که مدار الکتریکی مورد نظر، الکترون‌های آزاد را به واسطه کنترل‌کننده شارژر به بانک باتری ارسال خواهد کرد.

این انرژی در مرحله بعدی از بانک باتری به سمت معکوس‌کننده ارسال شده و در آن بخش در نهایت جریان مستقیم به جریان متناوب تبدیل می‌گردد. از این جریان متناوب که حاصل از انرژی خورشیدی بوده می‌توانیم برای کارکرد دستگاه‌ها، تجهیزات برقی منازل یا مجتمع‌های تجاری، قایق‌ها، وسایل نقلیه، تجهیزات ارتباطی و مواردی از این دسته بهره ببریم.

مزایای استفاده از پنل خورشیدی یا سولار پنل

سولار پنل

استاندارد بودن تکنولوژی خورشیدی

همان‌طور که می‌دانید عمده وسایل و تکنولوژی‌ها در صنایع مختلف با استفاده از برق کار می‌کنند. برای تأمین نیروی برق به سوخت‌های فسیلی، نیروگاه‌ها و سدها و… نیاز بوده که تمامی آن‌ها هزینه بالایی دارند. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی می‌توان با کمک پنل‌های خورشیدی، انرژی الکتریکی مورد نیاز را از خورشید دریافت کرد. سیستم خورشیدی نوعی تکنولوژی ثابت شده به حساب آمده و کاملاً استاندارد بوده و میزان برقی که به واسطه آن تولید می‌شود، دو برابر مقدار فعلی است.

امکان کارکرد در هر نوع آب و هوایی

مزیت بعدی استفاده از سیستم خورشیدی، امکان استفاده از آن‌ها در هر نوع آب و هوایی است. جالب است بدانید که این پنل‌ها در دمای پایین می‌توانند با بازدهی بالاتری کار کنند؛ چرا که دمای بالا منجر به کاهش میزان ولتاژ خروجی خواهد شد؛ بنابراین، شما می‌توانید از این پنل‌ها در هر شرایط آب و هوایی استفاده کرده و انرژی الکتریکی را با وجود برف، باران و طوفان در اختیار داشته باشید. در حالت کلی، پنل‌های خورشیدی در هر جایی که روشنایی روز فراهم باشد، می‌توانند به خوبی کار کنند.

مصارف زیاد در مناطق دور افتاده

سیستم خورشیدی یک نوع منبع فوق‌العاده بوده که توانایی تأمین سوخت را برای تمام ساکنین کره زمین دارا است؛ به طوری که انرژی حاصل از خورشید حتی می‌تواند منجر به تأمین برق در مناطق دور افتاده‌ای که دسترسی به برق نداشته نیز بشود. جالب است بدانید حتی می‌توان از این پنل‌ها در کویر برای تقطیر آب برای تولید آب آشامیدنی نیز بهره برد.

کاهش میزان اثرات زیست محیطی

مزیت بعدی استفاده از پنل‌های خورشیدی یا سولار پنل کاهش اثرات زیست محیطی است. انرژی حاصل خورشید یکی از پاک‌ترین انرژی‌های موجود در زمین به حساب می‌آید که به هیچ وجه برای محیط زیست مضر نخواهد بود. علاوه بر این، پنل‌های مذکور برای کارکرد به سوخت فسیلی نیازی ندارند؛ از این رو موجب ایجاد آلودگی نیز نمی‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت که انرژي خورشیدی از جمله منابع انرژي پایدار و همچنین سازگار با محیط زیست به شمار می‌آید.

تجدیدپذیری پنل خورشیدی یا سولار پنل

از انرژی خورشیدی می‌توان تا زمانی که وجود داشته بهره برد. این انرژی یک راهکار بهینه برای تأمین انرژي از یک منبع مستمر و تجدیدپذیر به حساب می‌آید. جالب است بدانید که استفاده از این منبع انرژي ضمن تجدیدپذیر بودن، قیمت ارزانی نیز داشته و همین موضوع می‌تواند تا حد بسیار زیادی موجب کاهش هزینه‌های مرتبط با انرژي معمولی و تجدیدناپذیر شود.

عمر مفید بالا

از دیگر ویژگی‌های جالب پنل خورشیدی یا سولار پنل، عمر مفید بالای آن است؛ چرا که در ساختار این پنل‌ها هیچ‌گونه قطعه متحرکی وجود ندارد. می‌توان گفت که این پنل‌ها دارای عمر مفید بین 20 الی 30 سال هستند. ناگفته نماند که مواردی نظیر استاندارد و کیفیت ساخت نیز می‌تواند بر طول عمر این پنل‌ها موثر باشد. افزون بر این، طراحی صحیح سیستم و بهره‌گیری از تجهیزات حفاظتی نیز تأثیر مستقیم بر افزایش یا کاهش طول عمر پنل‌های مذکور دارد.

هزینه نگهداری مقرون به صرفه

همان‌طور که گفته شد این سیستم‌ها دارای قطعات متحرک نیستند و فقط نیاز به سرویس و نظافت سالیانه دارند؛ از این جهت فرآیند نگهداری از آن‌ها بسیار ساده و مقرون به صرفه خواهد بود.

سرمایه‌گذاری پنل‌های خورشیدی یا سولار پنل

یکی از پرسودترین انواع سرمایه‌گذاری، احداث نیروگاه خورشیدی بوده و بسیاری از افراد خواهان شرکت در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی هستند. این نوع سرمایه‌گذاری یکی از اقدامات ارزنده بوده و می‌تواند بسیار مفید و سودآور باشد.

کاهش قبض‌های برق

مزیت آخری که می‌خواهیم به شما عزیزان معرفی کنیم، کاهش چشمگیر هزینه‌های برق حاصل از بهره‌گیری از پنل‌های خورشیدی است. از این پنل‌ها می‌توان به منظور روشنایی، رایانه، ماشین آلات و سایر دستگاه‌ها و وسایل الکتریکی خانه یا محل کار استفاده نمود.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که پنل خورشیدی یا سولار پنل چیست و بهره‌گیری از آن چه مزایایی دارد. این پنل‌ها می‌توانند انرژی برق را در مواقع نیاز با کیفیت عالی و هزینه‌ای اقتصادی‌تر در اختیار ما قرار دهند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون پنل‌های خورشیدی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سولار پنل در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

585 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط