ارتفاع نصب سینی کابل

نصب سینی کابل؛ مراحل و نکات نصب سینی

386 بازدید آموزش در صنعت برق

برای تفکیک سیم و کابل‌ها و همچنین انتقال راحت‌تر و ایمن‌تر آن‌ها در ساختمان، سیم و کابل‌ها را درون لوله‌ها و یا سینی‌هایی قرار می‌دهند که از آن‌ها با نام سینی کابل یاد می‌شود. برای استفاده از این سینی‌ها باید آن‌ها را به درستی نصب نموده و از آن‌ها استفاده کرد. نصب سینی کابل دارای مراحلی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک زیادی در نصب صحیح این سینی‌ها به شما کند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه نصب سینی کابل پرداخته و مراحل آن را جزء به جزء بیان کنیم.

سینی کابل و انواع آن

نکات مهم در هنگام نصب سینی کابل

همان‌طور که می‌دانید، برق‌کارها برای سیم‌کشی و کابل‌کشی در ساختمان‌ها از لوله‌هایی استفاده می‌نمایند که سیم‌ها و کابل‌ها را از درون آن‌ها انتقال داده و این امر باعث می‌شود تا عمر سیم‌ها و کابل‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته و خراب نشوند. این روش هم باعث بالارفتن ایمنی کابل‌کشی ساختمان شده و هم ظاهر زیبایی به ساختمان می‌دهد.

حال با پیشرفت تکنولوژی قطعه دیگری به نام سینی کابل برای این منظور روی کار آمده که هر چند مانند لوله‌های انتقال سیم و کابل شناخته شده نیست اما از مزایا و کاربردهای گوناگونی برخوردار است (سینی کابل به دلیل حفره‌ها و فضا بیش‌تری که نسبت به لوله کابل دارد، ایمن‌تر بوده و باعث می‌شود عمر سیم‌ها و کابل‌های درون آن افزایش یابد).

سینی کابل که به آن cable tray نیز گفته می‌شود، قطعه‌ای است که از آن برای انتقال ایمن سیم و کابل، محافظت از آن‌ها در برابر عوامل محیطی، مرتب و دسته‌بندی کردن آن‌ها، خنک‌سازی و جلوگیری از بیش‌از اندازه گرم‌شدن کابل‌ها (به واسطه حفره‌هایی که بر روی سینی کابل وجود دارد) و همچنین زیباسازی ظاهر ساختمان استفاده می‌شود. همچنین می‌توان انواع مهتابی را نیز در زیر این قطعه نصب نموده و از آن‌ها بهره برد. محل قرارگیری سینی کابل در سقف ساختمان بوده و به کمک لوازم جانبی سینی کابل، می‌توان به‌راحتی اقدام به نصب آن نمود.

سینی‌های کابل دارای ویژگی‌ها و مزایا زیادی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر انواع ضربه، کیفیت و طول عمر بالا، سایز مناسب با کاربرد، قابلیت استفاده در انواع مناطق با رطوبت بالا، قابلیت استفاده در مناطقی که در معرض رطوبت و یا انواع آلایندگی‌ها هستند، عدم وجود تیزی در لبه­های آن، استحکام بالا که مانع از ضربه به کابل‌ها می­شود، تولید بر اساس استانداردهای جهانی و بین‌المللس و سهولت در نصب و افزایش طول عمر کابل­ها اشاره کرد.

از انواع سینی کابل می‌توان به سینی کابل آلومینیومی، سینی کابل فولادی، سینی کابل فایبرگلاس و … اشاره نمود. برای نصب سینی کابل نیاز به استفاده از لوازم جانبی مختلفی نظیر درب سینی کابل، رابط سینی کابل، زانو سینی کابل، سه‌راهی و چهارراهی سینی، نردبان کابل و ساپورت سینی کابل است. امروزه سینی‌های کابل به بخشی جدایی‌ناپذیر از صنعت ساخت و ساز صنعتی و تجاری تبدیل شده است. این سینی‌ها با ارائه راه‌حل‌های سریع، اقتصادی و قابل انعطاف برای مسائل اجرایی سبب تثبیت خود در صنعت ساختمان شده‌اند. سینی‌های کابل قادر به پشتیبانی از سیم‌کشی‌های زیر هستند:

  • خطوط برق ولتاژ بالا  (High Voltage)
  • کابل‌های توزیع برق
  • سیم‌کشی سیستم‌های کنترلی حساس
  • سیم‌کشی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی
  • کابل‌های نوری (فیبر نوری)

نصب سینی کابل

نصب سینی کابل

همان‌طور که گفته شد، سینی کابل یک سیستم مدیریت کابل است که برای نگهداری و سازماندهی کابل‌های برق و مخابرات در ساختمان‌ها و فضاهای صنعتی استفاده می‌شود. نصب و استفاده از این سینی‌ها دارای مراحل و نکاتی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در نصب صحیح این سینی‌های کابل کند. مراحل نصب سینی کابل عبارتند از:

۱. طرح و طراحی

اولین مرحله در نصب سینی‌های کابل، طراحی و برنامه‌ریزی سیستم نصب و ساخت شبکه سینی کابل است. در این مرحله از نصب، باید مشخص شود که چه نوع سینی کابل برای کاربرد مورد نظر مناسب بوده و همچنین باید مسیر کابل‌ها و محل نصب سینی‌ها مشخص شود.

۲. بررسی محل نصب

قبل از شروع نصب، محل نصب سینی را به طور کامل بررسی کرده و مطمئن شوید که سطح و محل مورد نظر جهت نصب سینی محکم و صاف باشد.

۳. برش سینی کابل

سپس از طراحی نقشه نصب سینی کابل، سینی‌های کابل را برای اندازه مناسب برش داده و آماده جایگذاری در محل مناسب خود کنید. برای این کار می‌توانید از یک اره مویی و یا اره برقی استفاده کرده و بهره ببرید.

۴. نصب بست‌ها

برای نصب انواع سینی‌های کابل نیاز است بست‌ها را در محل صحیح طراحی شده جایگذاری کنید. بست‌ها برای نگه‌داشتن سینی کابل در محل مورد نظر خود استفاده شده و کاربرد دارند. بست‌ها را در محل مناسب و روی سطح نصب قرار داده و آن‌ها را با پیچ و یا پرچ محکم کنید.

۵. نصب سینی کابل

پس از انجام تمامی مراحل ذکر شده در قسمت بالا، سینی کابل را روی بست‌ها قرار داده و آن را با پیچ و یا پرچ محکم کنید. دقت کنید که سینی کابل و قسمت‌های مختلف آن به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفته و دارای ثبات کافی باشند.

۶. نصب کابل‌ها و سیم‌ها

در پایان و پس از نصب سینی، به سراغ نصب و قراردادن کابل‌ها و سیم‌ها در سینی کابل رفته و انواع سیم‌ها و کابل‌ها را در محل مورد نظر خود جایگذاری می‌کنیم. دقت کنید که این سیم‌ها و کابل‌ها هم به درستی جایگذاری شده و با استفاده از چسب و تسمه‌های پلاستیکی آن‌ها محکم کنید (البته این کار لازم نبوده اما می‌تواند به حفظ بیشتر ثبات سیم‌ها و کابل‌ها در طول خط مسیر سینی کابل کمک کند).

نتیجه‌گیری

سینی کابل برق وسیله‌ای برای حفاظت و نگهداری از کابل‌ها، هدایت کابل‌ها و همچنین جداسازی آن‌ها در تاسیسات الکتریکی ساختمان بوده که در جنس‌ها و انواع متفاوتی در بازار موجود بوده و در دسترس است. برای استفاده از این سینی‌های کابل، باید آن‌ها را به درستی نصب نموده و از آن‌ها استفاده کرد. نصب سینی کابل دارای مراحلی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک زیادی در نصب صحیح این سینی‌ها به شما کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه نصب سینی کابل پرداخته و مراحل آن را جزء به جزء بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

386 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط