آینده تولید سیم و کابل چه خواهد بود

آینده تولید سیم و کابل چه خواهد بود؟

373 بازدید اخبار صنعت برق و مخابرات

به نظر شما آینده تولید سیم و کابل در کشور چه خواهد بود؟ همان‌طور که می‌دانید سیم و کابل از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند و تقاضا برای این محصولات همواره رو به رشد است. امروزه تولیدکنندگان سیم و کابل کشور با دو چالش مهم تهیه مواد اولیه و دریافت سر موعد مطالبات خود از شرکت‌های توزیع برق مواجه هستند که این موضوع می‌تواند آینده تولید این تجهیزات را تحت تأثیر قرار دهد.

نگاهی بر آینده تولید سیم و کابل

آینده تولید سیم و کابل چه خواهد بود؟

امروزه به علت وجود محصولات بی‌کیفیت در بازار و تمایل شدید مشتریان به خرید چنین تجهیزاتی به علت قیمت ارزان منجر شده تا تولیدکنندگان محصولاتی با درجه کیفی عالی هر سال بیش‌تر از سال قبل تحت فشار قرار بگیرند. پیش از این که بخواهیم نگاهی بر آینده تولید سیم و کابل داشته باشیم، بیایید کمی به عقب برگشته و تاریخچة تولید این محصولات را مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچة تولید سیم و کابل: تولید اولین نسخه در جهان

زمانی که انواع سیم و کابل‌ها مورد استفاده قرار گرفتند، کاربردهای دیگری به غیر از انتقال برق را بر عهده داشتند و عمدتاً از توان کششی بالای آن‌ها در انجام کارهای مختلف بهره‌گیری می‌شد. به همین خاطر این تجهیزات در آن دوران به روکش و یا عایق نیازی نداشتند. با گذشت زمان، رساناهایی نظیر مس وارد عرصه سیم و کابل‌ها شده و صنعت برق نیز پیشرفت کرد و رفته رفته از سیم و کابل‌ها در حوزه انتقال نیرو به وفور استفاده شد.

بر این اساس، به منظور محافظت در مقابل برق‌گرفتگی و خطرات و خسارات ناشی از آن روی سیم‌های بر هم تابیده شده نوعی روکش طبیعی که از گیاهان و موم تولید می‌شد، استفاده کردند؛ در همین نقطه از تاریخ، ابتدایی‌ترین و نسخه اولیه سیم‌ها تولید شدند. با گذشت زمان در سال 1876 نخستین سیم و کابل‌ها که مجهز به روکش پلاستیکی بودند، تولید شده و برای انتقال امن جریان برق مورد استفاده قرار گرفتند.

آینده تولید سیم و کابل: نگاهی بر نخستین نمونه در ایران

آینده تولید سیم و کابل

کشور عزیز ما مجهز شدن به برق را به نوعی مدیون محمد حسین امین الضرب، پدر برق ایران است. وی اولین فردی بود که در کنار کارخانه تولید برق، باعث شد که سیم‌های روکش‌دار نیز وارد ایران شده و در پی این اتفاق، در ابتدا منازل و بعد کارخانجات و کارگاه‌ها با هدف بهره‌وری از نیروی برق برای راه‌اندازی موتورها تجهیز شدند.

در آن دوره با توجه به نیاز به نصب شبکه‌های زیرزمینی و ایجاد شهرهای بیش‌تر و نیاز آن‌ها به مجموعة سیستم برق‌کشی، کابل‌های فشار متوسط و فشار ضعیف بیش‌تری وارد ایران شد. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی سرمایه‌داران و صنعت‌گران برای عدم نیازمندی به بازارهای خارجی دست به کار شدند و کارخانجاتی برای تولید سیم و کابل راه‌اندازی کردند. سپس، ایران نیز توانست به مجموعه کشورهای دارنده این صنعت اضافه شود.

تأثیر صنعت خودرو، فضاپیما و تجهیزات نظامی بر آینده

صنایع تولید خودرو، فضاپیما و تجهیزات نظامی وابسته به صنعت سیم و کابل هستند. امروزه با پیچیده‌ شدن ساختار تجهیزات و همچنین اهمیت داشتن وزن پایین آن‌ها، مهندسین همواره به دنبال پیدا کردن راهی هستند که بتوانند یک جایگزین عالی برای سیم و کابل‌ها پیدا کنند؛ به عنوان مثال فناوری‌های جدید هم‌چون نانو لوله‌ها کربنی و سی‌ان‌تی، کابل‌های فیبر نوری و مدار چاپی ممکن است که آینده تولید سیم و کابل را تحت تأثیر قرار داده و به عنوان پشتیبان خودروها، کامیون‌ها، هواپیماها، لوکوموتیوها و سایر وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گیرند.

نگاهی بر فیبر نوری

فیبر نوری به اندازه سی ان تی جذابیت ندارد، اما با این حال در صنایع مختلفی هم‌چون تولید هواپیما و هلیکوپتر می‌تواند آینده تولید سیم و کابل را تحت تأثیر قرار داده و جایگزین سیم و کابل‌های مسی شود. این مدل از سیم و کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های مسی وزن بسیار سبک‌تری داشته، فضای کم‌تری را اشغال کرده و در مقابل سیگنال‌های قوی رادیویی و صاعقه مقاومت بسیار بیش‌تری را از خود نشان داده و همچنین سیگنال‌های الکتریکی بیش‌تری را نیز حمل می‌کنند.

بهره‌گیری از کابل‌های نوری در فرایند ساخت هواپیماها می‌تواند موجب کاهش مصرف سوخت هواپیماها شود. همچنین، در پی استفاده از این تجهیزات سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ نیز قابل اعتمادتر خواهند شد. سیم و کابل‌هایی که مسی بوده نه تنها وزن آن‌ها در مقایسه با کابل‌های فیبر نوری بیش‌تر است، بلکه حتماً باید عایق شوند تا در سیستم هواپیما اختلال ایجاد نکنند. با توجه به مواردی که گفته شد، کابل‌های فیبر نوری آینده تولید سیم و کابل را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نگاهی بر مدارات چاپی

مورد دیگری که می‌تواند بر آینده تولید سیم و کابل تأثیرگذار باشد، مدارهای چاپی است. جالب است بدانید که در آینده نه چندان دور، روکش سیم و کابل، اتصالات و سایر بخش‌های مدارات الکترونیکی تنها با فشردن یک دکمه چاپ خواهند شد. می‌توان گفت که مدار چاپی از جمله شاخه‌های چاپ وسایل الکترونیکی به حساب آمده که با سرعت زیادی در حال رشد است. وسایل الکترونیکی چاپی با کمک ورقه‌های پلیمری با ضخامت کم‌تر از ۱ میلی‌متر قابل چاپ شدن خواهند بود.

از جمله نکات مثبت آن‌ها می‌توانیم به ضخامت پایین، انعطاف‌پذیری بالا و همچنین مقاومت وسایل الکترونیکی چاپی اشاره داشته باشیم. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده احتمال بهره‌گیری از این فناوری در صنعت تولید خودرو نیز بسیار زیاد است؛ به طوری که امکان دارد طی ده سال آینده طراحی داخلی ماشین‌ها دستخوش تغییرات شده و در آن‌ها از نمایشگرها و کلیدهایی بهره‌گیری شود که تنها زمانی که به آن‌ها نیاز دارید و لمسشان می‌کنید، نمایان خواهند شد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی مختصری با تاریخچه تولید سیم و کابل در ایران، به بررسی آینده تولید سیم و کابل نیز پرداختیم و دانستیم که روند تولید این محصولات پُرکاربرد طی سال‌های آینده در صنایع خودروسازی، تجهیزات نظامی و غیره دستخوش تغییرات گسترده‌ای می‌شود. به عنوان مثال، کابل‌های فیبر نوری را در بازار داریم که در صنعت ساخت هواپیما سر و صدا کرده و طولی نخواهد کشید که رسماً جایگزین سیم و کابل‌های مسی می‌شوند. به نظر شما آینده تولید سیم و کابل چه خواهد بود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌ها و آینده آن‌ها در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

373 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط