سیستم روشنایی هوشمند چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

سیستم روشنایی هوشمند چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

332 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیستم روشنایی هوشمند چیست و چه امکاناتی را ارائه می‌دهد؟ سیستم‌های روشنایی هوشمند نمونه‌ای از مدرن‌ترین و برترین سیستم‌های هوشمندسازی در منازل به حساب می‌آیند که در جوامع مدرن به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما قصد داریم با سیستم‌های هوشمند مذکور بیش‌تر آشنا شویم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون سیستم‌های روشنایی هوشمند در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره سیستم روشنایی هوشمند بدانید!

سیستم روشنایی هوشمند

منظور از روشنایی هوشمند یا نور هوشمند در حقیقت یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های هوشمندسازی منازل بوده که امکان کنترل از راه دور کلیه چراغ‌های خانه را نیز برای افراد فراهم می‌کند. در این سیستم از لامپ‌های ال ای دی هوشمند که دارای نرم‌افزار بوده به یک اپلیکیشن، دستیار خانه هوشمند و یا سایر لوازم جانبی هوشمند متصل می‌شوند و امکان روشن و خاموش کردن آن‌ها به صورت اتوماتیک فراهم خواهد بود؛ به همین خاطر با استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند دیگر نیازی به سوئیچ‌های دیواری سنتی نخواهید داشت.

اجزای تشکیل‌دهنده سیستم روشنایی هوشمند

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، در ساختار این سیستم‌ها از لامپ‌های ال ای دی بهره‌گیری می‌شود؛ به همین خاطر جزء اصلی این سیستم‌ها لامپ هوشمند ال ای دی است. لامپ‌های هوشمند معمولاً دارای قابلیت برنامه‌ریزی بوده و به همین علت می‌توان میزان نوردهی آن‌ها را کنترل کرد. از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم‌ها می‌توانیم به ریسه‌های ال ای دی و دیمرها اشاره داشته باشیم.

مصارف سیستم روشنایی هوشمند

از جمله اصلی‌ترین مصارف سیستم‌های روشنایی هوشمند، افزایش راندمان و بازدهی ساختمان است. شدت و رنگ نور نیز تأثیر خیلی زیادی بر کارایی افراد خواهد داشت؛ به همین خاطر استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند و اعمال تنظیمات مناسب در میزان پخش نور و رنگ آن در محل کار یا منزل می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری شود.

همچنین، استفاده از چنین سیستمی در افزایش زیبایی ساختمان نیز تأثیر به سزایی دارد. با اعمال تنظیمات مناسب در نحوه پخش نور امکان این که نورِ فضاهای کوچک، بزرگ‌تر نمایش داده شود وجود خواهد داشت. علاوه بر این، با استفاده از سیستم می‌توان توجه افراد را روی یک نقطه خاص معطوف کرد و یا این که با تغییر رنگ و رقص نور زیبایی محیط را دوچندان نمود.

از دیگر مصارف جالب این سیستم‌ها، کنترل روشنایی اماکنی بوده که دسترسی به آن‌ها چندان ساده نیست؛ از این رو این چنین سیستم کارآمدی نه تنها برای اماکن مسکونی بلکه برای فضاهای دیگری مثل بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها نیز کارایی خواهند داشت.

امکانات سیستم روشنایی هوشمند

قابلیت‌های سیستم روشنایی هوشمند

اصلی‌ترین مزیت استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند، کاهش مصرف انرژی الکتریکی است. صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد. این سیستم‌ها دارای قابلیت‌های مختلفی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

کنترل از راه دور

در روش سنتی برای خاموش یا روشن کردن لامپ‌ها باید خودتان کلید برق را بزنید، در حالی که در سیستم روشنایی هوشمند تمامی این‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. علاوه بر این، اگر خارج از منزل نیز باشید می‌توانید لامپ‌های درون خانه را از راه دور کنترل کرده و آن‌ها را خاموش یا روشن کنید.

افزایش امنیت خانه

زمانی که محیط خانه خالی باشد، بهترین شرایط برای سرقت به وجود خواهد آمد. اگر به مسافرت رفته‌اید و نگرانید که از منزل شما سرقت شود، می‌توانید با اجرای سیستم روشنایی هوشمند در خانه، حتی زمانی که بیرون از خانه هستید با روشن و خاموش کردن لامپ‌ها به گونه‌ای که انگار شخصی در خانه حضور دارد، امنیت منزل را افزایش دهید.

کاربری ساده

از دیگر قابلیت‌های سیستم‌های روشنایی هوشمند، کاربری بسیار سادة آن است. شیوه کار با این سیستم بسیار ساده بوده و هر فردی می‌تواند به سادگی نحوه کار با آن را یاد بگیرد. با کمک چنین سیستمی دیگر نیازی نیست که مدام دنبال کلید لامپ روی دیوار باشید؛ شما می‌توانید با کمک تلفن همراه خود هر لامپی را در هر زمانی که بخواهید خاموش یا روشن کنید.

تنظیم سناریوهای مختلف

از دیگر جالب‌ترین و پرکاربردترین قابلیت‌هایی که سیستم‌های روشنایی هوشمند ارائه می‌کنند، تنظیم سناریوهای مختلف است. از جمله سناریوهایی که می‌توانید در این سیستم‌ها تنظیم کنید عبارتند از سناریو صبحگاهی، سناریو خواب، سناریو مسافرت، سناریوی تماشای تلویزیون، سناریو جشن و مهمانی و سناریو روشنایی مناسب در زمان شام که با انتخاب هر کدام از آن‌ها می‌توانید میزان روشنایی منزل خود را متناسب با شرایط تغییر دهید.

تنظیم برنامه زمان‌بندی

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که سیستم روشنایی هوشمند داشته، امکان تنظیم برنامه زمان‌بندی است. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید مشخص کنید که یک لامپ در چه بازه زمانی روشن مانده و بعد خاموش شود. چنین سیستمی با این قابلیت در کنار تأمین نور مورد نیاز، باعث افزایش آسایش کاربران نیز می‌شود.

نگاهی بر چراغ هوشمند تحت کنترل هاب

نوعی از سیستم روشنایی هوشمند، چراغ‌های هوشمند تحت کنترل هاب هستند که برای استفاده از آن‌ها بایستی خانة شما با کنترل هاب سازگاری داشته باشد. اگر منزل شما مجهز به چندین ابزار هوشمند بوده، می‌توانید از چراغ‌های هوشمند تحت کنترل هاب و چندین برنامه IFTTT استفاده کنید.

نصب سیستم روشنایی هوشمند

به منظور نصب سیستم روشنایی فقط باید لامپ‌ها را از جعبه درآورده و آن‌ها را در سوکت مورد نظر بپیچانید. اکثر لامپ‌های هوشمندی که به صورت مجزا به بازار عرضه می‌شوند با سوکت‌های موجود سازگاری دارند؛ به همین خاطر نصب آن‌ها بسیار راحت و سریع است. برای کنترل این سیستم بایستی نزم‌افزار اختصاصی لامپ‌های خریداری شده را دانلود نموده و بر اساس دستورالعملی که بر روی جعبه لامپ درج شده مراحل نصب را طی کنید.

سخن پایانی

در این راهنما با سیستم روشنایی هوشمند و امکانات و جنبه‎‌های پیرامون آن آشنا شدیم و دانستیم که با کمک این سیستم می‌توان ضمن تأمین نورِ مورد نیاز خانه، از امتیازاتی نظیر امکان کنترل از راه دور، زمان‌بندی، تنظیم سناریو و مواردی از این دسته بهره برد. از آن جایی که در این سیستم از لامپ‌های ال ای دی و کم‌مصرف استفاده می‌شود، سیستم‌های هوشمند روشنایی می‌توانند موجب کاهش هزینه مربوط به روشنایی شوند. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با سیستم هوشمند روشنایی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کابران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

332 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط