پرکاربردترین ابزارهای برش کابل

ابزارهای برش کابل؛ ابزاری برای تعیین دقیق اندازه کابل‌ها

410 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

از جمله پرکاربردترین کابل‌ها در صنعت برق، کابل‌های مسی و آلومینیومی هستند که به منظور استفاده از آن‌ها، باید آن‌ها را برش داد. برای برش کابل‌ها از ابزارهایی استفاده می‌شود که تحت عنوان ابزارهای برش کابل بیان شده و کاربرد دارند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی ابزارهای برش کابل پرداخته و نکات مهم در هنگام خرید آن‌ها را بیان کنیم.

ابزارهای برش کابل چیست؟

قیچی برش کابل هیدرولیکی

یکی از پرکاربردترین وسایل و ابزارها در صنایع مختلف مانند برق و ساختمان، ابزارهای برش کابل هستند که توسط کارگران، پیمانکاران و کلیه افرادی که در حوزه کارها و صنایع برقی و ساختمانی فعالیت می‌کنند، از این ابزارر  دستگاه‌ها بهره برده و استفاده می‌کنند. در حالت کلی، منظور از ابزارها و دستگاه‌های برش کابل، ابزار و دستگاه‌های قابل حملی است که امکان استفاده دستی، برقی و هیدرولیکی از آن‌ها فراهم بوده که با استفاده از آن‌ها می‌توان کابل‌ها را به قسمت‌های کوچکتر و یا اندازه مد نظر خود تقسیم نموده و استفاده کرد.

برای مثال، ابزارهای برش کابل های آلومینیومی و مسی، ابزار پوست‌کن و ابزار سیم‌چین از جمله تجهیزات برش کابل محسوب می‌شوند که کاربرد زیادی داشته و استفاده می‌شوند.

ویژگی ابزار برش کابل

در حالت کلی، سطح خارجی کابل‌ها از ضخامت بالایی برخوردار بوده و دارای روکشی سخت و محکم است که علت آن نیز حفاظت از سیم و یا کابل مورد نظر در برابر خطرات احتمالی و شرایط جوی می‌باشد. از این رو، ابزار های برش کابل باید دارای تیغه‌هایی محکم، مقاوم و فلزی باشند که به راحتی کابل را بریده و آن را برش دهند. ابزار برش کابل به شکل مشخصی از قدرت دست کارگر استفاده کرده و سبب برش انواع مختلف کابل‌ها می‌شوند. اکثر افراد به منظور کار با انواع مختلف کابل‌ها و برش آن‌ها، از ابزارهای برش کابل دستی بهره برده و استفاده می‌کنند.

در حالت کلی، برای استفاده از دستگاه‌های برش کابل باید ضخامت کابل، جنس کابل و هادی آن و پوشش کابل را مورد توجه قرار داده و بررسی کرد. البته شما می‌توانید این کار را با استفاده از دستگاه‌های برش برقی نیز انجام داده و کابل‌ها را برش بزنید اما دقت این دستگاه‌ها پایین بوده و ممکن است یک برش صحیح و مناسب را ایجاد نکنند که این امر می‌تواند خطرناک بوده و سبب ایجاد مشکلات زیادی برای انتقال صحیح ولتاژ و جریان شود.

انواع ابزار برش کابل

قیچی برش کابل دستی

یکی از پرکاربردترین انواع ابزار برش کابل، قیچی برش کابل یا همان قیچی کابل‌بر است که می‌توان از آن برای برداشتن روکش کابل‌ها بهره برده و استفاده کرد. قیچی‌های برش کابل انیز دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که هر کدام قابلیت برش قطر و سایز مشخصی از انواع کابل‌ها را داشته و توانایی و ظرفیت معیین و مشخصی دارند. در حالت کلی باید گفت،

قیچی‌های برش کابل دارای تیغه‌ها و یا چاقوهای بسیار قوی سهتدن که با استفاده از باکیفیت‌ترین مواد اولیه فلزی و آهنی طراحی و ساخته می‌شوند. به طور کلی، ابزارهای برش کابل را می‌توان به سه دسته قیچی کابل‌بر دستی، قیچی کابل‌بر هیدرولیکی و قیچی کابل‌بر برقی یا همان قیچی کابل‌بر شارژی تقسیم‌بندی کرده و از آن‌ها برای هر کار مشخصی بهره برد. هر کدام از این ابزارها و قیچی‌ها کاربرد مشخصی داشته که به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • قیچی برش کابل دستی: قیچی برش کابل دستی یا همان ابزار برش کابل دستی یکی از انواع ابزارهای برش کابل است که دارای دسته اهرمی بوده و به منظور واردنمودن نیروی مورد دنیاز برای برش کابل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیچی های برش کابل دستی بیشتر برای برش کابل‌های نازک و با قطر کم کاربرد داشته و مورد استفاده قرار گرفته و می‌توانند با سرعت مناسبی کابل‌ها را برش داده و به اندازه دلخواه و مدنظر برسانند. این قیچی‌ها در انواع مختلف جغجغه‌ای، تک دسته و دو دسته در بازار موجود بوده و در دسترس عموم قرار دارند. لازم به ذکر است که مدل دو دسته قیچی‌های برش دستی برای کابل‌هایی با قطر بالا مناسب بوده و کاربرد دارد اما و نوع تک دسته آن برای کابل‌های نازک مناسب بوده و در این گونه موارد کاربرد دارد.
  • قیچی برش کابل هیدرولیکی: این نوع از ابزارهای برش کابل، به طور معمول برای برش کابل‌هایی با قطر زیاد مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. هنگامی که امکان استفاده از کابل‌‌برهای دستی وجود نداشته باشد، می‌توان از قیچی برش کابل هیدرولیکی بهره برد که سرعت پایینی داشته اما دقت و قدرت بالاتری دارد. این قیچی‌ها دارای یک پمپ هیدرولیکی هستند که با فشردن دسته آن، روغن به سمت دهانه و قسمت پایینی دسته ارسال شده و دهانه آن تنگ‌ شده و باعث برش کابل مورد نظر می‌شود. لازم به ذکر است که انبر قیچی‌های برش کابل هیدرولیکی بسیار قدرتمند بوده و بسته به نوع آن توانایی تولید نیرویی معادل 4 تن و یا بیشتر را دارند. علاوه‌بر این، مدل‌های دیگری از قیچی های برش کابل هیدرولیکی نیز در بازار وجود دارد که پمپ هیدرولیکی آن‌ها بر روی دسته دستگاه قرار داده نشده و با استفاده از یک شلنگ به تیغه کابل متصل گردیده است.
  • قیچی برش کابل برقی: قیچی‌های برش کابل برقی که از آن با نام قیچی برش کابل شارژی نیز یاد می‌شود، نیاز به تامین نیروی خاصی نداشته و از نیروی باطری و یا الکتریسیته برای برش کابل‌ها استفاده می‌کند. نحوه کار با این نوع از ابزارهای برش کابل بسیار ساده بوده و حتی می‌توان تنها با استفاده از یک دست با آن‌ها کار کرد. این نوع قیچی‌ها از توان کمتری در مقایسه با نوع هیدرولیکی برخوردار بوده اما سرعت بسیار بیشتر و بالاتری داشته و در زمان صرفه‌جویی زیادی می‌کنند.

قیچی برش کابل برقی یا شارژی

نکات مهم خرید ابزارهای برش کابل

در حالت کلی، برای خرید ابزارهای برش کابل لازم است نکاتی را مد نظر قرار داده و با استفاده از آن‌ها اقدام به خرید ابزار مورد نظر نمود. با در نظرگرفتن موارد زیر نه‌تنها در پرداخت هزینه اولیه صرفه‌جویی کرده و باعث کاهش در هزینه‌های پروژه می‌شوید، بلکه خریدی به صرفه و مناسب را تجربه کرده و در بلند مدت اهمیت کار خود را درک خواهید کرد.

موارد و نکات مهم در هنگام خرید ابزارهای برش کابل که باید مدنظر قرار داده شوند، عبارتند از:

۱. دوام بالا

اولین مورد از نکات خرید ابزارهای برش کابل، بررسی دوام و مقاومت ابزار برش کابل است. بدین معنا که ابزار برش کابل دوام و مقاومت بالایی در هنگام کار داشته و از عمر بالایی برخوردار باشند. چنانچه مقاومت و دوام ابزار برش کابل‌ها از جنس کابل ضعیف‌تر بوده و کمتر باشد، امکان شکستگی ابزار برش و ایجاد خطر بسیار بالا است.

۲. دسته عایق

از آنجا که شما باید با کابل برق سر و کار داشته و ایمنی و دقت عمل اهمیت بسیار زیادی در این کار دارد، باید از یک دسته با جنس پلاستیک و عایق بهره برده و استفاده کرد تا این دسته عایق از شما در برابر جریان برق محافظت نموده و ایمنی بیشتر و بالاتری داشته باشد.

۳. حمل ساده و آسان

وزن و ابعاد این ابزار باید به شکلی باشد که کاربر بتواند آن‌ها را به راحتی حمل کرده و جابه‌جا کند. هر چه ابزار های برش کابل سنگین‌تر باشند، امکان حمل آن‌ها سخت‌تر و دشوارتر بوده و زمان بیشتری را برای جابه‌جایی به خود اختصاص می‌دهند. علاوه‌بر این، سنگینی این ابزار در بلندمدت ممکن است برای شما مشکلات عضلانی و دردهایی در نواحی پاها و کمر ایجاد کرده و در سنین بالا مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد کنند.

۴. جنس تیغه برش

در حالت کلی، جنس تیغه ابزار های برش کابل‌ها با استفاده از ماده سازنده کابل تعیین شده و تغییر می‌کند. بدین معنا که ابزار برش کابل برای هادی مسی با کابل هادی آلومینیومی متفاوت بوده و فرق می‌کنند. دقت کنید از آنجا که که این تیغه وظیفه برش کابل را برعهده دارد، جنس و قدرت آن اهمیت زیادی داشته و تعیین‌کننده حجم و توان کاری مورد نظر دستگاه برش کابل است.

نتیجه‌گیری

کابل‌ها یکی از پرکابردترین تجهیزات در صنعت برق هستند که گاهی برای استفاده از آن‌ها، نیاز به برش کابل مورد نظر داریم. به طور کلی، سه نوع شیوه برش کابل وجود دارد که شامل روش دستی، هیدرولیکی و برقی یا همان شارژی می‌شوند. هنگام خرید ابزارآلات برش کابل باید نکاتی را مدنظر قرار داده تا بتوانید متناسب با نیاز خود خرید صحیح و مناسبی را تجربه کرده و از خرید خود راضی باشید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ابزارهای برش کابل پرداخته و نکات مهم در هنگام خرید آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

410 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط