آیا استفاده از محصولات با کیفیت سبب پایداری شبکه های برق می‌شود؟

پایداری شبکه برق؛ آیا استفاده از محصولات با کیفیت سبب باعث پایداری است؟

321 بازدید آموزش در صنعت برق

به نظر شما کیفیت محصولات تا چه حد بر پایداری شبکه برق موثر است؟ از نظر شما چگونه می‌توان پایداری چنین شبکه‌های مهمی را افزایش داد؟ تا زمانی که با قطعی برق مواجه نشویم بر این باور هستیم که شبکه برق به صورت مداوم و بدون هیچ‌گونه مشکلی کار خواهد کرد. عدم وجود برق می‌تواند مشکلات زیادی را به بار آورد؛ از این رو بررسی اهمیت پایداری این شبکه بسیار مهم است.

هر آنچه که باید درباره پایداری شبکه برق بدانید!

پایداری شبکه های برق

پیش از این که به سراغ بررسی اهمیت پایداری شبکه برق برویم، در ابتدا لازم است که نگاهی بر چیستی شبکه برق داشته باشیم. منظور از شبکه برق یا شبکه توزیع برق در حقیقت نوعی شبکه الکتریکی بوده که برق را در یک منطقه بزرگ تولید و توزیع خواهد کرد. شبکه مذکور شامل شرکت‌های خدمات انرژی و تأمین‌کنندگان انرژی بوده که برق را به خانه یا محل کار شما تحویل خواهد داد.

قابل ذکر بوده که شبکه برق متشکل از زیرساخت تولید و توزیع برق نیز است. هنگامی که افراد در رابطه با شبکه برق صحبت می‌کنند، منظورشان عمدتاً یکی از چندین شبکه منطقه کوچک‌تر است که آن‌ها را تحت عنوان اتصالات داخلی نیز می‌شناسند. شبکه‌های مذکور به روشی محدود در ایستگاه‌های شبکه به یک دیگر مرتبط بوده، اما عمدتاً به صورت مستقل عمل می‌کنند.

در حالت کلی، شبکه برق وظیفه دارد سه کار مهم را انجام دهد:

  • بهره‌گیری از بهترین روش از منابع انرژی را تضمین نماید؛
  • ظرفیت منبع تغذیه بیش‌تری را فراهم آورد؛
  • هزینه عملیات سیستم قدرت را مقرون به صرفه کند.

عوامل خرابی و عدم پایداری شبکه برق

یکسری عوامل وجود دارند که می‌توانند موجب عدم پایداری شبکه برق شوند. به طور کل، یک رویداد واحد نمی‌تواند موجب خاموشی شبکه برق شود. خرابی شبکه برق می‌تواند در اثر یک سری تصادفات و گام‌های اشتباه منجر به افزایش قطعی‌های زنجیره‌ای شود. به طور معمول قطعی زنجیره‌ای زمانی رخ می‌دهد که یک عنصر از سیستم به صورت جزئی یا به طور کامل از کار بیفتد. خرابی یک بار در شبکه برق می‌تواند بر سایر عناصر سیستم مجاور نیز تأثری منفی بگذارد؛ در چنین شرایطی سیستم‌های مجاور بیش از ظرفیت تحت فشار قرار گرفته و همین موضوع می‌تواند منجر به از کار افتادگی آن‌ها گردد.

به عنوان مثال، چنان‌چه فرکانس به زیر حد پایین باند برسد و یا این که فراتر از حد مشخصی برود، شبکه برق ممکن است که دچار ازکارافتادگی شده و شاهد عدم پایداری آن باشیم. زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، خطوط انتقال دیگر منبع تغذیه را نخواهند پذیرفت؛ به این معنا که سایر اجزای شبکه مثل نیروگاه‌های تولید برق از کار افتاده و آفلاین خواهند شد.

پایداری شبکه برق و امنیت آن

در حالت کلی، شبکه برق کشور همواره در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر است؛ چرا که زیرساخت‌های آن از یک سیستم دوبخشی بهره می‌برد. برای این که پایداری شبکه برق و امنیت آن حفظ شود، لازم است که در شبکه انتقال استانداردهای سختگیرانه‌ حفاظتی رعایت شوند. با این حال، سیستم توزیع که توسط نهادهای دولتی تنظیم شده، حفاظت بسیار حداقلی در برابر حملات سایبری دارد؛ چرا که این نهادها فاقد استانداردهای حفاظتی قوی هستند. خرابی و اختلال در امنیت شبکه برق ضمن پیچیدگی زیادی که داشته، به هزینه بالایی نیز نیاز دارد. علاوه بر این، آب و هوا و آتش سوزی نیز می‌تواند همواره بخش‌های مختلف شبکه برق را تحت تأثیر قرار دهد.

استفاده از محصولات باکیفیت برای پایداری شبکه برق

پایداری شبکه برق

انتقال انرژی به بهترین شکل ممکن و با کمترین هزینه همواره دغدغه اصلی شرکت‌های توزیع برق است. با استفاده از تجهیزات شبکه توزیع برق با کیفیت عالی، می‌توان میزان خطا در مسیر انتقال برق به مشترکین را تا حد زیادی کاهش داد. علاوه بر این، هزینه‌های حاصل در سیستم توزیع برق نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. در ادامه با مزیت‌های بهره‌گیری از محصولات با کیفیت در این سیستم آشنا خواهیم شد:

  • بهبود کیفیت برق در شبکه‌های توزیع برق فشار ضعیف
  • به حداقل رساندن تلفات انرژی برق
  • بهبود ایمنی الکتریکی در نقطه اتصال مشتری
  • نصب و راه‌اندازی سریع و آسان به لطف کیفیت بالای تجهیزات
  • برخورداری از قابلیت استفاده مجدد از تجهیزات با کیفیت

عوامل تهدیدکننده شبکه توزیع برق

به طور معمول رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات ناگهانی آب و هوا نظیر موج گرمایی، طوفان یا کولاک می‌توانند سیستم توزیع و انتقال برق را تحت تأثیر قرار دهند؛ به عنوان مثال 6 درصد از خاموشی برق به آب و هوا و یا حوادث طبیعی مربوط است که موجب آسیب دیدن زیرساخت سیستم توزیع برق می‌شود.

جالب است بدانید که حتی رشد منابع تجدیدپذیر نیز می‌تواند شبکه برق را تهدید کند؛ چرا که انرژی خورشیدی و بادی گاهاً می‌توانند برق بیش‌تری در مقایسه با اپراتورهای شبکه در سیستم شبکه برق تولید نمایند. افزایش سن زیرساخت شبکه برق از دیگر عواملی بوده که می‌تواند پایداری آن را تهدید کند. همچنین، عواملی نظیر فرسودگی فلز و زوال تجهیزات نیز در فرایند کهنگی شبکه نقش ایفا می‌کنند.

هک شدن شبکه برق

همان‌طور که گفته شد، شبکه‌های برق همواره در معرض حملات سایبری قرار دارند. در واقع آن چه که در معرض این حملات قرار داشته، سیستم‌های کنترل صنعتی شبکه برق یا ICS بوده که وظیفه آن کنترل فرایندهای الکتریکی و عملکرد فیزیکی مورد استفاده برای اجرای شبکه برق است. هکرها، تروریست‌ها، سازمان‌های جنایتکار و از این دست گروه‌ها به دلیل آن که به طور فزاینده‌ای به اینترنت متصل می‌شوند، می‌توانند به صورت بالقوه ICS را مورد هدف قرار دهند.

سخن پایانی

در این راهنما نکاتی را پیرامون پایداری شبکه برق در اختیار شما عزیزان قرار دادیم و دانستیم که پایداری شبکه‌های توزیع و انتقال برق می‌تواند امری حائز اهمیت باشد. در حقیقت، آن چه که موجب زندگی کردن به صورت مدرن شده، شبکه برق است. شبکه برق همواره در معرض خطر است و برای این که ایمنی آن تا حد امکان تأمین شود، لازم است که ضمن استفاده از تجهیزات باکیفیت، کلیه قوانین حفاظتی و استانداردهای مربوطه نیز مد نظر قرار گیرند. شما چه روشی را برای پایداری شبکه توزیع می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون شبکه‌های توزیع برق در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید.

321 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط