کلمپ آویز کابل خودنگهدار

کلمپ آویز کابل خودنگهدار: ویژگی‌ها و کاربردها

454 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

این کابل‌ها به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارند، امروزه در صنعت برق جایگاه بسیار مناسبی کسب کرده و مورد استقبال بسیاری از فعالان در این زمینه قرار گرفته‌اند. کابل‌های مذکور برای اجرای عملکرد بهتر و همچنین بهبود کارایی به کلمپ‌های خودنگهدار نیازمند هستند. کلمپ آویز کابل خودنگهدار یکی از انواع کلمپ‌های مورد استفاده در این سیستم بوده که کاربرد بسیار زیادی داشته و استحکام بالایی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کلمپ آویز کابل خودنگهدار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

انواع کلمپ‌های مورد استفاده در کابل‌های خودنگهدار

انواع کلمپ کابل خودنگهدار

پیش از این که به سراغ معرفی کلمپ آویز کابل خودنگهدار و انواع کلمپ‌های مورد استفاده کابل‌های خودنگهدار برویم، لازم است بدانید که این کابل‌ها در شبکه‌های فشار ضعیف کاربرد گسترده‌ای داشته و در شبکه‌های فشار متوسط هم کاربرد دارند. یکی از مهم‌ترین دلایل بهره‌گیری از کابل‌های خودنگهدار به همراه کلمپ‌ها مانند کلمپ آویز کابل خودنگهدار در این سیستم، مقرون به‌صرفه‌بودن تجهیزات مورد نظر به علت استفاده از آلومینیوم به جای مس به عنوان هادی در آن‌ها است. از کلمپ کابل خودنگهدار به منظور انشعاب‌گیری از کابل، فیکس و مهارکردن کابل، اتصال کابل‌ها و … بهره برده شده و استفاده می‌شود.

ناگفته نماند که کلمپ‌ها یکی از اجزا اصلی یراق‌آلات کابل‌های خودنگهدار به حساب آمده و استفاده از کابل‌های خودنگهدار بدون بهره‌گیری از کلمپ‌ها بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است. بهره‌گیری از کلمپ کابل خودنگهدار به منظور راه‌اندازی و حفظ جریان در شبکه فشار ضعیف بسیار مهم بوده و اهمیت بالایی دارد.

بنابراین شناخت انواع کلمپ‌های کابل‌های خودنگهدار و کاربرد هر یک از آن‌ها برای اشخاصی که در زمینه تأسیسات و الکترونیک به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، ضروری بوده و واجب است. انواع کلمپ‌های مورد استفاده در کابل‌های خودنگهدار تنوع مختلفی داشته و می‌توانند بر اساس جنس، مواد سازنده، نوع کاربرد و شیوه استفاده به انواع مختلفی تقسیم‌بندی شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد..

کلمپ انشعاب‌گیری

همان‌طور که از نام این نوع کلمپ مشخص است، برخلاف کلمپ های آویز کابل خودنگهدار، به منظور انشعاب‌گرفتن از کابل خودنگهدار اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله انشعاباتی که با کمک‌گرفتن از کلمپ های انشعاب‌گیری گرفته می‌شوند می‌توان به انشعاب روشنایی معابر، اتصال کابل‌های خودنگهدار به شبکه زمینی و شبکه بی‌سیم هوایی، اتصال کابل‌های خودنگهدار به یکدیگر و همچنین انشعابات مشترکین برق اشاره کرد.

توجه داشته باشید که به منظور نصب و بهره‌گیری از کلمپ انشعاب‌گیری احتیاجی به جداسازی و برداشتن عایق کابل خودنگهدار نداشته و این کار را می‌توان به سادگی و با سرعت بالا انجام داد. این کلمپ‌ها تحت عنوان کلمپ دندانه‌دار نیز شهرت داشته و دارای انواع متنوعی هم‌چون کلمپ افزایش انشعاب 1 به 4، کلمپ آلومینیومی دو پیچه و … هستند.

کلمپ انتهایی یا کششی

از کلمپ‌های انتهایی یا کششی برخلاف کاربرد کلمپ های آویز کابل خودنگهدار و به منظور نگه‌داشتن و فیکس‌کردن کابل خودنگهدار اصلی استفاده می‌شود. عملیات مهارسازی بدین ترتیب صورت می‌گیرد که سیم و کابل درون کلمپ قرار گرفته و بسته می‌شوند که در نهایت باعث می‌شود تا کابل خودنگهدار مهار شده و محکم شود. ازجمله کابل‌هایی که می‌توان در این نوع از کلمپ‌ها قرار داد، کابل‌هایی با قطر 25 الی 95 میلی‌متر هستند.

این کلمپ‌ها برخلاف کلمپ‌های آویز کابل خودنگهدار در دو نوع گوه‌ای و پیچی به بازار عرضه شده و در بازار موجود هستند. کلمپ‌های گوه‌ای، کابل خودنگهدار را بسیار محکم و بدون نیاز به هرگونه تجهیزات جانبی دیگر فیکس کرده و ثابت می‌کنند. ناگفته نماند که از این کلمپ‌ها می‌توان برای انتهایی‌کردن کابل‌های روکش‌دار فشار متوسط نیز بهره برده و استفاده نمود. از آن‌جایی که نوع گوه‌ای این کلمپ‌ها نیازی به باز یا بسته‌کردن هیچ پیچ و یا مهره‌ای ندارد، سرعت انجام کار بالاتر رفته و بسیار راحت‌تر انجام می‌پذیرد.

کلمپ آویز کابل خودنگهدار

کلمپ عبوری یا آویزی برای نگه‌داشتن و عبوردادن سیم و کابل کاربرد داشته و در دو نوع پلیمری و عمومی طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌شود. به طور معمول در کلمپ آویز کابل خودنگهدار از نوع عمومی، نگه‌داشتن کابل با بازکردن پیچ و عبور سیم به درون آن انجام می‌شود. عبوردادن سیم و کابل در نوع پلیمری این نوع کلمپ‌ها کمی با مدل عمومی آن متفاوت است. در کلمپ‌های آویزی یا همان عبوری از نوع پلیمری که با استفاده از پلیمر فشرده تولید شده‌اند، نگه‌داشتن و عبوردادن سیم یا کابل با استفاده از پیچ انجام نشده، بلکه سیم با استفاده از گیره تعبیه شده در کلمپ عبور داده خواهد شد.

در حالت کلی می‌توان گفت که کاربرد اصلی این کلمپ‌ها، ضمن عبوردادن سیم‌های روکش‌دار، مهارکردن آن‌ها نیز است. لازم به ذکر است که داشتن غلطک در این نوع از کلمپ‌های کابل‌های خودنگهدار سبب راحت‌تر شدن و افزایش سرعت عبور کابل‌ها شده و در زمان بسیار صرفه‌جویی خواهد شد. به منظور نصب کابل در کلمپ های آویز کابل خودنگهدار غلطک‌دار، در ابتدا می‌بایست سیم و یا کابل روکش‌دار را روی غلطک قرار داده و سپس گیره‌های دو سمت کلمپ را به اندازه کافی سفت کرد تا دیگر کابل قابلیت جابه‌جایی ناخواسته نداشته و محکم و فیکس بماند.

کلمپ آویز کابل خودنگهدار فشار ضعیف

کلمپ انتهایی یا کششی

یراق آلات ذکر شده در قسمت بالا به منظور مهار کابل به قلاب یا پیچ دم خوکی در تیرهای عبوری یا زوایای بیشتر از 90 درجه و کمتر از 180 درجه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدنه این کلمپ‌ها از آلیاژ با تراکم مولکولی بالا و در نتیجه فرایند ریخته‌گری تحت فشار تولید شده و در طی این فرایند در نقطه تسلیم، استحکام کششی بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. بدنه آلومینیومی این کلمپ‌ها دارای پوشش پلیمری مقاوم در برابر اشعه ماورابنفش با ضخامت 2 میلی‌متر بوده که در شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت و پایداری بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهد.

تسمه استفاده شده در این نوع کلمپ‌ها، کابل خودنگهدار را به طور کامل دربرگرفته و از ایجاد فاصله بین مسنجر و رشته‌های دیگر کابل جلوگیری می‌کند. ازجمله مزایا کلمپ آویز کابل خودنگهدار فشار ضعیف می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، شکستگی، پارگی و تنش‌های وارده به شبکه و کابل اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

کابل‌های خودنگهدار یکی از پرکاربردترین و و مقرون به صرفه‌ترین تجهیزات در شبکه توزیع و انتقال برق فشار ضعیف بوده که امروزه در این صنعت بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. کلمپ آویز کابل خودنگهدار ازجمله یراق‌آلات کابل‌های خودنگهدار است که به منظور استفاده از کابل‌های خودنگهدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلمپ آویز کابل خودنگهدار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

454 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط