کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر

کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر؛ چیستی و نحوه نصب

287 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

کابل‌های خودنگهدار ازجمله کابل‌های پرکاربرد و مقرون به صرفه به همراه کیفیت بالا هستند که می‌توان از آن‌ها در شبکه‌های برق فشار ضعیف به بهترین شکل ممکن بهره برد. به منظور استفاده از کابل‌های خودنگهدار و اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها به ابزاری تحت عنوان یراق‌ آلات کابل خودنگهدار نیاز بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابل خودنگهدار چیست؟

کابل خودنگهدار یا Aerial bundled cable نوعی کابل روکش‌دار است که مجهز به عایق XLPE بوده و هادی آن از جنس آلومینیوم ساخته شده است. از این کابل پرکاربرد و با کیفیت می‌توان به منظور توزیع و انتقال انرژی الکتریکی در خطوط هوایی و روی پایه‌های توزیع نیرو و دکل‌ها و با استفاده از یراق‌آلات کابل خودنگهدار بهره برد. لازم به ذکر است که در کابل‌های مذکور یک سیم نگه‌دارنده نیز وجود داشته که نقش سیم نول را ایفا می‌کند. کابل خودنگهدار روشنایی معابر هم به طور معمول در کنار فاز و نول به کابل پیچیده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد کابل خودنگهدار چیست؟

کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر چیست؟

در حالت کلی، کابل‌های خودنگهدار بسیار کاربردی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد این تجهیزات در سیستم‌های توزیع برق بوده که با استفاده از آن‌ها می‌توان از بروز حوادث مختلف جلوگیری کرده و ایمنی خطوط انتقال برق را نیز افزایش داد. علاوه‌بر این، بهره‌گیری از کابل‌های خودنگهدار سبب افزایش زیبایی شهر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها گردیده و از این رو، دارای صرفه اقتصادی مناسبی است.

این کابل‌ها اکثراً در سیستم‌های فشار ضعیف و فشار یا متوسط کاربرد داشته و در خطوط انتقال برق فشار قوی مورد اساتفاده قرار نمی‌گیرند. علاوه‌بر این، از دیگر مصارف کابل‌های خودنگهدار می‌توان به ایمن‌سازی خطوط انتقال جریان، خطوط انتقال اطلاعات در ارتفاعات و هم‌چنین تخلیه‌های جزئی اشاره کرد. در فرآیند نصب و پیاده‌سازی این کابل‌ها از انواع یراق آلات کابل‌های خودنگهدار استفاده شده که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سر بر است.

کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر چیست؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از انواع یراق آلات کابل‌های خودنگهدار که کاربرد زیادی برای روشنایی شهرها و معابر دارد، کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر است. این محصول یکی از انواع کانکتورها در دسته یراق آلات کابل‌های خودنگهدار است که از آن می‌توان برای انشعاب‌گیری از کابل‌های خودنگهدار به منظور تأمین روشنایی معابر بهره برده و استفاده کرد. این محصول جزء کانکتورهای دندانه‌دار با پیچ سربر بوده که پیچ تعبیه شده بر روی آن دارای عایق است؛ در نتیجه می‌توان این محصول را در خط گرم نیز به راحتی نصب کرد.

تیغه کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر از جنس مس قلع‌اندود شده بوده و در دسته کانکتورهای کلاس 1 قرار می‌گیرد. این موضوع بدین معنا است که این محصول از امکان تست اعمال ولتاژ در زیر آب نیز برخوردار بوده و به زودی زنگ نزده و پوسیده نمی‌شود. سطح مقطعی که کانکتور مذکور قادر به پوشش آن است برای انشعاب اصلی 1.5 تا 70 میلی‌متر مربع (مس و آلومینیوم) و انشعاب فرعی 1.5 تا 10 میلی‌متر مربع (مس و آلومینیوم) خواهد بود.

بدنه محصول مذکور عموما از جنس پلیمر مقاوم به اشعه فرابنفش و حرارت تولید و ساخته شده است. تیغه‌های این محصول از جنس آلیاژ مس قلع‌اندود شده بوده و مقاوم در برابر خوردگی و ضربه تولید شده‌اند. پیچ و واشر کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر از جنس فولاد با پوشش داکرومت بوده و از عمر نسبتا بالایی برخوردار است. گردگیر این محصول از جنس پلاستیک بوده و در برابر اشعه فرابنفش نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. روبند فشاری کانکتور انشعاب روشنایی نیز از جنس پلیمر مقاوم در برابر اشعه فرابنفش بوده و از این رو، می‌توان از آن در زیر نور خورشید بهره برد.

نحوه نصب کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر

به منظور نصب کانکتور روشنایی، در ابتدا به یک آچار 13 و یک آچار شانه‌ای W12 نیاز خواهید داشت. با استفاده از ابزار مذکور می‌توانید پیچ کانکتور را تا زمانی که فضای مناسب برای عبور هادی ایجاد شود، باز کرده و هادی اصلی و انشعاب را وارد کانکتور کنید. توجه کنید که هادی انشعاب باید تا انتهای تیوپ وارد شده و محکم شود. سپس با کمک آچار شانه‌ای W12 کانکتور را محکم نگه داشته و با استفاده از آچار 13 پیچ کانکتور را تا زمانی که بریده شود، محکم کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از مقرون به صرفه‌ترین و بهترین تجهیزات برای سیستم توزیع برق فشار ضعیف و متوسط، کابل‌های خودنگهدار هستند که برای راه‌اندازی و اجرا به یراق آلات آن‌ها نیاز است. یکی از یراق آلات پرکاربرد به منظور انشعاب‌گیری از کابل خودنگهدار اصلی با هدف تأمین روشنایی معابر، کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر است. ارتباط این کانکتور با هادی اصلی کابل با عملکرد پیچ میسر بوده و ناگفته نماند که امکان نصب کانکتور روشنایی بر روی خطوط حامل جریان برق بدون برداشتن عایق هادی نیز فراهم است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کانکتور انشعاب روشنایی بدون مهره سربر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

287 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط