کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر

کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر چیست؟

571 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در شبکه فشار ضعیف هوایی، کابل‌های خود نگهدار یا همان کابل‌های به هم تابیده شده می‌باشد که استفاده از آن در سال‌های اخیر در سیستم مذکور رواج پیدا کرده است. کابل‌های خود نگهدار از چند هادی عایق شده نسبت به هم‌دیگر و یک نگهدارنده یا مسنجر تشکیل می‌شوند. این کابل‌ها به دلیل دارا بودن ویژگی‌های مطلوب جایگزین مناسبی برای هادی‌های بدون روکش در شبکه یا خطوط هوایی محسوب می‌شوند. ناگفته نماند که کابل خود نگهدار از لحاظ ایمنی و قابلیت اطمینان در مقایسه با هادی‌های بدون روکش عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌دهد. کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر یکی از یراق‌آلات کابل خود نگهدار بوده که در این سیستم بسته به نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر

همان‌طور که گفته شد کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر یکی از یراق‌آلات مصرفی در سیستم کابل خود نگهدار می‌باشد. پیش از این که بخواهیم به سراغ بررسی مشخصات این کانکتور برویم، بهتر است با مفاهیم مرتبط آشنا شویم:

شبکه فشار ضعیف

شبکه فشار ضعیف آخرین بخش توزیع انرژی بوده که به صورت دو سیمه، سه سیمه و چهار سیمه احداث می‌شود. مطابق استاندارد IEC سطح ولتاژ در شبکه فشار ضعیف متناوب تا ۱۰۰۰ ولت یا 1KV می‌باشد. ولتاژ شبکه فشار ضعیف بر اساس ساختار یا دیاگرام آن می‌تواند به صورت تک فاز یا دو فاز باشد. جالب است بدانید که ولتاژهای تک فاز و دو فاز تحت عنوان ولتاژ فاز و ولتاژ خط نیز شناخته می‌شوند. شبکه فشار ضعیف عمومی تغذیه‌کننده بارهای کوچک یا مشترکین فشار ضعیف خواهد بود.

شبکه فشار ضعیف هوایی

شبکه فشار ضعیف هوایی در مناطق باز، روستاها و محل‌های با تراکم پایین با هادی‌های بدون روکش احداث می‌شود. هادی‌های بدون روکش به کمک تیرهای چوبی یا بتنی برپا شده و منبع اصلی تغذیه آن‌ها ترانسفورماتور MV / LV می‌باشد. ترانسفورماتور یا پست به صورت زمینی یا به صورت هوایی است. هر پست توزیع دارای چند خروجی بوده که از طریق کابل به شبکه‌های هوایی متصل خواهد شد. عموماً این شبکه‌ها به صورت شعاعی بوده و امکان داشتن ارتباط، لینک یا رینگ با پست‌های مجاور برای آنان فراهم است. چنانچه چند پست برای تغذیه روستا در نظر گرفته شود، رعایت توالی فازها در شبکه‌های فشار ضعیف حائز اهمیت خواهد بود.

کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر

کابل خود نگهدار

در ابتدای مقاله توضیح کوتاهی در رابطه با کابل‌های خود نگهدار و یراق‌آلات مربوط به آن هم‌چون کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر ارائه دادیم. مزیت اصلی این کابل‌ها زمانی نمایان می‌شود که هادی‌ها روی دیوار فیکس شوند. شایان ذکر است که بسیاری از کشورها از این کابل‌ها در شبکه‌های هوایی بهره‌گیری می‌کنند. می‌توان گفت شبکه هوایی فشار ضعیف با کابل‌های خود نگهدار یک نوع شبکه هوایی مقرون به صرفه و بهبودیافته محسوب می‌شود. ناگفته نماند که کابل‌های عایق هوایی فشار متوسط تا ۲۴ کیلو ولت نیز در بازار موجود می‌باشند.

 از دیگر مزیت‌های کابل‌های خود نگهدار می‌توان به صفر بودن ریسک برخورد اشیاء خارجی با آن‌ها در خطوط هوایی اشاره نمود. کابل‌های خود نگهدار در شبکه‌های فشار ضعیف و فشار متوسط از جنس آلومینیوم بوده و این موضوع سبب وزن سبک کابل و کاهش ریسک سرقت خواهد شد.

مشخصات کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر

به منظور انشعاب‌گیری از کابل خود نگهدار برای مشترکین، می‌توان از کانکتور انشعاب مشترکین کابل خود نگهدار استفاده کرد. کانکتور مذکور یکی از کانکتورهای نفوذی با پیچ سر بر بوده که دندانه‌های آن به صورت تیغه‌ای با طرح سیکیم فرانسه است. با استفاده از این کانکتور امکان انشعاب‌گیری به سایز ۶ الی ۳۵ میلی‌متر مربع از کابل‌های خود نگهدار به سایزهای ۲۵ الی ۹۵ فراهم است. شایان ذکر است که پیچ تعبیه شده بر روی این کانکتور عایق می‌باشد؛ از این رو می‌توان از آن در خطوط گرم به راحتی استفاده کرد.

از دیگر ویژگی‌های کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر می‌توان به جنس آن که از آلیاژ مس قلع اندود شده است اشاره نمود. همچنین این کانکتور امکان برقراری اتصال بین کابل‌های مسی و آلومینیومی بدون خوردگی در محل اتصال را نیز فراهم می‌سازد. ناگفته نماند که کانکتور مذکور دارای تایپ تست ریپورت از پژوهشگاه نیرو و همچنین تأیید گواهی تولید بر اساس استاندارد EN50483-4 از توانیر نیز می‌باشد.

ساختار کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر

  • بدنه: تولید شده از جنس پلیمر مقاوم در برابر اشعه فرابنفش
  • تیغه: تولید شده از آلیاژ مس قلع اندود شده مقاوم به عوامل خورنده
  • پیچ: تولید شده از جنس فولاد با پوشش داکرومات
  • مهره سربر: تولید شده از جنس آلیاژ آلومینیوم مقاوم در برابر عوامل خورنده
  • واشر آب‌بندی: تولید شده از جنس لاستیک مقاوم در برابر اشعه فرابنفش

نحوه نصب کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر

برای نصب کانکتور مذکور تنها کافی است که مهره گیر روی کانکتور را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و هادی اصلی را در محل مشخص قرار دهید. هادی انشعاب را در محل مربوطه تا انتهای تیوپ وارد کرده و مهره گیر را در جهت عقربه‌های ساعت با کمک دست و بدون استفاده از ابزار در هر دو قسمت محکم کنید. سپس با کمک آچار ۱۳ مهره پیچ را تا زمانی که بریده شود محکم نمائید.

سخن پایانی

امروزه یکی از پرکاربردترین تجهیزات در شبکه فشار ضعیف هوایی کابل خود نگهدارنده است. به منظور نصب و اجرای کابل‌های خود نگهدارنده نیاز به یراق‌آلات نصب و انشعاب می‌باشد. کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر یکی از انواع یراق‌آلات انشعاب کابل خود نگهدار بوده که برای خرید آن می‌توانید محصولات بارگذاری شده در وب سایت تکه کابل را مورد بررسی قرار دهید و پس از مطالعه مشخصات فنی و بسته به نیاز خود اقدام به خرید نمائيد.

571 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط