کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر

کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر؛ چیستی و کاربرد

437 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از تجهیزات مصرفی در شبکه‌های فشار ضعیف کابل خودنگهدار، کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر است که جزو انواع یراق‌آلات کابل‌های خودنگهدار به شمار رفته اما بسیار کاربردی و مهم است. از این کانکتورها برای گرفتن انشعاب از کابل خودنگهدار اصلی در شبکه های انتقال  برق بهره برده می‌شود. این نوع کانکتور کاربرد زیادی داشته و بسیار پرمصرف است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابل خودنگهدار چیست؟

قبل از اینکه به بررسی کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر بپردازیم، ابتدا بهتر است با کابل خودنگهدار و کاربرد آن آشنا شده و آن را بیان کنیم. در حالت کلی، از آنجایی که کانکتورهای ارتباط کابل به کابل با مهره سربر بیش‌تر در کابل‌های خودنگهدار مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند،

بهتر است تاریخچه، کاربرد و چگونگی کابل کشی کابل‌های خودنگهدار را بیان کرده تا کامل با این وسیله کاربردی آشنا شده و سپس به بررسی ارتباط کابل به کابل با مهره سربر ادامه دهیم. جالب است بدانید تاریخچه استفاده از کابل‌های خودنگهدار به اواسط قرن بیستم میلادی برمی‌گردد. کابل‌های خودنگهدار همانند سایر کابل‌های برق از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش تشکیل شده و در مسیرهایی با عرض پایین کاربرد بسیار زیادی دارند.

کابل‌های خودنگهدار دارای عایق پلی اتیلن کراس لینک بوده که این عایق اهمیت زیادی در محافظت از این نوع کابل‌ها دارد. همچنین بهره‌گیری از روکش‌های پی وی سی در فرآیند تولید این کابل‌ها موجب کیفیت بالا و کاربری گسترده آن‌ها شده است. رنگ روکش کابل‌های آلومینیومی خودنگهدار نیز معمولا به رنگ مشکی و یا خاکستری بوده و در ساختار آن‌ها از مسنجر یا همان سیم نگهدارنده نیز استفاده می‌شود.

کاربرد کابل های خودنگهدار

در حالت کلی، کابل‌های خودنگهدار عموما از نوع هوایی بوده و به صورت زمینی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. عمده‌ترین کاربرد این تجهیزات در شبکه‌های توزیع و انتقال انرژی و برق بوده و کاربرد زیادی در اینگونه موارد دارند. کابل‌های خودنگهدار از دوام و قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌توان آن‌ها را به راحتی بر روی دکل‌ها و پایه‌های توزیع برق (البته به کمک کانکتورها، نگهدارنده‌ها و پایه‌های برق) نصب نمود. ناگفته نماند که کابل‌های خودنگهدار در سیستم برق‌کشی و کابل‌کشی تأمین روشنایی ساختمان‌ها، مراکز تجاری و تفریحی و سایر اماکن نیز مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند.

کابل‌کشی کابل خودنگهدار

کانکتور ارتباط کابل به کابل

برای کابل‌کشی کابل‌های خودنگهدار، در قدم اول باید تیرهای ساختمانی را به درستی در جای خود قرار داده و نصب کرد. سپس طول مسیر و تعداد تیرهای سر راه را اندازه‌گیری کرده و متراژ کابل خود نگهدار مورد نظر را محاسبه کرد. با در نظر گرفتن نیاز مصرف‌کننده و منطقه، نوع کابل مشخص شده و تعیین می‌شود. همان‌طور که گفته شد، برای گرفتن انشعاب و نصب کابل‌های خودنگهدار باید از یراق‌آلاتی مانند کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر بهره برده و استفاده کرد. کلمپ و یا کانکتور انشعاب برق به انواع کابل‌ها متصل شده و آخرین کانکتور مربوطه هم در آخر خط انتقال برق قرار می‌گیرد.

کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کانکتورهای ارتباط کابل به کابل با مهره سربر از جمله پرکاربردترین یراق آلات کابل خودنگهدار به شمار می‌روند که برای نصب در شبکه های انتقال برق فشار پایین و فشار ضعیف مناسب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل های خودنگهدار نیز از جمله پرکاربردترین کابل‌های برق به شمار می‌روند که دارای هادی مسی و یا آلومینیومی بوده و کاربردهای بسیار متنوعی در خطوط و شبکه های انتقال برق شهری و بین شهری دارند.

کابل‌های خودنگهدار دارای مزایا و ویژگی‌هایی هستند که  باعث شده است تا از این کابل‌ها به عنوان جایگزینی مناسب برای سیم‌ها و کابل‌های مسی استفاده کرده و بهره برد. لازم به ذکر است که کابل‌های خودنگهدار و کانکتور های ارتباط کابل به کابل با مهره سر بر برای توزیع و انتقال انرژی برق در خطوط انتقال برق هوایی نیز کاربرد زیادی داشته و استفاده می‌شوند.

کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر یکی از قطعات مهم در سیستم کابل‌های خودنگهدار به شمار می‌رود که باعث اتصال ایمن کابل خودنگهدار به سایر سیم‌ها و کابل‌های مسی و آلومینیوم شده و بسیار پرکاربرد است. این نوع کانکتور برای اتصال کابل‌های زمینی به کابل‌های خودنگهدار، در ابتدای فیدر نصب شده و قرار می‌گیرند. از آنجایی که جنس تیغه‌های این نوع کانکتور از کیفیت بسیار خوبی بهره‌مند بوده و آب‌بندی آن نیز بسیار مناسب است، می‌توان از آن‌ها به راحتی برای اتصال انواع هادی‌های مسی و آلومینیومی و بدون هیچ‌گونه نگرانی در ارتباط با ایمنی و صحت عملکرد کانکتور، بهره برد

مشخصات، ساختار و نحوه استفاده از کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر

کانکتورهای ارتباط کابل به کابل با مهره سربر دارای مشخصات و ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از سایر کانکتورها و متصل‌کننده‌ها متمایز کرده و باعث خاص‌شدن آن‌ها شده است. از جمله مشخصات اصلی کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر می‌توان به وزن بسیار پایین و حدود دو صدم کیلوگرمی این کانکتورها و سطح مقطع‌های مسی آن‌ها اشاره کرد.

ساختار و نحوه استفاده از کانکتورهای ارتباط کابل به کابل با مهره سربر برای برقراری ارتباط میان اتصالات هادی های انشعاب های آلومینیومی و یا مسی از کابل‌های خود نگهدار اصلی تا ولتاژ 1000 ولت AC مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. بدنه کانکتور ارتباط با مهره سربر از جنس پلیمر مقاوم در برابر نور خورشید و یا اشعه‌های فرابنفش، گرما و حرارت بوده که همین امر باعث افزایش چشمگیر طول عمر این نوع کانکتور کاربردی شده است. صفحات اتصال این کانکتور دندانه‌دار بوده و عموما از جنس فولاد با پوشش داکرومات است که از قدرت و استحکام بالایی برخوردار است.

پیچ تعبیه شده در این کانکتور نیز همانند بدنه، از جنس پلیمر و مقاوم در برابر شرایط نامساعد جوی و آب و هوایی بوده و بسیار محکم و مقاوم است. مهره سربر کانکتور کابل به کابل نیز از جنس آلیاژ آلومینیوم بوده و در برابر خوردگی و پوسیدگی بسیار مقاوم است. واشر کانکتور های ارتباط کابل به کابل با مهره سربر نیز از جنس فولاد بوده و پوششی از جنس داکرومات و لاستیک مقاوم در برابر اشعه فرابنفش پوشیده و ساخته شده است که این مورد هم بر عمر ایننوع کانکتورها افزوده و آن‌ها را کاربردی‌تر نموده است.

 نحوه نصب کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر

کانکتور ارتباط با مهره سربر
کانکتور ارتباط با مهره سربر

در حالت کلی، نصب کانکتورهای ارتباط کابل به کابل با مهره سربر چندان کار دشوار و سختی نبوده و می‌توان این کار را با سرعت مناسبی انجام داد اما در این بین نکته‌ای وجود دارد و آن نکته، اهمیت نصب صحیح این کانکتور و حفظ و افزایش ایمنی سیستم شبکه برق‌رسانی است. برای نصب صحیح کانکتور های ارتباط کابل به کابل با مهره سربر باید مراحل و نکاتی را رعایت کرده و آن‌ها را انجام داد. مراحل نحوه نصب کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر عبارتند از:

  • در ابتدا باید مهره‌های گیر‌ه‌های روی کانکتور را باز کرده و کانکتور را آماده اتصال کنید؛
  • سپس هادی‌ها را روی چنگک‌های کانکتور گذاشته و شرایط اتصال را فراهم کنید؛
  • هادی کابل را تا قسمت پایانی درپوش محافظ کانکتور و کابل وارد نموده و از صحت اتصال مطمئن شوید؛
  • مهره‌های کانکتور را از محل سربر تا قسمت بالایی مهره‌گیر کانکتور بسته و محکم نمایید. دقت کنید که هر دو مهره کانکتور به صورت همزمان بسته شده تا اتصال استاندارد و مناسبی برقرار گردد.

نتیجه‌گیری

کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر یکی از یراق‌آلات مصرفی در انشعاب کابل خودنگهدار است که در سیستم توزیع و انتقال برق فشار ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرد. . نصب صحیح این کانکتورها نسبتا ساده و سریع بوده اما دارای نکاتی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به انجام صحیح این کار به شما کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کانکتور ارتباط کابل به کابل با مهره سربر پرداخته و نحوه نصب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

437 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط