کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه)

کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) چیست؟

335 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

اتصال الکتریکی کابل‌ها به دستگاه‌ها و وسایل دیگر باید با کمک تجهیزات مناسب با نوع و مشخصات کابل و همچنین نقطه اتصال صورت پذیرد. هر یک از اتصالات سیم و کابل دارای مشخصات و تجهیزات مخصوص به خود هستند. یکی از پرکاربردترین اتصالات الکتریکی، کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) می‌باشد. هدف اصلی بهره‌گیری از اتصالات الکتریکی هم‌چون کانکتورها ایجاد مسیری امن برای عبور جریان است. در واقع می‌توان گفت که این تجهیزات اطمینان لازم را در پیوستگی مدارات الکتریکی به وجود می‌آورند. عدم استفاده از اتصالات ایمن سیم‌های برق می‌تواند تلفاتی هم‌چون خطر برق گرفتگی، تلفات توان، جرقه و آتش‌سوزی را به همراه داشته باشد.

آشنایی با کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه)

کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) یکی از رایج‌ترین اتصالات سیم و کابل فشار ضعیف می‌باشد. کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) به منظور انشعاب‌گیری از یک سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات به منظور اتصال سیم‌های آلومینیومی و مس به هادی‌های عایق آلومینیومی و مسی کاربرد دارند. روی کانکتور یک پیچ تعبیه شده که عایق می‌باشد. ناگفته نماند که این کانکتور از قابلیت نصب بر روی خطوط حامل جریان (Hot Line) برخوردار است.

کابل فشار ضعیف چیست؟

منظور از کابل‌های فشار ضعیف، کابل‌هایی با سطح ولتاژ ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت بوده که همانند کابل‌های فشار قوی در انواع مختلفی تولید می‌شوند. از جمله کابل‌های فشار ضعیف می‌توان به کابل‌های ضدآتش و مقاوم در برابر حرارت و شعله اشاره کرد. جنس هادی کابل‌های فشار ضعیف عموماً از مس و آلومینیوم بوده و عایق آن‌ها پلی اتیلن است.

مهم‌ترین تفاوت کابل‌های فشار ضعیف با کابل‌های فشار قوی در ساختار آن‌ها می‌باشد. در ساختار کابل‌های فشار قوی یک لایه نیمه هادی داخلی و خارجی وجود دارد که این لایه در ساختار کابل‌های فشار ضعیف دیده نمی‌شود. از دیگر ویژگی‌های کابل‌های فشار ضعیف می‌توان به عایق رشته کابل اشاره کرد که مطابق استاندارد به رنگ‌های زیر مشخص می‌شوند:

  • کابل دو رشته: خاکستری روشن و سیاه
  • کابل سه رشته: خاکستری روشن، سیاه و قرمز
  • کابل چهار رشته: خاکستری روشن، سیاه، قرمز و آبی
  • کابل پنج رشته: خاکستری روشن، سیاه، قرمز، آبی و سیاه

کاربرد کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) در شبکه فشار ضعیف

کاربرد کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) در شبکه فشار ضعیف

این کانکتور در شبکه‌های فشار ضعیف کابل خودنگه‌دار به منظور برقراری انشعاب روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل خودنگه‌دار نوعی کابل بوده که از به هم تابیده شدن چند رشته کابل آلومینیومی عایق شده به محوریت یک گارد یا سیم بکسل فولادی لخت یا روکش‌دار تشکیل می‌شود. کابل‌های خودنگه‌دار بر حسب کاربرد و شرایط اقلیمی با مقاطع و ولتاژهای متفاوت تولید شده و به منظور انتقال جریان‌های فشار ضعیف و متوسط کاربرد دارند. ناگفته نماند که کابل‌های خودنگه‌دار روکش‌دار در برابر حرارت و برودت مقاومت خوبی از خود نشان داده و کاملاً عایق نیز هستند. این کابل‌ها در شبکه‌های فشار ضعیف جایگزین مناسبی برای شبکه‌های مسی لخت محسوب می‌شوند.

یراق‌آلات کابل‌های خودنگه‌دار

به منظور نصب و استفاده از کابل‌های خود نگه‌دار از یک‌سری یراق‌آلات بر روی پایه‌ها یا دیواره‌ها و همچنین برقراری ارتباط یا گرفتن انشعاب استفاده می‌شود. علاوه بر کیفیت کابل، در اجرای شبکه‌های کابل خود نگه‌دار استفاده از یراق‌آلات مرغوب و استاندارد نیز بسیار حائز اهمیت است. بهره‌گیری از یراق‌آلات باکیفیت هم‌چون کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) در کاهش تلفات و دوام شبکه کمک به‌سزایی می‌کند.

به طور کل می‌توان یراق‌آلات کابل‌های خود نگه‌دار را به دو دسته کلی یراق‌آلات نصب و یراق‌آلات انشعاب تقسیم‌بندی کرد. پس از اجرای کابل‌کشی و نصب کابل خود نگه‌دار مهم‌ترین مسئله چگونگی برقراری جریان از این کابل به هم پیچیده با عایق سخت اتصال برق است. بست انشعاب سر خط، بست انشعاب کابل به کابل، بست انشعاب مشترکین و بست انشعاب روشنایی از جمله مهم‌ترین یراق‌آلات کابل خود نگه‌دار به حساب می‌آیند.

کلیه یراق‌آلات مذکور دارای عملکرد یکسان بوده و از دندانه‌های فولادی سخت که به کمک یک کاور عایق شده‌اند تشکیل می‌شوند. ناگفته نماند که این تجهیزات دارای پیچ یا پیچ‌هایی نیز بوده که با سفت کردن مهره، دندانه‌های سخت در این یراق‌آلات به سمت هم جمع شده و سبب شکافته شدن روکش شده و با هادی آلومینیومی و جریان برق ارتباط برقرار شود.

سخن پایانی

کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) یکی از یراق‌آلات پرکاربرد در شبکه‌های فشار ضعیف کابل‌های خود نگه‌دار می‌باشند که می‌توان از آن‌ها به منظور برقراری انشعاب روشنایی استفاده نمود. این تجهیزات برای اتصال سیم‌های آلومینیومی و مس به هادی‌های عایق آلومینیومی و مسی کاربرد دارند. کانکتور برقراری ارتباط سیم به کابل ۳۲ دندانه دارای یک پیچ بوده که عایق است. شایان ذکر است که با استفاده از این محصول در شبکه‌های توزیع برق میزان تلفات به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید. وب سایت تکه کابل یکی از معتبرترین مراجع ارائه‌دهنده این تجهیزات می‌باشد. به منظور خرید کانکتور ارتباط سیم به کابل (۳۲ دندانه) در شبکه‌های فشار ضعیف کابل‌های خود نگه‌دار با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت می‌توانید محصولات موجود در وب سایت تکه کابل را مورد بررسی قرار دهید.

335 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط