اسپلیت

اسپلیت؛ وسیله‌ای برای تمام روزهای سال

362 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق

یکی از پرکاربردترین وسایل سرمایشی و گرمایشی در هر ساختمانی، اسپلیت است. بیشتر افراد اسپلیت را برای قابلیت آن جهت سرمایش شناخته اما این وسیله کاربردی امکان استفاده در تمامی فصول و روزهای سال را دارد. باز این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه صحیح استفاده از اسپلیت پرداخته و چگونگی کارکردن با آن را بیان کنیم.

اسپلیت چیست؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از محبوب‌ترین انواع وسایل سرمایشی و گرمایشی (عموما و بیشتر سرمایشی) که به دلیل مزایایی مانند نصب آسان، مصرف برق پایین، قابلیت تنظیم دما، قابلیت به صورت مجزا در هر اتاق و … مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته و کاربرد زیادی دارد، اسپلیت است. اسپلیت دستگاهی با بزادهی بالا و مناسب بوده اما نکته‌ای که در آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید به آن توجه کرد، استفاده صحیح از اسپلیت است.

جالب است بدانید اسپلیت در واقع نوعی کولر گازی بوده و زیرمجموعه‌ای از انواع کولرهای گازی به شمار می‌رود. در واقع، اسپلیت از واژه‌ای با معنای دو تگه گرفته شده است که به نوعی از انواع کولر گازی اشاره می‌کند که دارای دو یونیت داخلی و خارجی (یک یونیت داخلی ساختمان و یک یونیت هم خارج ساختمان) بوده و با استفاده از این دو یونیت یا بخش مجزا، به سرمایش محیط می‌پردازد. از آنجا که در این قسمت آشنایی کلی از اسپلیت به دست آوردید، در قسمت بعد به بررسی کامل نحوه صحیح استفاده از اسپلیت پرداخته و نکات مهم در این زمینه را بیان می‌کنیم.

 نحوه صحیح استفاده از اسپلیت

تنظیم کردن مینی اسپیلت

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، یکی از مهم‌ترین کارها در رابطه با اسپلیت، استفاده صحیح از اسپلیت است. استفاده صحیح از اسپلیت می‌تواند به افزایش بهره‌وری دستگاه و کاهش مصرف برق منجر شده و اهمیت بالایی در صحت استفاده از این دستگاه در ساختمان دارد. برای استفاده صحیح از اسپلیت به نکات زیر توجه کرده و سعی کنید

حتما آن‌ها را انجام دهید. این نکات عبارتند از:

  • انتخاب ظرفیت صحیح اسپلیت: اولین قدم در استفاده صحیح از اسپلیت، انتخاب ظرفیت صحیح دستگاه است. ظرفیت اسپلیت باید متناسب با مساحت اتاق و یا فضایی باشد که قصد دارید آن را خنک کرده و از اسپلیت در آن بهره ببرید. اگر ظرفیت اسپلیت بیش از اندازه پایین باشد، دستگاه نمی‌تواند دمای اتاق را به میزان مورد نظر تنظیم نموده و مجبور می‌شوید مدت زمان بیشتری را برای تنظیم دمای مورد نظرتان در اتاق، ساختمان و یا محیط مورد نظر صرف کنید. این امر منجر به افزایش مصرف برق شده و هزینه‌های جاری واحد شما را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، اگر ظرفیت اسپلیت بیش از اندازه زیاد باشد، اسپلیت بیش از حد کار کرده که این امر هم سبب افزایش مصرف برق و هزینه‌های جاری شما می‌شود.
  • نصب صحیح: یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه می‌شود، نصب صحیح اسپلیت است. نصب اشتباه اسپلیت می‌تواند باعث کاهش راندمان دستگاه شده و سبب افزایش مصرف برق گردد. از این رو، بهتر است برای نصب اسپلیت از یک متخصص استفاده کنید.
  • تنظیم دما مناسب: تنظیم دما مناسب نیز یکی دیگر از نکات مهم در استفاده صحیح از اسپلیت است که باعث کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌شود. در حالت کلی، دما مناسب برای ساختمان‌های مسکونی عموما بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد بوده و تنظیم دمای پایین‌تر از این میزان، می‌تواند باعث افزایش مصرف برق در واحد ساختمانی شما شود.
  • استفاده از حالت خودکار: یکی از امکاناتی که انواع اسپلیت‌ها از آن برخوردار هستند، استفاده از حالت خودکار (Auto) در این دستگاه است. این دستگاه‌های پرکاربرد می‌توانند با قرارگیری برروی حالت اتومات یا همان خودکار، مصرف برق را کاهش کمک داده و محیط دلپذیرتری را برای شما فراهم کنند. در حالت خودکار، اسپلیت به طور خودکار دمای محیط را تنظیم کرده که این امر باعث می‌شود تا دستگاه مدت زمان کمتری کار کند.
  • تمیزکردن فیلترها: تمیزکردن فیلترهای اسپلیت یکی از کارهای به ظاهر ساده اما بسیار موثر در استفاده صحیح از اسپلیت است. فیلترهای کثیف باعث کاهش جریان هوا و افزایش مصرف برق شده و حتی می‌توانند منجر به سوختگی قطعات داخلی دستگاه شوند. از این رو، بهتر است حداکثر هر یک ماه یک بار فیلترهای اسپلیت را تمیز کرده و آن‌ها را بررسی نمایید.

چک کردن جریان هوا

  • خاموش‌کردن اسپلیت هنگام خروج از ساختمان: خاموش‌کردن اسپلیت هنگام خروج از ساختمان نیز یکی از راه‌های کاهش مصرف برق است که تاثیر به سزایی در افزایش عمر دستگاه و کاهش هزینه‌های جاری ساختمان دارد. اگر قصد دارید برای مدت طولانی از منزل، اتاق و یا ساختمان خود خارج شوید، بهتر است اسپلیت را کاملا خاموش کرده و از آن استفاده نکنید.
  • استفاده از ترموستات پیشرفته: استفاده از ترموستات پیشرفته و قابل برنامه‌ریزی نیز تاثیر به سزایی در کاهش مصرف برق داشته و کمک زیادی به شما در این امر می‌کند. وجود ترموستات پیشرفته این قابلیت را به شما می‌دهد که بتوانید در ساعاتی از شبانه روز، دستگاه را به طور از پیش تعیین شده، خاموش کرده و از مصرف بی‌رویه انرژی جلوگیری کنید که این امر باعث کاهش هزینه‌های جاری واحد و ساختمان شده و عمر دستگاه شما را افزایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین وسایل سرمایشی و گرمایشی در هر ساختمانی، اسپلیت است. اسپلیت کاربردهای زیادی داشته و می‌تواند به سرعت محیط ساختمان را سرد و یا گرم (در برخی از اسپلیت‌ها) کند. استفاده صحیح از اسپلیت دارای اهمیت زیادی بوده و می‌تواند در صرفه اقتصادی خانوار شما بسیار تاثیرگذار باشد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه صحیح استفاده از اسپلیت پرداخته و چگونگی کارکردن با آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

362 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط