کاهش مصرف برق یخچال

کاهش مصرف برق یخچال؛ راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف برق

367 بازدید آموزش در صنعت برق

با اینکه یخچال بسیار پرکاربرد است اما یکی از وسایل برقی پرمصرف در خانه‌ها به شمار می‌رود که به طور مداوم در حال کار بوده و انرژی و برقز یادی مصرف می‌کند. به همین دلیل، کاهش مصرف برق یخچال می‌تواند به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های انرژی منجر شده و هزینه‌های جاری منزل را کاهش دهد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی روش‌های کاهش مصرف برق یخچال پرداخته و هر یک از این روش‌ها را بیان کنیم.

یخچال؛ وسیله‌ای با مصرف برق بالا

کاهش مصرف برق یخچال

در سال‌ها و ده‌های اخیر استفاده از لوازم الکتریکی و برقی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و مرسوم شده است. یکی از پرکاربردترین انواع این وسایل، یخچال است. یخچال عضوی جداناپذیر از هر خانه و منزلی است که باعث خنک نگه داشتن محصولات غذیی شده و از تخریب و فاسدشدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. اگر چه یخچال وسیله‌ی کاربردی بوده و به نوعی می‌توان گفت حضور آن در هر خانه و آشپزخانه‌ای ضروری است اما برق و انرژی زیادی مصرف کرده و بسیار هزینه‌بر است.

با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بسیاری از شرکت‌ها به سمت تولید محصولاتی با مصرف برق و انرژی پایین‌تر نسبت به محصولات قبلی حرکت کرده و برخی دیگر نیز در حال آغاز این مسیر هستند اما یخچال‌های امروزی نیز هنوز دارای مصرف برق و انرژی چشمگیری بوده و از آنجا که استفاده از آن‌ها در هر خانه و منزلی واجب است، باید از برخی روش‌ها با نام روش‌های کاهش مصرف برق یخچال برای کاهش مصرف انرژی بهره برده و استفاده کرد.

روش‌های کاهش مصرف برق یخچال

کاهش مصرف برق یخچال

همان‌طور که تا به اینجا گفته شده است، کاهش مصرف برق و انرژی یخچال‌ها تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های جاری برق و انرژی ساختمان و منزل داشته و می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. با استفاده از روش‌های کاهش مصرف برق یخچال می‌توان مصرف برق و انرژی یخچال را حدالامکان کاهش داده و حتی راندمان و عمر یخچال را نیز افزایش داد. روش‌های کاهش مصرف انرژی یخچال شامل موارد مختلفی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این موارد عبارتند از:

۱. انتخاب یخچال با برچسب انرژی مناسب

یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش مصرف برق یخچال، انتخاب یخچالی با برچسب انرژی مناسب و بالا است. برچسب انرژی در واقع نشان‌دهنده میزان مصرف انرژی توسط یک دستگاه بوده و میزان کیفیت و راندمان آن را نیز نشان می‌دهد. برچسب‌های انرژی از A تا G به ترتیب کم‌ترین میزان مصرف انرژی (A) تا بیش‌ترین میزان مصرف انرژی (G) را نشان می‌دهند. بنابراین، با انتخاب یخچالی با برچسب انرژی A یا B می‌توان تا حد زیادی در مصرف برق یخچال صرفه‌جویی کرده و میزان مصرف انرژی توسط یخچال را کاهش داد.

۲. تعویض لاستیک دور درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال یکی از قسمت‌های حفاظتی عملکرد یخچال بوده که باید کاملاً سالم و بدون پارگی باشد تا از ورود هوای گرم به داخل یخچال جلوگیری کرده و اجازه خروج نیز به هوای سرد داخل یخچال ندهد. اگر لاستیک دور درب یخچال پاره و یا فرسوده باشد، یخچال برای خنک‌کردن مواد غذایی باید بیشتر کار کرده و در نتیجه، مصرف برق آن افزایش می‌یابد. بنابراین، توصیه می‌شود هر از گاهی لاستیک دو درب یخچال را بررسی کرده و هر چند سال یک بار حتما لاستیک دور درب یخچال را تعویض کنید.

۳. تنظیم دمای مناسب یخچال

یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف برق یخچال، تنظیم دمای مناسب یخچال است. دمای مناسب یخچال باید بین 2 تا 4 درجه سانتی‌گراد بوده و دمای مناسب فریزر باید بین 18- تا 20- درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دمای یخچال و یا فریزر بیش از اندازه بالا باشد، یخچال برای خنک‌کردن مواد غذایی باید بیشتر کار کرده و در نتیجه، مصرف برق آن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود دمای یخچال و فریزر را مطابق با دستورالعمل‌های سازنده تنظیم کرده و از مصرف بیش از حد برق جلوگیری کنید.

۴. تعداد دفعات باز و بسته کردن درب یخچال را محدود کنید

توجه به استفاده صحیح از یخچال

هر بار که درب یخچال را باز و سپس بسته می‌کنید، هوای گرم داخل آشپزخانه وارد یخچال شده و دما داخلی آن را افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا برای رسیدن مجدد به دما تعریف‌شده توسط یخچال، موتور یخچال بیشتر کار کرده و مصرف برق افزایش یابد. بنابراین، سعی کنید درب یخچال را فقط در صورت لزوم باز کرده و از آن استفاده کنید. در ضمن، برخی از شرکت‌ها با اضافه‌کردن یک درب کوچک به یخچال تعداد دفعات این باز و بسته‌کردن درب یخچال را کاهش داده که این نیز روشی مناسب و موجه برای استفاده از لوازم و مواد غذایی پرکاربرد بوده و باعث کاهش مصرف برق و انرژی می‌شود.

۵. یخچال را از دیوار فاصله دهید

یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف برق یخچال، ایجاد فاصله بین قسمت انتهایی یخچال و دیوار است. یخچال باید حداقل 5 سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد تا جریان هوا به خوبی در پشت آن برقرار شده و موتور یخچال به خوبی خنک شود. اگر یخچال به دیوار چسبیده باشد، گرمای تولید شده توسط موتور نمی‌تواند به خوبی خارج شده و مصرف برق افزایش پیدا می‌کند.

۶. یخچال را به طور منظم تمیز کنید

گرد و غبار و ذرات غذا می‌توانند بر روی کویل‌های کندانسور یخچال جمع شده و باعث کاهش کارایی آن شوند. کویل‌ها نقش چشمگیری در کاهش مصرف برق داشته و تمیزکرن آن‌ها هم کار چندان دشواری محسوب نمی‌شود. کویل‌های یخچال در پشت دستگاه قرار داشته و وظیفه انتقال گرما تولید شده توسط موتور یخچال را برعهده دارند.

اگر کویل‌های یخچال کثیف شده باشند، یخچال برای خنک‌کردن مواد غذایی به مشکل برخورده و باید بیشتر کار کند تا دما داخلی یخچال را به حد تعیین شده برساند، در نتیجه مصرف برق آن افزایش یافته و باعث اسراف در مصرف انرژی می‌شود. تمیزکردن منظم کویل‌های کندانسور می‌تواند کارایی یخچال را تا 30 درصد افزایش داده و عملکرد یخچال را بهبود بخشد. بنابراین، توصیه می‌شود هر چند ماه یک بار کویل‌های یخچال را تمیز کرده و از سلامت کاری آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

۷. یخ‌زدایی منظم یخچال و فریزر

یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف برق یخچال، یخ‌زدایی منظم یخچال و فریزر است. یخ‌زدایی منظم یخچال و فریزر یکی از راه‌های کاهش مصرف برق این دستگاه‌ها است. یخ‌زدگی مواد غذایی باعث افزایش کارکرد موتور یخچال شده و میزان مصرف برق را افزایش می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌شود هر چند هفته یک بار یخچال و فریزر را یخ‌زدایی کرده و تمیز کنید.

۸. پر نکردن بیش از حد یخچال

یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف برق یخچال، پر نکردن بیش از حد یخچال است. پرکردن بیش از اندازه یخچال باعث می‌شود که هوا به خوبی در داخل یخچال جریان نداشته و در نتیجه یخچال برای خنک‌کردن مواد غذایی با مشکل مواجه شود. این امر موجب افزایش کارکرد موتور شده و در نتیجه مصرف برق و انرژی را افزایش می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌شود یخچال را بیش از اندازه پر نکرده و اجازه دهید هوا درون یخچال جریان داشته باشد.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در هر منزل و آشپزخانه‌ای، یخچال است. یخچال کاربرد زیادی داشته و به نوعی برای هر خانه‌ای ضروری است اما عموما یخچال‌ها دارای مصرف برق و انرژی زیادی بوده و باید از روش‌هایی ساده تحت عنوان روش‌های کاهش مصرف برق یخچال برای کاهش مصرف برق و انرژی یخچال بهره برد. با رعایت نکاتی همچون یخ‌زدایی، تمیزکردن دوره‌ای، انتخاب یخچال مناسب و … مصرف برق یخچال خود را تا حد زیادی کاهش داده و در نتیجه در هزینه‌های انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی روش‌های کاهش مصرف برق یخچال پرداخته و هر یک از این روش‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

367 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط