کاور کراس آرم

کاور کراس آرم ضامن سلامتی سیمبانان و پایداری شبکه‌های توزیع هوایی

638 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کاور کراس آرم چیست و در چه شرایطی می‌توان از آن استفاده کرد؟ این محصول نمونه‌ای از تجهیزات پوششی بوده که می‌توانیم از آن برای مراقبت از تجهیزات توزیع نیروی برق و ممانعت از حوادث انسانی بهره ببریم. در ادامه این راهنما، با کاورهای کراس آرم بیش‌تر آشنا خواهیم شد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره کاور کراس آرم بدانید!

کاور کراس آرم برای ممانعت از تجمع پرندگان

کاور کراس آرم چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کاور کراس آرم نوعی تجهیز بوده که می‌‌توانیم از آن برای محافظت از تجهیزات توزیع نیروی برق و جلوگیری از هرگونه حوادث استفاده نماییم. در خطوط توزیع برق هوایی همواره احتمال ایجاد اتصال‌های تصادفی وجود خواهد داشت. به طور مثال ممکن است که اتصالات مذکور در اثر نشستن پرندگان بر روی تجهیزات خطوط توزیع برق هوایی، برخورد هادی‌ها با هم‌دیگر و یا برخوردهای ناخواسته سیمبانان با قسمت‌های مختلف شبکه توزیع ایجاد شود.

چنین اتصالی‌هایی علاوه بر این که بر روی سلامت و پایداری شبکه موثر خواهد بود، می‌تواند خسارات مالی و جانی مختلفی را نیز به وجود آورد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی لازم است که از یک نوع یراق آلات پوششی تحت عنوان کاور کراس آرم استفاده شود.

مصارف کاورهای کراس آرم

می‌توان گفت که کاورهای کراس آرم یا کنسول گالوانیزه از جمله پرکاربردترین یراق آلات در شبکه توزیع برق به حساب می‌آیند. یراق آلات مذکور علاوه بر کاربردهای بسیار زیادی که داشته، می‌توانند از تلفات برق، حوادث جانی و اتفاقاتی که باعث خاموشی می‌شوند جلوگیری به عمل آورند. ساختار این دسته از یراق آلات به گونه‌ای بوده که احتمال اتصال هادی‌های هوایی در آن‌ها بسیار بالا است. افزون بر این، در مناطق غیرشهری به دلیل لانه‌سازی و حضور پرندگان بر روی کراس آرم‌ها، معمولاً اتصال فازها به هم دیگر و یا زمین رخ می‌دهد.

کاورهای کراس آرم از جمله تجهیزاتی به حساب می‌آیند که به طور خاص برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی طراحی و ساخته شده‌اند. پوشش مذکور با عایق کردن نقطه تماس کراس آرم با هادی‌های هوایی یا مقره‌های سوزنی، از اتصال سیم و کابل‌ها با کراس آرم و به وجود آمدن ارت فالت و خاموشی جلوگیری به عمل خواهد آورد.

برخی از نمونه‌های کراس آرم مجهز به زائده‌های سخت‌افزاری بوده که از نشستن و لانه‌سازی پرندگان جلوگیری خواهند کرد. علاوه بر این، نمونه‌های ساده‌تری وجود داشته که فقط بدنه کنسول گالوانیزه را عایق کرده تا در صورت به وجود آمدن هرگونه اتصال، خطری شبکه را تهدید نکند. تجهیزات مذکور با پوشش سطح کنسول‌های گالوانیزه و کاهش تماس آن‌ها با هوای مجاور و رطوبت، موجب کاهش تلفات شبکه توزیع نیز خواهند شد.

افزون بر تمامی مواردی که گفته شد، عمده کاربرد این یراق آلات در زمان انجام عملیات بر روی خط گرم از طریق فرمان دور با هات سینک است. گاهی اوقات مقره‌ها یا هادی‌های متصل شده به کراس آرم، به تعمیر و تعویض نیاز پیدا خواهند کرد. در چنین شرایطی، چنان‌چه عملیات بدون قطعی شبکه اجرا گردد، بهره‌گیری از کراس آرم ضروری خواهد بود؛ چرا که کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند مابین فازها، هادی‌ها با بدنه کنسول گالوانیزه یا جامپرها اتصال برقرار نماید.

ساختار کاور کراس آرم

رعایت نکات ایمنی برای نصب کاور کراس آرم

پوشش کراس آرم با کمک موادی با خواص دی الکتریک تولید می‌شوند. از جمله برترین متریالی که دارای این مشخصه بوده می‌توانیم به پلی اتیلن اشاره داشته باشیم. ویژگی‌های ظاهری یراق آلات مذکور می‌تواند بر حسب کلاس مورد استفاده با هم دیگر متفاوت باشد، اما در اکثر مواقع از قطعاتی هم‌چون فلنج‌ها، شکاف برای مونتاژ بر روی کراس آرم و شکاف‌هایی برای جای‌گذاری پیچ‌ها و مقره‌ها بهره‌گیری می‌شود. این محصولات در سه مدل قابل تولید هستند: اولین نمونه برای عایق‌ کردن مقره‌های سوزنی، مدل دوم برای عایق کردن بدنه کنسول‌های گالوانیزه و مدل آخر برای عایق کردن مقره‌های اتکایی کارایی دارند.

فلنج‌ها و شیارهای کراس آرم بر حسب استانداردهای متداول برای محل قرارگیری مقره‌ها و پیچ‌ها قابل طراحی و تولید هستند. افزون بر این در برخی از نمونه‌ها، شیارهای داخلی نیز تعبیه شده که از جابه‌جایی پوشش کراس آرم بر روی بدنه کنسلول گالوانیزه جلوگیری به عمل آورد.

ویژگی‌های کاور کراس آرم

برای این که کلیه کراس آرم‌های تولید شده توسط یک برند با استانداردهای ارائه شده توسط وزارت نیرو و توانیر تناسب داشته باشد، بایستی برخی از ویژگی‌های ظاهری و کاربردی در آن‌ها به طور کامل رعایت گردند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها به شرح زیر است:

  • ساختار پوشش کراس آرم‌ها بایستی به گونه‌ای باشد که برای نصب و یا حذف آسان طراحی گردند.
  • قابلیت ایجاد عایق در برابر ارت فالت به میزان حداقل 15 کیلو ولت را داشته باشد.
  • دارای چشمی هات استیک یا دستگیره‌های نصب از راه دور باشند؛ به طوری که سیمبانان بتوانند در طی عملیات خط گرم به راحتی با استفاده از هات استیک‌ها کاور را برداشته و یا آن را نصب کنند.
  • کلیه فلنج‌ها، شکاف‌ها، سوراخ‌ها و سایر ویژگی‌های ظاهری آن بایستی مطابق با کراس آرم‌های مورد تأیید وزارت نیرو و توانیر به منظور نصب در شبکه توزیع هوایی باشند.
  • ساختار این یراق آلات بایستی به گونه‌ای طراحی شده باشد که در صورت وقوع اتفاقات ناگهانی، مانع اتصال هادی‌ها با هم دیگر و یا با مقره‌ها و بدنه کراس آرم شود.
  • این یراق آلات در صورت موقت بودن بایستی برای انجام عملیات خط گرم استفاده شوند. در چنین شرایطی، باید به جای سوراخ انتهایی (محل قرارگیری مقره) مجهز به شکاف باشند تا امکان انجام سریع و ایمن عملیات فراهم شود.

مهم‌ترین نکات ایمنی نصب کاور کراس آرم

  • به هیچ وجه سیمبان نباید به طور مستقیم و غیر مسلح با کاور کراس آرم تماس داشته باشد. هرگونه عملیات نصب و یا حذف این یراق آلات باید به کمک دستکش‌های لاستیکی عایق مناسب و یا به صورت فرمان راه دور خط گرم انجام شود.
  • استفاده از کاور کراس آرم مرطوب، آلوده و یا شکسته و فرسوده ممنوع است.
  • تاریخ انقضای این یراق آلات باید در سیستم عملیات و اتفاقات ثبت شود تا پیش از فرسوده شدن آن‌ها، اقدامات لازم برای تعویض صورت گیرد.

سخن پایانی

در این راهنما با کاور کراس آرم و نکاتی پیرامون آن آشنا شدیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این یراق آلات در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

638 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط