رشته مهندسی برق مخابرات و بازار کار این رشته

معرفی کامل رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن

625 بازدید آموزش در صنعت مخابرات

رشته مهندسی مخابرات به دلیل ارتباط نزدیکی که با الکترونیک دارد، نقش بسیار مهمی در تحول ادوات و قطعات الکترونیکی ایفا کرده و به همین دلیل می‌­­توان گفت رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن از رونق مناسبی برخوردار است. از این رو، در این مقاله قصد دارین به بررسی رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن پرداخته و گرایش‌های این رشته مهندسی را بیان کنیم.

رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن

مهندسی برق مخابرات

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی در بین دانشجویان و دانش‌آموزان ریاضی و فیزیک، رشته برق است. رشته برق گرایش‌های مختلف و متفاوتی دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، رشته مهندسی مخابرات است. این رشته وظایفی مانند ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات را برعهده داشته و در حدود 150 سال است که در دانشگاه‌های مختلف مهندسی و صنعتی جهان تدریس می‌شود.

هدف اصلی رشته مهندسی مخابرات را می‌­توان انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر دانست که این امکان به­‌صورت صوت، تصویر و داده­های کامپیوتری انجام شده و اهمیت زیادی در زمینه ارتباطات نیز دارد. در واقع، این رشته مهندسی باعث ارتباط پرسرعت و امن بین چندین کاربر در مکان­‌های مختلف شده و اهمیت زیادی در انواع جوامع و کشورها دارد.

رشته مهندسی مخابرات نظریه‌­ها و مبانی لازم را به منظور ارتباط بین چندین کاربر ارائه کرده و باعث انجام صحیح و به‌صرفه فرآیندها می‌شود. از این رو، می‌توان هدف اصلی این رشته کاربردی را تربیت متخصصانی در زمینه­‌های اصلی این رشته مانند طراحی و ساخت فرستنده، میانی، گیرنده و گسترش شبکه دانسته و اهمیت آن را به‌طور کامل درک کرد. جالب است بدانید خود رشته مهندسی مخابرات دارای دو گرایش سیستم و میدان بوده که زیر شاخه سیستم به تحلیل سیستمی بلوک­ه‌ای مختلف مخابرات و گرایش میدان به بحث انتشار امواج و ساخت امواج مخابراتی فرکانس می­پردازد.

فارغ‌­التحصیلان رشته مهندسی مخابرات می­‌توانند فعالیت‌­هایی در زمینه­های طراحی مدارهای مخابرات سیار، فیبرنوری، رمزنگاری انواع فرستنده و گیرنده­‌های مخابراتی بهینه سازی شبکه­‌های مخابراتی داشته و در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف استخدام شوند. لازم به ذکر است که در این زمینه­‌ها بازار کار مناسب و خوبی برای رشته مهندسی مخابرات وجود داشته و تمایل نسبتا مناسبی برای جذب مهندسین مهندسی برق مخابرات در ایران و سایر کشورهای خارجی وجود دارد.

بازار کار رشته مهندسی مخابرات می­ت‌واند در بخش­‌های دولتی، نظامی و صدا و سیما باشد. همچنین افراد فارغ‌التحصیل در رشته مهندسی مخابرات می‌­توانند کارهای پژوهشی در سطح مراکز تحقیقاتی و در دانشگاه‌­ها نیز انجام داده و به عنوان یک محقق فعالیت کنند. شرکت‌های خصوصی نیز در این زمینه فعال بوده و اقدام به جذب نیرو در هر دو گرایش این رشته می‌کنند.

علاوه بر این، رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن محدود به همین سطوح نشده و فارغ‌التحصیلان آن امکان کار در وزارت دفاع و صدا و سیما را نیز دارند. از این رو، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ذکور این رشته می­‌توانند کارها و پروژه‌های مخابراتی و نظامی را قبول کرده و بدین صورت امریه سربازی نیز بگیرند.

از ملاک‌­های مهمی که در بین محصلین و فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد می­توان به پول، سطح درآمد و رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن و حقوق و مزایا این رشته اشاره کرد. در بین رده­‌های مختلف مهندسی، مهندسان مخابرات دارای حقوق، مزایا و درآمد متفاوتی از یکدیگر بوده و این موضوع به سطح عملکرد و دانش آن‌ها بازمی‌گردد. حتی اگر همه فارغ‌التحصیلین این رشته به یک میزان تسلط داشته باشند، باز هم درآمد در بین شاخه­‌ها و افراد مختلف، متفاوت است.

از جمله ملاک­‌های مهم در تعیین میزان حقوق و درآمد فارغ‌التحصیلان و مهندسان رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن می‌توان به سابقه کاری فرد مورد، شرایط درآمدی آن کشور، محل کار و … نظر اشاره کرد. جالب است بدانید شرایط درآمدزایی در هر کشور با کشور دیگر کاملا متفاوت است. برای مثال، در ایران مانند دیگر رشته­‌ها اگر فارغ­التحصیلان محیط­‌های دولتی را برای کار ترجیح دهند، حقوقی براساس قانون مدیریت خدمات کشور دریافت می­‌کنند اما اگر این مهندسین در بخش­‌های خصوصی مشغول به کار شوند، با توجه به سطح تحصیلات، آشنایی با نرم­افزارهای مختلف و میزان تجربه کاری می­توانند به درآمد نسبتا بالا و مناسبی دست پیدا کنند.

گرایش‌های رشته مهندسی مخابرات

گرایش ارشد رشته مهندسی برق مخابرات

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، رشته مهندسی مخابرات خود نیز دارای تعدادی گرایش است که باعث می‌شود محصلین این رشته از یکدیگر جدا شده و هر کدام در زمینه خاصی ماهر و متخصص شوند. در حالت کلی، گرایش‌های رشته مهندسی مخابرات به دسته اصلی سیستم و میدان یا موج تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از این گرایش‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که به بررسی جداگانه هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. گرایش سیستم

گرایش سیستم یکی از گرایش‌های رشته مهندسی مخابرات به شمار می‌رود. در گرایش سیستم به چگونگی تبدیل سیگنال‌­ها از یک شکل به شکلی دیگر پرداخته می­شود. در سیستم یک تلویزیون برای انتقال سیگنال از اتاق تولید به آنتن  وجود یک فرستنده نیاز است. از جمله وظایف این گرایش جداکردن پارازیت از موج اصلی و تشخیص دادن موج اصلی است که بعد از آن بتواند فقط امواج اصلی را  از آنتن دریافت کند.

نام دیگر گرایش سیستم مهندسی مخابرات، مخابرات دیجیتال است و علت نام گذاری این است که هدف این گرایش به وجود آوردن ارتباط امن در مخابرات، طراحی سیستم‌­های مخابراتی بهینه سازی، آشکار کننده‌­های اطلاعات و فیلترهای مختلف است که می‌­توانند امواج پارازیت را از امواج اصلی تشخیص دهند. از زمینه­‌های مهم مهندسی مخابرات طراحی سیستم­‌های رادار و جنگ الکترونیک، نصب و راه­اندازی شبکه­های ارتباط از راه دور و طراحی شبکه‌­های مخابراتی برای ارتباط اطلاعات است.

۲. گرایش میدان

یکی دیگر از گرایش‌های رشته مهندسی مخابرات، مهندسی مخابرات گرایش میدان است. گرایش میدان رشته مهندسی مخابرات بیشتر  با میدان­‌های مغناطیسی، امواج مغناطیسی، مایکروویو و امواج مایکروویو و آنتن‌ها ارتباط دارد تا بتوانند بهترین راه و وسیله را برای انتقال موج از نقطه‌­ای به نقطه دیگر بیابند. برای اینکه یک سیگنال از ایستگاه تلویزیونی به گیرنده­‌های تلویزیونی انتقال پیدا کند، در ابتدا باید سیگنال را از طریق آنتن‌­های خاصی به صورت موج منتشر کرده و سپس با استفاده از آنتن­‌های خانگی باید این امواج را دریافت کرد تا زمینه تبدیل این موج به صوت و تصویر فراهم شود. تمامی این کارها و این ارسال­ها و انتقال­‌های امواج در حوزه گرایش میدان قرار دارند.

نتیجه‌گیری

یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های رشته برق، رشته مهندسی مخابرات است. این رشته سابقه نسبتا زیادی در کشور ما داشته و پیشرفت آن در دهه‌های اخیر، باعث افزایش شناخت رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن در ایران و جهان گشته است. این رشته کاربردی وظیفه ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات را برعهده داشته و دارای دو گرایش مخبرات سیستم و مخابرات میدان یا امواج است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی رشته مهندسی مخابرات و بازار کار آن پرداخته و گرایش‌های این رشته مهندسی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

625 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط