کلید و پریز

انواع کلید و پریز

330 بازدید تولید کنندگان و تامین کنندگان کلید و پریز

در گذشته کلید و پریزها تنوع کمی داشتند، اما امروزه در مدل‌ها و انواع مختلف ساخته می‌شوند و در کنار نقش کاربردی خود، جنبه زیبایی بخشیدن به دکوراسیون خانه را هم به خود اختصاص داده‌اند. کلید و پریزها ظاهر و ساختار ساده‌ای دارند، اما استفاده از روشنایی برق و لامپ را برای ما راحت کرده‌اند. در این مقاله با انواع مدل کلید و پریز و ساختار آن‌ها آشنا می‌شویم. تا انتهای این مطلب با تکه کابل همراه باشید.

کلید و پریز چیست؟

کلید و پریز یکی از لوازم الکتریکی ساختمان است که برای کنترل یا انتقال جریان برق استفاده می‌شود. به عبارت دیگر برای قطعی و وصلی برق کاربرد دارد. کلید و پریزها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و بعضاً بسیار زیبا هستند و قرار گرفتن آن‌ها روی دیوار، زیبایی و جلوه خوبی به فضای محیط می‌بخشد. حتی می‌توانید با توجه به طرح و رنگ کاغذ دیواری منزل، مدل مناسب کلید و پریز را انتخاب کنید.

ساختمان کلید و پریز شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

ساختمان کلید و پریز ساده است و از سه بخش مهم تشکیل شده‌ است:

مکانیزم درونی و حلقه: همان ساختار درونی کلید پریز است که سیم پیچی و اتصالات درونی را در خود جای داده است. شکل این قسمت به تک پل و دو پل بودن کلید هم بستگی دارد.

قاب یا کادر کلید پریز: همان ظاهر کلید پریز و قاب آن است که روی دیوار نصب شده و در معرض دید قرار دارد. قاب کلید پریز را از جنس عایق می‌سازند که در هنگام زدن کلید و اتصال خطر برق گرفتگی کاربر را تهدید نکند. در هنگام خرید کلید پریز حتما به ایمنی آن توجه کنید چرا که مستقیماً با جریان برق در ارتباط است.

کلید پریزهای قدیمی چه تفاوتی با مدل‌های امروزی دارند:

در مدل‌های قدیمی باید قاب با پیچ و مهره نصب می‌شد اما در مدل‌های امروزی نیازی به این کار نیست و به صورت یک مکانیزم فنری داخل دیوار تعبیه شده و در عمق دیوار قرار می‌گیرند.

تاریخچه کلید و پریز

در سال 1884 جان هنری هولمز فرآیندی برای قطع سریع برق ابداع کرد که همچنان در کلید و پریزهای امروزی به کار می‌رود؛ از همان زمان کلید و پریز ساخته شد. در سال 1917 ویلیام جی.نیوتون این مکانیسم را گسترش داد و اختراع اولین کلید و پریز سوئیچ‌دار کار او بود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مدل‌های هوشمند و لمسی از کلید و پریزها به بازار عرضه می‌شود که قابلیت کنترل از راه دور با ریموت یا تلفن همراه را دارند.

انواع کلید و پریز

کلید و پریزها انواع مختلفی دارند:

لمسی:

این مدل‌ها از جدیدترین و شیک‌ترین کلید و پریزهای عرضه شده به بازار هستند. از این مدل در خانه‌های هوشمند استفاده می‌شود و روش کار با آن به این صورت است که باید حرارت دست را تشخیص دهند تا فعال شوند.

کلید لمسی

کلید و پریز تایمری:

این مدل‌ها برای حیاط و راه پله و مکان‌هایی که نباید لامپ دائم روشن بماند کاربرد دارند. می‌توانید تایمر این نوع کلید و پریزها را تنظیم کنید تا بعد از چند دقیقه یا چند ثانیه خاموش یا روشن شوند.

کلید تایمری

کلید با سنسور حرکتی:

این کلیدها تنها زمانی که رفت و آمد افراد را تشخیص دهد، روشن می‌شود و بعد از مدتی خاموش می‌شوند. بنابراین برای مصرف بهینه انرژی برق عالی هستند. در راهروهای آپارتمان‌ها معمولاً از این کلیدها استفاده می‎شود.

 

کلید با سنسور حرکتی

کلیدهای تک پل و دوپل:

این کلیدها شناخته شده‌ترین کلیدها هستند که برای قطع کردن و اتصال جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلیدها را همه جا دیده‌اید، منازل، اداره‌ها، بیمارستان‌ها و… . کلیدهای دو پل تنها می‌توانند یک مدار را خاموش و روشن کنند اما کلیدهای دو پل برای دو مدار هم کاربرد دارند و در لوستر و مواقعی که بیش از یک لامپ هست، استفاده می‌شوند.

کلید تک پل

کلید دیمر:

این کلید برای مکان‌هایی که باید میزان نور یکنواخت باشد، استفاده می‎شود زیرا این قابلیت را دارد که شدت نور را کم و زیاد کرده تا روشنایی خروجی تحت تأثیر نوسانات ولتاژ جریان قرار نگیرد. معمولاً در آتلیه، سالن تئاتر و مکان‌هایی که نورپردازی اهمیت بالایی دارد، استفاده می‌شود.

تا اینجا با انواع کلید آشنا شدیم و در ادامه مدل‌های مختلف پریز را آورده‌ایم:

پریز برق یو پی اس:

این پریز قابلیت اتصال به منبع ذخیر برق دارد و مواقعی که برق قطع می‌شود همچنان برق رسانی کرده و لامپ را روشن نگه می‌دارد.

پریز برق ارت دار:

این پریزها یک قابلیت مهم دارند، آن هم این است به زمین متصل بوده و می‌توانند بار الکتریکی را به زمین تخلیه کنند. در واقع این پریزها با انتقال الکتریسیته ساکن در مدار تخلیه شده، خطر برق گرفتگی را کنترل می‌کنند.

پریز یو پی اس

کلید و پریز اسپانیایی فونتینی (Fontini):

فونتینی Fontini نام یکی از بهترین و بزرگترین شرکت‌های اسپانیایی در شهر بارسلونا است. این کمپانی در زمینه تولید کلید و پریز برق دیمر فعالیت دارد که تاکنون مدل‌های متنوع و زیبای متعددی ارائه کرده است. این برند به عنوان یکی از برندهای مشهور و لوکس دنیا در زمینه دکوراتیو است که تمام فعالان حوزه معماری این برند را می‌شناسند.

کلید و پریز اسپانیایی فونتینی

کلید جیوه ای:

کلیدهای جیوه‌ای در ساختار خود دارای یک استوانه هستند که در یک انتهای آن اتصال‌ها قرار دارند. در داخل این استوانه، مقداری جیوه (تقریباً یک قطره) می‌ریزند و در صوتی که استوانه کج شود، جیوه روی اتصالات سرازیر می‌شود و کلید وصل می‌گردد. این نوع کلید معمولاً در اتاق‌های عمل، روی دیگ‌های بخار به کار می‌رود.

کلید جیوه ای

جمع بندی

کلید و پریزها یکی از لوازم الکتریکی ساختمان هستند که برای قطع و وصل کردن جریان برق استفاده می‌شوند. در سال 1884 جان هنری هولمز اولین کلید و پریز را اختراع کرد و در سال 1917 ویلیام جی.نیوتون فرآیند هولمز را گسترش داد و هنوز هم از این فرآیند در ساخت پریزهای امروزی استفاده می‌شود.  هم اکنون کلید و پریز در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید آن را با دوستان خود نیز به اشتراک گذاشته و نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های کلید و پریز، کلیک کنید.

330 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط