راهنمای خرید کابل افشان مس

راهنمای خرید کابل افشان مس

370 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید پیش از خرید کابل افشان به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ به نظر شما مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید کابل افشان مس چیست؟ کابل افشان یکی از پرکاربردترین کابل‌ها در صنعت برق به حساب می‌آید که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد. در ادامه این راهنما با کابل مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد. در ادامه با ما همراه باشید.

نگاهی بر راهنمای خرید کابل افشان مس

نکات مهم برای خرید کابل افشان مس

پیش از این که به بررسی راهنمای خرید کابل افشان بپردازیم، در درجه اول خوب است که نگاهی بر چیستی کابل افشان داشته باشیم. منظور از کابل افشان در حقیقت کابلی بوده که در ساختار آن از دو یا چند سیم تک رشته افشان استفاده می‌شود.

این کابل‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که داشته تحت عنوان کابل نرم نیز شناخته شده و به دلیل همین ویژگی می‌توانیم از آن‌ها در صنایع گوناگون و در اماکنی که پیچ و خم زیاد بوده بهره ببریم. ویژگی بعدی که بایستی در رابطه با کابل‌های افشان بدانید این است که کابل‌های مذکور عمدتاً دارای عایق‌هایی از جنس پی وی سی و مشتقات آن هستند. ناگفته نماند که از سیم و کابل‌های افشان می‌توان در لوازم برقی و ماشین آلاتی که بایستی دو شاخه آن‌ها به کابل متصل گردد نیز بهره‌گیری می‌شود.

راهنمای خرید کابل افشان مس؛ بررسی تفاوت کابل مفتولی و افشان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در راهنمای خرید کابل افشان مس مورد بررسی قرار گیرد، تفاوت کابل افشان با مفتولی است. این کابل‌ها از جهات مختلفی با یک دیگر متفاوت هستند که یکی از اصلی‌ترین مواردی که موجب ایجاد تفاوت مابین آن‌ها می‌شود، انعطاف‌پذیری این محصولات است.

کابل‌های افشان در مقایسه با کابل‌های مفتولی انعطاف‌پذیری بهتری دارند. علاوه بر این، اختلاف قیمت و مقاومت اهمی این دو کابل نیز موجب ایجاد تفاوت بین آن‌ها می‌شود. همین موارد سبب شده که دو کابل مذکور با یک دیگر از جهات مختلفی تفاوت داشته باشند. کابل‌های مفتولی در برابر ساییدگی و خوردگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند، در حالی که که کابل افشان به علت خاصیت شکل‌پذیری که داشته بر خلاف کابل‌های مفتولی در برابر شکستگی مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهند.

راهنمای خرید کابل افشان مس؛ انواع کابل افشان

این کابل‌ها عمدتاً در ساختار خود از هادی مسی بهره می‌برند، اما با این حال کابل‌های افشان دارای انواع گوناگونی هستند که خوب است پیش از خرید با هر یک از آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید متناسب با نیاز پروژه خود اقدام به خرید کنید. قابل ذکر بوده که تنوع این کابل‌ها بیش‌تر مربوط به چینش و نحوه قرارگیری انواع هادی بوده که می‌توانند به صورت پیچیده، حلقوی، مرکزی، فشرده یا قطاعی در ساختار کابل تعبیه شوند. در ادامه با انواع مختلف کابل افشان از نظر هادی و سطح ولتاژ آشنا خواهیم شد:

کابل افشان آلومینیومی

در حالت کلی، کابل‌های افشان می‌توانند متشکل از دو یا چند رشته سیم مسی یا آلومینیومی باشند؛ از این رو با توجه به نوع هادی تعبیه شده در آن‌ها، از مصارف مختلفی برخوردار هستند. کابل‌های افشان آلومینیومی همان‌گونه که از نام آن‌ها پیداست دارای هادی آلومینیومی بوده و می‌توان از آن‌ها در ساختمان‌ها، کانال‌های کابل‎‌کشی، وسایل الکتریکی منزل، لوازم برقی و… بهره برد.

کابل افشان سبک

کابل بعدی که بایستی در راهنمای خرید کابل افشان مس به آن اشاره داشته باشیم، کابل افشان سبک بوده که در ساختار خود دارای یک هادی از جنس مس آنیل شده است. این دسته از کابل‌ها با تکیه بر ساختار منحصربه‌فردی که داشته عمدتاً برای مصارفی هم‌چون لوازم خانگی، ماشین آلات مختلف، کابل‌های ورودی ساختمان و وسایل برقی به کار گرفته می‌شوند. البته باید در نظر داشته باشید که این دسته از کابل‌های موجود در بازار استحکام فیزیکی چندان بالایی نداشته و به همین دلیل برای سیستم‌های کابل‌کشی بیرونی، تجهیزات صنعتی و لوازم گرمایشی گزینه مناسبی نیستند.

کابل افشان قدرت

نمونه کابل بعدی که بایستی در راهنمای خرید کابل افشان مس با آن نیز آشنایی پیدا کنید، کابل افشان قدرت بوده که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد؛ به همین خاطر از این دسته از کابل‌ها عمدتاً در شرایطی که نیاز به نرم بودن کابل باشد، بهره‌گیری می‌شود. هادی تعبیه شده در ساختار این دسته از کابل‌ها از جنس مس آنیل شده بوده و برای انتقال جریان برق در کارخانه‌ها و شبکه‌های برق کارایی دارد.

راهنمای خرید کابل افشان مس؛ مروری بر مصارف کابل افشان

راهنمای خرید کابل افشان مس

مشخصاتی هم‌چون سطح مقاومت کابل در برابر عوامل خارجی، سطح ولتاژ، نوع هادی استفاده شده در کابل، سطح مقطع و غیره از جمله مواردی هستند که موجب شده‌اند تنوع کابل‌های افشان روز به روز بیش‌تر شود. جالب است بدانید که این کابل‌ها در انواع مختلف شیلددار، آلومینیومی، سبک و قدرت در بازار موجود بوده و هر یک مصارف مخصوص به خود را دارند. در ادامه راهنمای خرید کابل افشان مس به بررسی مصارف این محصولات خواهیم پرداخت:

استفاده در صنایع مختلف

از این دسته از کابل‌ها می‌توان در نیروگاه‌ها و صنایع مختلف بهره برد؛ به عنوان مثال صنعت خودروسازی یکی از اصلی‌ترین صنایعی بوده که در آن از کابل افشان به منظور اتصال الکتریکی استفاده می‌شود. افزون بر این، کابل‌های مذکور در صنایع هواپیمایی به منظور ایجاد اتصالات داخلی هواپیما نیز کارایی دارند. این دسته از کابل‌ها علاوه بر کاهش تداخلات سیگنالی، موجب کاهش احتمال وقوع برق‌گرفتگی و حریق نیز خواهند شد. همچنین، مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف از خود نشان خواهند داد.

استفاده در ساختمان

از دیگر مصارف کابل‌های افشان در ساختمان است. این دسته از کابل‌ها علاوه بر سیستم سیم‌کشی، برای اجرای تأسیسات برقی نیز کارایی دارند. ناگفته نماند که از این کابل‌ها می‌توان در تمامی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و تفریحی به منظور استفاده در مدار روشنایی و سیستم توزیع جریان برق نیز بهره برد.

پمپ آب

از آن جایی که پمپ‌های آب از فشار هیدرواستاتیکی بهره می‌برند، احتمال نفوذ به بخش درونی کابل شناور افزایش پیدا خواهد کرد؛ از این رو به یک کابل نرم که مقاومت بالایی نیز داشته باشد نیاز خواهد بود.

سخن پایانی

شما چه اطلاعات دیگری پیرامون راهنمای خرید کابل افشان مس دارید؟ به نظر شما در زمان خرید انواع کابل‌های افشان چه موارد دیگری را باید مد نظر قرار داد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

370 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط