راهنمای خرید کابل جوش مس

راهنمای خرید کابل جوش مس؛ مهم‌ترین نکات خرید

342 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای تکه کابل / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل جوش مس بایستی چه مواردی را رعایت کنید؟ کابل‌های مناسب برای جوشکاری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانیم از آن‌ها به جهت استفاده در شرایط سخت بهره ببریم. این مدل از کابل‌های موجود در بازار دوام و مقاومت بسیار بالایی داشته و حتی می‌توانند در برابر سوختگی‌های صنعتی، ریزش اسید و روغن، رطوبت و مواردی از این دسته استحکام خود را حفظ کنند.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل جوش مس بدانید!

کابل جوش مس

همان‌طور که از نام این مدل از کابل‌ها پیداست، از آن‌ها برای جوشکاری می‌توان بهره برد. اگر قصد خرید کابل جوش مس را دارید، بایستی که با انواع مختلف این کابل‌ها آشنا باشید تا بتوانید آن مدلی که متناسب با نیاز شما بوده را خریداری کنید. انواع کابل‌های جوش عبارتند از:

کابل جوش بر اساس سایز

جنس استفاده شده در کابل و یا سطح مقطع آن ملاکی برای معرفی انواع مختلف این دسته از کابل‌ها است. مطابق سایز می‌توان کابل‌های جوش مس را به انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:

کابل جوش 12

کابل مذکور یک رشته کابل افشان جوشکاری با سطح مقطع 25 میلی‌متر است.

کابل جوشکاری 14

کابل جوشکاری 14 در ساختار خود از یک رشته هادی مسی و افشان بهره برده و دارای سطح مقطع 35 میلی‌متر مربع است. می‌توان گفت که کابل جوش 14 پرکاربردترین نوعِ کابل‌های جوشکاری به حساب می‌آید.

کابل جوش 16

این مدل کابل جوش در ساختار خود یک هادی مسی نرم و افشان داشته و دارای سطح مقطع 50 میلی‌متر است.

کابل جوش 18

کابل جوش 18 دارای یک رشته مسی با سطح مقطع 70 میلی‌متر مربع است. توجه داشته باشید که هر اندازه سطح مقطع یک کابل بیش‌تر شود، قیمت آن نیز به تبع افزایش پیدا خواهد کرد.

انواع کابل جوش بر حسب ساختار

آشنایی با تقسیم‌بندی کابل‌های مذکور بر حسب ساختار نیز می‌تواند به شما در خرید کابل جوش مس نیز کمک کند. این کابل‌ها را می‌توان از لحاظ ساختاری به انواع مختلف TRP، PVC و لاستیکی تقسیم‌بندی نمود.

مصارف کابل جوش مس

از دیگر نکات مهمی که بایستی در زمان خرید کابل جوش مس به آن توجه داشته باشید، مصارف این مدل از کابل‌ها است. به طور معمول از این مدل کابل‌ها می‌توان در صنایع مختلفی بهره برد. کابل‌های جوش برای اتصال دائمی تجهیزات گوناگونی هم‌چون سرامیک، پلیمر، کامپوزیت، فلز و غیره کارایی دارند. در حقیقت، کابل‌های جوش را می‌توان نمونه‌ای از انواع کابل‌های برق دانست. این کابل‌ها در صنایعی نظیر حمل و نقل، کشتی‌سازی، نوارهای نقاله و اتومبیل‌سازی به کار گرفته می‌شوند؛ به این صورت که می‌توان از آن‌ها برای انتقال شدت جریان از ماشین به انبرهای جوشکاری بهره برد.

اگر قصد خرید کابل جوش مس را داشته و از انعطاف‌پذیری آن مطمئن نیستید، باید بدانید که هادی این کابل‌ها از مس بوده و با استفاده از عایق پلاستیکی پوشش داده می‌شوند؛ به همین خاطر انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند.

مهم‌ترین نکات خرید کابل جوش مس

قیمت خرید کابل جوش مس

اکنون که با چیستی کابل جوشکاری و انواع مختلف آن آشنا شدیم، در این بخش قصد داریم به بررسی مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید کابل جوش مس در نظر داشته باشید بپردازیم:

قدرت کابل جوش مس

منظور از قدرت کابل جوشکاری حداکثر جریان الکتریکی بوده که کابل مورد نظر می‌تواند از خود عبور دهد و بایستی در نظر قرار گیرد.

طول کابل

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که آن دسته از کابل‌های جوشکاری که طول کم‌تری داشته قادر هستند جریان بیش‌تری را در مقایسه با کابل‌هایی با طول بیش‌تر از خود عبور دهند.

درجه حرارت کابل جوش

به طور معمول کابل‌های جوشکاری در درجه حرارت 75، 90 و 105 طراحی و تولید می‌شوند و می‌توان بر حسب نیاز اقدام به خرید هر یک از آن‌ها کرد.

تأثیر دمای محیط بر روی کابل جوشکاری

در حالت نرمال این کابل‌ها برای دمای محیط 30 درجه سانتی‌گراد مناسب هستند؛ چنان‌چه کابل مورد نظر را در دمایی بیش از آن چه که قدرت تحملش را دارد قرار دهید، قدرت کابل کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که کابل‌های جوشکاری بایستی با فاصله از یک دیگر قرار داده شوند؛ چرا که کنار هم قرار گرفتن آن‌ها موجب کاهش قدرتشان خواهد شد.

جنس کابل جوشکاری

در زمان خرید کابل جوش مس همواره باید به جنس کابل جوشکاری دقت داشته باشید. چنان‌چه قطر کابل جوش مورد نظر برای جریان داخلی آن کم باشد، کابل بیش از اندازه گرم خواهد شد. گرم شدن بیش از اندازه کابل می‌تواند احتمال خطر آتش سوزی را افزایش دهد.

ویژگی‌های بهترین کابل جوش مس

برای این که کابل‌های جوشکاری بتوانند وظایف خود را به درستی به انجام رسانند، بایستی که ویژگی‌های خاصی داشته باشند. در ادامه، با این ویژگی‌ها آشنا خواهیم شد:

  • بهترین کابل جوشکاری آن کابلی بوده که بتواند در برابر سایش، کشش و اخگرهای ایجاد شده حاصل از جوشکاری مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
  • کابل‌های مذکور بایستی بتوانند جریان مورد نیاز دستگاه جوش را با کم‌ترین مقدار افت ولتاژ منتقل کنند. توجه داشته باشید که افت ولتاژ تا 4 ولت مجاز خواهد بود.
  • مورد بعدی این که کابل جوشکاری مرغوب در هنگام کار داغ نمی‌شود.
  • یک کابلِ جوش مناسب انعطاف‌پذیری و نرمی بالایی داشته و به کاربر در حین کار آزادی عمل می‌دهد.
  • معمولاً طول کابلی که بتواند دستگاه جوش و قطعات را به هم دیگر متصل کند، 20 الی 30 متر است. از این رو، اگر طول کابل مورد نظر شما بیش از حد مجاز باشد، شاهد افت ولتاژ و گرم شدن سیم خواهید بود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل جوش، به بررسی مهم‌ترین نکات خرید کابل جوش مس نیز پرداختیم و دانستیم که این کابل‌ها انواع مختلفی داشته و هر یک از مدل‌های آن ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. کابل‌های جوش از جمله مهم‌ترین تجهیزات جوشکاری به حساب می‌آیند که بایستی در زمان خرید آن‌ها نهایت دقت را کرد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های جوش مسی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع کابل‌های جوشکاری در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کابران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

342 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط