راهنمای خرید کابل کواکسیال مس

راهنمای خرید کابل ابزار دقیق مس؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

327 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل ابزار دقیق مس بایستی چه مواردی را مورد بررسی قرار دهیم؟ به نظر شما بهترین کابل ابزار دقیق چه ویژگی‌هایی دارد؟ با کمک راهنمای خرید این محصول شما می‌توانید بهترین نمونه از کابل‌های ابزار دقیق را برای مجموعه خود خریداری فرمایید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل ابزار دقیق مس بدانید!

خرید کابل ابزار دقیق مس

کابل ابزار دقیق مس چیست؟

پیش از این که به سراغ بررسی مهم‌ترین نکات خرید کابل ابزار دقیق مس برویم، در ابتدا خوب است که نگاهی بر چیستی این کابل داشته باشیم. کابل‌های ابزار دقیق نمونه‌ای از کابل‌های برق بوده که در سطح ولتاژ 300 الی 500 مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل از کابل‌ها به شکل زوجی به بازار عرضه شده و می‌توانیم از آن‌ها برای انجام اقداماتی نظیر سنجش و کنترل پارامترهایی مثل دما، وزن، چگالی، جریان و مواردی از این قبیل بهره ببریم.

در حقیقت، کابل‌های ابزار دقیق وظیفه بسیار مهمی را در صنعت بر عهده دارند؛ به همین خاطر بایستی که به صورت دوره‌ای مورد آزمایش و ارزیابی قرار بگیرند. اگر قصد خرید کابل ابزار دقیق مس را داشته باشید، باید بدانید که این کابل‌ها بر حسب فاکتورهای گوناگونی مثل ساختار، کاربرد، نوع شیلد و سایر ویژگی‌ها به انواع گوناگونی دسته‌بندی می‌شوند.

بررسی شیلد کابل ابزار دقیق؛ یکی از مهم‌ترین نکات خرید کابل ابزار دقیق مس

خرید کابل ابزار دقیق مس

کابل ابزار دقیق مس به یک شیلد مجهز شده که به نوعی لایه محافظتی به حساب می‌آید. وظیفه اصلی شیلد یا همان لایه محافظتی، حفاظت از اطلاعات جاری در برابر تداخلات الکتریکی و مکانیکی است؛ با توجه به این موضوع بهتر است کابل ابزار دقیقی که در مجاورت با کابل برق مورد استفاده قرار می‌گیرد مجهز به شیلد باشد. شایان ذکر است که لایه اضافی تعبیه شده بر روی این کابل‌ها می‌تواند از کابل در برابر پارازیت، امواج و سایر اختلال‌های الکتریکی محافظت به عمل آورد.

قابل ذکر بوده که شیلد استفاده شده در ساختار این مدل از کابل‌ها می‌تواند از نوع فلزی، توری و یا نازک باشد. به طور معمول، شیلدِ تعبیه شده بر روی کابل‌های ابزار دقیق از نوع آلومینیومی بوده و گاهاً جنس مسی نیز دارد. اگر قصد خرید کابل ابزار دقیق مس را داشته باشید باید بدانید که عمدتاً قیمت مدل مسی در مقایسه با آلومینیومی بیش‌تر است.

بهترین کابل ابزار دقیق مس

اگر قصد خرید نمونه مرغوب کابل ابزار دقیق را دارید، باید استانداردهای این کابل را بشناسید؛ چرا که کابلی مرغوب تلقی می‌شود که در فرایند تولید آن تمامی استانداردهای مورد نیاز رعایت شده باشند. در ادامه با این استانداردها آشنا خواهیم شد:

  • استاندارد ۵۰۲۸۸-۷ EN: استاندارد مذکور شامل کابل‌هایی با هادی‌های تک مفتولی کلاس 1 و 2 یا افشان با کلاس 5 می‌شود. توجه داشته باشید هادی کابل‌هایی که متناسب با این استاندارد به بازار عرضه می‌شوند، از نوع آنیل شده بدون اندود و یا اندود فلزی هستند.
  • استاندارد ۵۳۰۸ BS: کابل‌های مذکور دارای هادی مسی و نیمه افشان بوده که این هادی از مس آنیل شده بدون اندود تولید شده است.

بررسی عایق کابل‌های ابزار دقیق

یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی که بهتر است در زمان خرید کابل ابزار دقیق مس به آن توجه داشته باشید، عایق استفاده شده در ساختار این کابل‌ها است. در ادامه به بررسی انواع مختلف این کابل بر حسب عایق‌بندی خواهیم پرداخت:

کابل پلی اتیلن ابزار دقیق

  • P1T1: کابل مذکور هیچ‌گونه محافظ مکانیکی یا آرمور نداشته و به همین خاطر معمولاً از آن در محیط‌های داخلی استفاده می‌شود.
  • P1T2: این مدل از کابل ابزار دقیق بر خلاف نمونه قبلی دارای آرمور و محافظ مکانیکی بوده و می‌توانیم از آن در محیط‌های آزاد و حتی در زیر زمین به شکل دفنی استفاده نماییم.
  • P1T3: در این دسته از کابل‌ها از عایق پلی اتیلن و آرمور استفاده شده است. محصول مذکور در مقابل مواد هیدروکربنی مثل نفت و مشتقات آن استحکام بسیار خوبی از خود نشان داده و می‌توان از آن در محیط‌های نفتی مثل تأسیسات و پالایشگاه‌ها بهره برد. ناگفته نماند که کلیه کابل‌های پلی اتیلن قادر به تحمل دمایی برابر با 90 درجه سانتی‌گراد هستند.

کابل پی وی سی ابزار دقیق

  • P2T1: کابل مذکور دارای آرمور و محافظ مکانیکی نبوده و به همین جهت می‌توان از آن در محیط‌های داخلی بهره برد.
  • P2T3: این کابل مجهز به محافظ مکانیکی و آرمور بوده و به همین خاطر برای استفاده در محیط‌های خارجی گزینه مناسبی است. ناگفته نماند که کابل‌های پی وی سی می‌توانند دمایی معادل با 70 درجه سانتی‌گراد را تحمل نمایند.

انواع مختلف کابل ابزار دقیق بر حسب ساختار

علاوه بر تمامی مواردی که تا این بخش از راهنمای خرید کابل ابزار دقیق مس مورد بررسی قرار داده شد، خوب است که اشاره مختصری بر انواع مختلف این کابل بر حسب ساختار نیز داشته باشیم تا بتوانید در بازار آن چه که مورد نیازتان است را به راحتی خریداری فرمایید. در حالت کلی، کابل‌های ابزار دقیق بر حسب ساختار به انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • کابل سرب‌دار؛
  • کابل شیلددار؛
  • کابل پی وی سی؛
  • کابل XLPE؛
  • کابل زره‌دار یا آرموردار؛
  • کابل نسوز و ضد آتش.

مهم‌ترین نکات خرید کابل ابزار دقیق مس

ضمن توجه به تمامی نکات گفته شده در بخش‌های قبلی، پیشنهاد می‌شود که نکات تکمیلی مربوط به خرید بهترین نمونه از کابل‌های ابزار دقیق که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد را نیز مد نظر داشته باشید:

  • به میزان حساسیت دستگاه‌های مصرفی این کابل دقت کنید؛
  • نوع حفاظ، زره یا شیلد کابل مورد نظر را بررسی کنید؛
  • استانداردهای تولید را مد نظر قرار دهید؛
  • به شرایط محیطی و محل نصب کابل ابزار دقیق دقت داشته باشید؛
  • کابل مورد نظر شما بایستی با تجهیزات موجود در مجموعه تناسب داشته باشد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل ابزار دقیق، به بررسی جنبه‌های مختلفی که بایستی در زمان خرید کابل ابزار دقیق مس مد نظر قرار دهید نیز پرداختیم و دانستیم که این کابل در انواع گوناگونی به بازار عرضه شده و هر یک خصوصیات مشخصی دارند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های ابزار دقیق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل ابزار دقیق مس در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

327 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط