راهنمای خرید کابل hdmi

راهنمای خرید کابل HDMI؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

294 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای تکه کابل

آیا می‌دانید در زمان راهنمای خرید کابل HDMI بایستی چه مواردی را رعایت کنیم؟ به نظر شما بهترین کابل HDMI چه خصوصیاتی دارد؟ کابل HDMI یکی از پُرکاربردترین رابط‌ها برای انتقال تصویر و صوت به حساب می‌آید که می‌توان با کمک آن دستگاه‌های مختلفی را به تلویزیون یا مانیتور متصل کرد. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی نکاتی بوده که بایستی در زمان خرید این کابل مد نظر بگیریم.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل HDMI بدانید!

نکات مهم در مورد کابل hdmi

اطلاعاتی که بایستی برای خرید کابل HDMI در نظر داشته باشید می‌تواند بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما با این حال می‌تواند دشواری‌های خاص خود را نیز داشته باشد! برای این که بتوانید خریدی آگاهانه و متناسب با نیاز خود را تجربه کنید،

بایستی چند نکته اساسی را مد نظر داشته باشید که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

سازگاری کابل HDMI با دو دستگاه

خوشبختانه نسخه‌های جدید و قدیمی کابل HDMI با یکدیگر سازگاری دارند، اما باید در نظر داشته باشید که مدل‌های قدیمی قابلیت‌های محدودتری را در مقایسه با نسخه‌های جدید ارائه می‌دهند. در حالت کلی، دستگاه‌هایی که پیش از HDMI 1.4  تولید شده باشند از ARC، HDR و رزولوشن K4 پشتیبانی نخواهند کرد. اما با این حال می‌توانید بر روی وضوح تصویر الی FHD نیز حساب باز کنید.

سرعت کابل HDMI

یکی دیگر از اصلی‌ترین مواردی که بایستی در زمان خرید کابل HDMI مد نظر داشته باشید، سرعت این محصولات است. در حالت کلی، می‌توان این کابل‌ها را از لحاظ سرعت به 4 دسته استاندارد، پُر سرعت، پرمیوم سرعت بالا و سرعت فوق‌العاده دسته‌بندی نمود:

  • استاندارد: این کابل‌ها کُندترین مدل از انواع کابل HDMI بوده و پهنای باند آن‌ها 4.95 گیگابایت بر ثانیه است و می‌توان از آن برای سیگنال FHD بهره برد. کابل مذکور از رزولوشن 4K پشتیبانی نکرده و بیش‌تر برای تلویزیون‌های قدیمی مناسب است.
  • سرعت بالا: این کابل‌ها دارای 2 برابر سرعتِ بیش‌تر در مقایسه با مدل استاندارد هستند و پهنای باند آن‌ها حداقل 10.2 گیگابایت بر ثانیه است. این مدل از کابل‌ها از رزولوشن 4Kپشتیبانی کرده و برای فیلم‌های باکیفیت گزینه خوبی هستند. ناگفته نماند که کابل‌های مذکور با قابلیت HDR نیز سازگاری دارند.
  • کابل پرمیوم پُر سرعت: این مدل از کابل‌ها منابع ویدیویی مختلفی را پوشش داده و معمولاً پهنای باند 18 گیگابایت در ثانیه دارند. این مدل از کابل‌ها از ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی کرده و همچنین قادر به نمایش در آوردن روزولوشن 8K نیز هستند.
  • کابل‌های فوق‌العاده پُر سرعت: اگر قصد خرید کابل HDMI با بهترین کیفیت را برای نمایش تصاویر تلویزیون‌های خانگی دارید، کابل‌های مذکور تا 48 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند را داشته و برای گیمرها نیز یک گزینه بسیار عالی به حساب می‌آیند؛ چرا که قادر هستند تصاویر 4K را در 120 هرتز به نمایش درآورند. اگر دارای کنسول بازی یا کامپیوتر هستید که قابلیت نمایش تصاویر 4K در بیش‌تر از 60 هرتز را دارد، خرید کابل HDMI فوق‌العاده پُر سرعت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

حفظ کیفیت تصویر و صدا

ویژگی های کابل hdmi

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در زمان خرید کابل HDMI در نظر داشته باشید، وضوح و کیفیت تصویر و صدا است. برای این که بتوانید یک کابل باکیفیت را خریداری کنید، بایستی مطمئن شوید که تلویزیون شما از کیفیت مد نظر پشتیبانی می‌کند یا خیر؛ چرا که عدم هماهنگی مابین این دو می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

بهتر است کابلی را انتخاب کنید که بتواند بالاترین وضوح تصویر را منتقل کند. در حالت کلی، دو وضوح تصویر 4K و 8K را داریم که متداول‌ترین نوعِ رزولوشن برای کابل HDMI هستند. با این حال، بسیاری از نمایش‌گرها تنها از نسخه 4K پشتیبانی کرده و قابلیت پشتیبانی از نسخه 8K را ندارند.

امکانات ویژه

برخی از انواع کابل HDMI مجهز به پروتکلی به نام ARC The Audio Return Channel  یا “کانال بازگشت صدا” هستند. پرتکل نامبرده، می‌تواند صدا را با کم‌ترین کابل و سرعت بالا منتقل کرده و همچنین امکان انتقال صدای دو طرفه را نیز داراست. در حالت کلی، اکثر تلویزیون‌ها تنها مجهز به یک خروجی ARC هستند و بایستی از خروجی کابل به ورودی ARC در تلویزیون اتصال را ایجاد کنید.

قیمت کابل HDMI

یکی دیگر از رایج‌ترین مواردی که در زمان خرید این کابل‌ها مد نظر بوده، قیمت این محصولات است. کابل HDMI بر اساس فاکتورهای مختلفی قیمت‌گذاری می‌شود؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به طول کابل، کیفیت و قابلیت‌هایی نظیر سرعت کابل اشاره داشت. به عنوان مثال، اگر قصد خرید یک کابل با سرعت فوق‌العاده بالا را داشته باشید، طبیعتاً قیمت آن در مقایسه با سایر نمونه‌ها گران‌تر خواهد بود.

طول کابل HDMI

کابل‌های مذکور در سایزهای 1، 2، 3، 5، 7.5، 10 و 15 متری تولید شده و هر اندازه طول کابل مورد نظر کم‌تر باشد، به همان نسبت تصاویر با وضوح بهتری نمایش داده خواهند شد؛ از این رو می‌توان گفت که مابین کیفیت تصاویر و طول کابل ارتباط مستقیمی وجود دارد. اگر قصد خرید کابل HDMI با طول بالاتر را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که به سراغ مدل‌های Active HDMI بروید. محصولات مذکور دارای پردازنده داخلی بوده و می‌توانند سیگنال را در بدون افت کیفیت منتقل نمایند.

تقریباً با تمامی موارد مهمی که بایستی در زمان خرید کابل HDMI در نظر داشته باشید آشنا شدیم. این کابل‌ها برای اتصال یک دستگاه به تلویزیون یا کامپیوتر کارایی داشته و دارای مدل‌های مختلفی هستند. پیشنهاد ما این است که قبل از خرید حتماً موارد گفته شده را مطالعه کرده و بعد اقدام به خرید کنید.

سخن پایانی

در این راهنما مهم‌ترین نکات مربوط به خرید کابل HDMI را مورد بررسی قرار دادیم و دانستیم که این کابل‌ها دارای انواع گوناگونی هستند و می‌توان آن‌ها را بر حسب سرعتی که داشته در مدل‌های مختلف طبقه‌بندی کرد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل HDMI دارید؟ به نظر شما در زمان خرید کابل HDMI چه موارد دیگری را بایستی مد نظر قرار داد و رعایت کرد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون خرید این دسته از کابل‌ها در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

294 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط