راهنمای خرید کابل افشان شیلددار

راهنمای خرید کابل افشان شیلددار؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

351 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل افشان شیلددار بایستی چه مواردی را مد نظر قرار داده و بدانید؟ کابل‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان آن‌ها را به صورت شیلددار یا بدون شیلد تهیه کرد. هر یک از انواع کابل‌های شیلددار و بدون شیلد خصوصیات منحصربه‌فردی داشته که بایستی در زمان خرید مد نظر قرار گیرند. در ادامة این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی نکات خریدی بوده که بایستی در زمان تهیه کابل افشان شیلددار بدانید.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل افشان شیلددار بدانید!

استانداردهای کابل افشان شیلددار

نگاهی بر کابل شیلددار

قبل از این که بررسی مهم‌ترین نکات خرید کابل افشان شیلددار بپردازیم، در ابتدا لازم است که با چیستی این دسته از کابل‌ها کمی بیش‌تر آشنا شویم. در حالت کلی، کابل‌های شیلددار در حیطه‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند. کابل‌های مذکور علاوه بر این که در ساختار خود دارای هادی، عایق و روکش بوده، یک بخش دیگر تحت عنوان شیلد نیز دارند. هدف اصلی استفاده از شیلد در ساختار این محصولات حفاظت از هادی و جریان داخلی آن‌ها است. به طور معمول شیلدها می‌توانند از جنس مس یا فویل آلومینیومی باشند.

با خرید کابل افشان شیلددار و نمونه‌های مختلف این کابل می‌توان از آن در صنایع حساس و خاصی نظیر سیستم‌های انتقال اطلاعات، اندازه‌گیری، کنترل و فرمان بهره برد؛ چرا که در این صنایع انتقال استاندارد و صحیح کابل‌ها بسیار حائز اهمیت است. شیلد نوعی لایه بیرونی به حساب آمده که روی هادی به شکل بافته شده قرار خواهد گرفت. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت بوده که کارخانجات مختلف سیاست‌های مختلفی را برای تعبیه شیلد بر روی کابل اتخاذ می‌کنند. ناگفته نماند که «شیلد» تحت عنوان «اسکرین» نیز شناخته می‌شود.

خرید کابل افشان شیلددار؛ بررسی ولتاژ کابل‌های شیلددار

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید کابل‌های شیلددار مد نظر داشته باشید، این است که کابل مورد نظر در چه ولتاژی کارایی دارد. در حالت کلی، انواع مختلف کابل‌های شیلددار در سه سطح ولتاژ زیر عرضه می‌شوند:

کابل شیلددار فشار ضعیف

این مدل از کابل‌ها معمولاً در ولتاژهای کم‌تر از یک کیلو ولت کارایی دارند. معمولاً از این مدل کابل‌های شیلددار می‌توان برای برق‌کشی ساختمان‌ها و همچنین تأمین روشنایی کوچه‌ها بهره برد.

کابل شیلددار فشار متوسط

نوع بعدی کابل‌های شیلددار بر اساس سطح ولتاژ، کابل‌های شیلددار فشار متوسط بوده که در کارخانجات، پالایشگاه‌ها و سایر محیط‌هایی با ولتاژ متوسط کاربرد دارند.

کابل شیلددار فشار قوی

کابل قدرت شیلددار توانایی تحمل ولتاژهای بیش از 20 کیلو ولت را نیز دارد؛ به همین خاطر از آن در نیروگاه‌های بزرگ بهره‌گیری می‌شود. چنان‌چه بخواهیم از یک کابل در زیر خاک به شکل دفنی  و درون کانال و آب استفاده نماییم، بهتر است که از نوع شیلددار بهره ببریم.

خرید کابل افشان شیلددار؛ بررسی مصارف کابل‌های شیلددار

خرید کابل افشان شیلددار

در حالت کلی، کابل‌های شیلددار را می‌توان به انواع متنوعی تقسیم‌بندی کرد که یکی از پرکاربردترینِ آن‌ها، کابل‌های افشان شیلددار هستند. لازم به ذکر بوده که شیلد بافته شده مسی قلع اندود می‌تواند از تابلوهای فرمان به خوبی مراقبت کند؛ به همین خاطر خرید کابل افشان شیلددار و استفاده از آن در تابلوهای فرمان برای بهبود عملکرد پیشنهاد می‌شود. در یک نگاه کلی به مصارف این مدل از کابل‌ها می‌توان گفت هرجا که تداخل امواج الکترومغناطیسی وجود داشته باشد،  احتمال آسیب دیدن داده‌های انتقالی افزایش پیدا خواهد کرد؛ از این جهت بایستی از کابل‌های شیلددار بهره‌گیری شود تا از بروز هرگونه رویداد ناخوشایندی جلوگیری به عمل آید.

این دسته از محصولات در صنایع نظامی نیز کارایی دارند. در این صنایع انتقال داده بایستی با دقت کامل صورت بگیرد؛ چرا که با کمک این کابل‌ها هر نوع نویز و اعوجاج از سیستم ارتباطی نظامی دور خواهد شد. افزون بر این، با خرید کابل افشان شیلددار و نمونه‌های مختلف آن، می‌توان از این کابل‌ها با هدف جلوگیری از ایجاد شوک در زمان برخورد سیم با زمین، جلوگیری از اتلاف انرژی و نوسانات در کابل‌کشی‌های هوایی و زمینی و همچنین تجهیزاتی که نویز موجب ایجاد خطا در عملکرد آن‌ها شده بهره برد. در ادامه با سایر کاربردهای کابل‌های شیلددار آشنا خواهیم شد:

  • اتصال اجزای دستگاه‌ها در خطوط تولید؛
  • شرایط مورد نیاز برای اتصال به برق اصلی؛
  • تجهیزات حمل و نقل مکانیکی؛
  • نصب در سینی‌ها و کانال‌ها؛
  • کاربرد در ساختمان‌ها با دمای منفی پنج درجه الی مثبت چهل درجه سانتی‌گراد؛
  • امکان استفاده در صنایع برق در قالب کابل فشار قوی و ضعیف؛
  • ماشین افزارها.

هادی کابل‌های شیلددار

یکی دیگر از مواردی که خوب است پیش از خرید کابل افشان شیلددار بدانید، هادی استفاده شده در ساختار این مدل از کابل‌ها است. در حالت کلی، کابل‌های شیلددار هم‌چون سایر کابل‌های برق موجود در بازار در سه حالت با هادی افشان، نیمه افشان و مفتول قابل عرضه به بازار هستند. نوع هادی کابل بایستی که متناسب با محیط نصب آن باشد؛ به عنوان مثال کابل‌های مفتولی در مقایسه با کابل افشان شیلددار انعطاف‌پذیری و خم‌شدگی کم‌تری دارند.

با توجه به این موضوع بایستی که در زمان خرید اگر قصد خرید کابلی را داشته که انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان بدهد، به سراغ نمونه افشان بروید. ناگفته نماند که جنس هادی کابل‌های شیلددار می‌تواند از فلز مس یا آلومینیوم باشد. همچنین، تعداد رشته و سطح مقطع کابل‌های مذکور نیز متفاوت است.

کابل‌هایی که دارای شیلد استاندارد باشند، در صورت قرارگیری در مجاورت با کابل‌های پاور، نویز الکتریکی دریافت نخواهند کرد؛ از این رو می‌توانند پارامترها و نیرو را به شکلی استاندارد انتقال دهند. شایان ذکر بوده که در صورت استفاده از کابل‌های شیلددار، مدار انتقال در مقابل تداخلات مغناطیسی بیرونی حفاظت خواهد شد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی کابل‌های اسکرین یا شیلددار، به بررسی مواردی که بایستی در زمان خرید کابل افشان شیلددار بدانید نیز پرداختیم و دانستیم که این کابل‌ها به دلیل داشتن یک لایه اضافی به عنوان شیلد، مقلومت بسیار بیش‌تری در مقایسه با کابل‌های بدون شیلد از خود نشان می‌دهند. عمده استفاده‌ای که کابل‌های افشان شیلددار دارند، در تابلوهای برق است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های شیلددار و مدل مفتولی یا افشان آن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های شیلددار، نوع شیلد، هادی استفاده شده در ساختارشان و غیره در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

351 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط