راهنمای خرید کابل سولار

راهنمای خرید کابل سولار؛ بررسی ویژگی‌ها و مهم‌ترین نکات خرید

265 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل سولار بایستی چه مواردی را مد نظر قرار دهید؟ به نظر شما بهترین کابل خورشیدی یا سولار چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا می‌دانید چند مدل کابل سولار در بازار وجود دارد؟ در این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی ویژگی‌ها، انواع و تمام نکاتی بوده که بایستی در زمان خرید این دسته از کابل‌ها در نظر بگیرید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر از شما دعوت می‌شود در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل سولار بدانید!

استانداردهای کابل سولار

کابل سولار چیست؟

پیش از این که بخواهیم به بررسی مهم‌ترین نکات خرید کابل سولار بپردازیم، در درجه اول لازم است که دیدگاهی نسبت به چیستی این مدل از کابل‌ها داشته باشیم. کابل‌های سولار از جمله اجزاء مهم سیستم‌های خورشیدی به حساب می‌آیند که وظیفه اصلی آن‌ها اتصال پنل‌های خورشیدی به هم دیگر است. از آن‌جایی که پروژه‌های خورشیدی شرایط خاصی داشته، بایستی که کابل‌های سولار به گونه‌ای انتخاب شوند که علاوه بر ایمنی بالا، تحمل شرایط خاص محیطی در طولانی مدت را نیز داشته باشند.

ویژگی‌های بهترین کابل سولار

چنان‌چه قصد خرید کابل سولار را دارید، بایستی به دنبال خرید بهترین نسخه از این کابل باشید. در ادامه با ویژگی‌های کابل سولار مرغوب آشنا خواهیم شد:

  • بهترین کابل سولار بایستی که در برابر تابش مداوم نور خورشید، تغییرات شدید دمایی، بارش نزولات مختلف جوی، طوفان و باد و مواردی از این قبیل مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد.
  • این دسته از کابل‌ها بایستی با پایین بودن ولتاژ کاری سیستم‌های خورشیدی و افزایش جریان در هادی‌ها سازگاری داشته باشند.
  • دوام طولانی این مدل از کابل‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری بلندمدت بسیار حائز اهمیت است.

مصارف کابل سولار یا خورشیدی

خرید کابل سولار

اگر قصد خرید کابل سولار را دارید، باید بدانید که این کابل‌ها چه مصارفی داشته و در چه مواقعی می‌توان از آن‌ها بهره برد. در یک نگاه کلی، کابل‌های خورشیدی یا سولار در صنعت انرژی خورشیدی و سیستم‌های تولید برق خورشیدی کارایی دارند.

برخی از مهم‌ترین مصارف کابل سولار به شرح زیر است:

سیستم فتوولتائیک خانگی

به طور معمول از پنل‌های خورشیدی در سیستم‌های خانگی به منظور تأمین انرژی الکتریکی بهره‌گیری می‌شود. از کابل‌های سولار در چنین سیستم‌هایی به منظور اتصال پنل‌ها به باتری‌ها و سایر تجهیزات استفاده می‌شود.

مصارف صنعتی و تجاری

از دیگر مصارف این مدل کابل‌ها، سیستم‌های تولید برق خورشیدی در زمینه‌های تجاری و صنعتی است. از این دسته کابل‌ها می‌توان به منظور انتقال برق از پنل‌ها به سایر تجهیزات نظیر درایوها، موتورها و دستگاه‌های الکتریکی بهره برد.

پروژه‌های بزرگ تولید برق خورشیدی

در پروژه‌های بزرگ تولید برق خورشیدی نظیر نیروگاه‌های خورشیدی، می‌توان اقدام به خرید کابل سولار کرد. از این مدل کابل در چنین پروژه‌هایی برای اتصال پنل‌ها به سیستم‌های توزیع برق استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که بایستی اقدام به خرید کابلی شود که بتواند جریان بالا را به شکلی ایمن انتقال داده و در برابر شرایط سخت آب و هوایی و همچنین حرارتی نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد.

مروری بر ساختار کابل سولار

به طور معمول، کابل‌های سولار متشکل از چند لایه مختلف هستند. عمدتاً لایه خارجی این مدل از کابل‌ها از مواد مقاوم در برابر آب، اشعه ماوراء بنفش و پایدار در برابر شرایط جوی سخت تولید شده است. پس از لایه خارجی، لایه داخلی را داریم که معمولاً از آن به منظور مقاومتِ کابل در مقابل جریان الکتریکی بالا و حفاظت از سیم‌های داخلی کابل بهره‌گیری می‌شود.

قیمت کابل سولار

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که می‌تواند در زمان خرید کابل سولار ذهن خریدار را درگیر کند، قیمت این محصول است. همان‌طور که می‌دانید، فاکتورهای مختلفی می‌توانند بر قیمت هر یک از انواع کابل‌های موجود در بازار موثر باشند. در رابطه با کابل‌های سولار نیز این موضوع صادق است؛ به این صورت که فاکتورهای متعددی بر قیمت نهایی آن موثر بوده و در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • نوع کابل سولار (DC یا AC)
  • جریان مورد نیاز
  • کیفیت کابل
  • اعتبار تولیدکننده کابل

علاوه بر موارد مذکور، باید در نظر داشته باشید که قیمت کابل‌ها به طور معمول بر اساس هر متر محاسبه خواهد شد. همچنین، هزینه نصب و نگهداری آن‌ها نیز حائز اهمیت است. در حالت کلی، قیمت کابل سولار بر اساس انواع مختلفی که داشته متفاوت بوده و در بازار قابل مقایسه است. برای این که بتوانید اقدام به خرید کابل سولار با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت کنید، پیشنهاد ما این است که قبل از خرید حتماً با تأمین‌کنندگان مختلف مشورت کرده و سپس قیمت‌ها را با یک دیگر مقایسه نمایید.

انواع کابل سولار

در بخش قبلی اشاره‌ای مختصر بر انواع کابل‌های سولار داشتیم. توجه به مدل‌های مختلف این کابل و شناخت ویژگی‌های هر یک از آن‌ها می‌تواند در زمان خرید کابل سولار به شما کمک شایانی کند؛ به همین خاطر در ادامه به معرفی انواع کابل سولار خواهیم پرداخت:

کابل سولار AC

این دسته از کابل‌های سولار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای انتقال برق متناوب از تبدیل‌کننده برق خورشیدی به خطوط برق ساختمان استفاده نمود. این مدل از کابل‌ها معمولاً دارای ولتاژ 1000 یا بالاتر بوده و برای انتقال برق اماکن مسکونی و تجاری کارایی دارند.

کابل سولار DC

این دسته از کابل‌های سولار برای انتقال جریان مستقیم از پنل‌های خورشیدی به باتری‌ها و کنترلرها کارایی دارند. این مدل از کابل‌ها معمولاً دارای جریان مستقیم کم‌تر از 1000 ولت بوده و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

سخن پایانی

کابل سولار یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در سیستم‌های خورشیدی به حساب آمده که می‌توان از آن برای اتصال قسمت‌های مختلف این سیستم و همچنین انتقال انرژي بهره برد. در این راهنما ضمن آشنایی با کابل سولار، به مواردی که بایستی در زمان خرید کابل سولار بدانید نیز پرداختیم. این کابل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها مشخصاتِ خاص خود را دارند.

بهتر است که در زمان خرید ویژگی هر یک از کابل‌های سولار را مورد بررسی قرار داده و متناسب با نیازِ پروژه خود بهترین گزینه را خریداری کنید. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های سولار دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های سولار در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

265 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط