راهنمای خرید کابل تلفن

راهنمای خرید کابل تلفن؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

228 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای تکه کابل / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل تلفن بایستی چه مواردی را رعایت کنیم؟ کابل تلفن یکی از مهم‌ترین تجهیزات در انتقال دیتا و سیگنال‌های صوتی به حساب می‌آید. این دسته از کابل‌ها شبکه‌های اینترنتی و مراکز اطلاعاتی را تحت پوشش قرار داده و می‌توانند تجربه استفاده از اینترنت پُرسرعت را نیز در اختیار کاربران قرار دهند. در ادامه این راهنما به بررسی مهم‌ترین نکات خرید کابل‌های تلفن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل تلفن بدانید!

استانداردهای کابل تلفن

معرفی کابل تلفن

پیش از این که بخواهیم به بررسی مهم‌ترین نکات خرید کابل تلفن بپردازیم، در درجه اول لازم است که نگاهی بر چیستی کابل تلفن داشته باشیم. منظور از کابل تلفن در حقیقت ابزاری بوده که برای انتقال داده در شبکه مخابراتی می‌توانیم از آن بهره ببریم. این دسته از کابل‌ها تحت عنوان کابل مخابرات نیز شناخته شده و در دستة کابل‎‌های برق جای دارند.

کابل‌های تلفن عمدتاً در ساختار خود از فلز مس بهره برده و دارای ضخامتی مابین 0.4 الی 0.8 میلی متر هستند. قابل ذکر است که هر اندازه سطح مقطع کابل تلفن زیادتر باشد، به همان نسبت قدرت انتقال سیگنال نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ به همین خاطر خرید کابل تلفن برای مسافت‌های طولانی، انتخابی شایسته است.

انواع مختلف کابل تلفن

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید کابل تلفن مد نظر قرار دهید، انواع مختلف این محصولات است. این مدل از کابل‌ها را می‌توان از لحاظ ویژگی و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم‌بندی نمود:

کابل تلفن زمینی

این مدل کابل تلفن معمولاً انعطاف‌پذیری خوبی داشته و در ساختار آن‌ها از روکش جنس پی وی سی استفاده می‌شود، اما با این حال در مقایسه با کابل‌های هوایی میزان مقاومت کم‌تری از خود نشان می‌دهند. عمدتاً این مدل از کابل‌های تلفن با رنگ طوسی به بازار عرضه شده و در قطرهای 0.4، 0.5 و 0.6 میلی‌متر در بازار قابل خرید هستند. به طور معمول تعداد  زوج‌های به کار رفته در این مدل از کابل‌ها از 2 زوج شروع شده و تا 100 زوج نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

کابل تلفن هوایی

مدل بعدی کابل‌های تلفن هوایی هستند که برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند. این دسته از کابل‌های تلفن طول عمر بالاتر و مقاومت بیش‌تری از خود نشان داده و می‌توانند در برابر فاکتورهایی نظیر تابش مستقیم نور خورشید، بارش برق و باران و شرایط جوی مختلف استحکام خود را به خوبی حفظ کنند. به طور معمول در ساختار این دسته از کابل‌های تلفن از روکش پلی اتیلن استفاده می‌شود و به همین دلیل عایق‌بندی بسیار محکمی دارند. قطر کابل تلفن هوایی نظیر کابل زمینی در اندازه‌های 0.4، 0.5 و 0.6 قابل عرضه بوده و زوج‌های آن نیز بین 2 الی 100 متغیر خواهد بود.

مهم‌ترین نکات خرید کابل تلفن

خرید کابل تلفن

برای این که بتوانید اقدام به خرید بهترین کابل تلفن کنید، لازم است ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی را در نظر داشته باشید. توجه کنید که این مشخصات و قابلیت‌ها تأثیر مستقیم بر قیمت کابل تلفن نیز دارند. در ادامه، با اصلی‌ترین نکات خرید کابل تلفن آشنا خواهیم شد:

هادی کابل

یکی از اصلی‌ترین اجزای به کار رفته در ساختار کابل تلفن، هادی است؛ چرا که میزان رسانایی و هدایت الکتریکی کابل به نوع آلیاژ بستگی دارد. با توجه به این موضوع، بایستی چه برای برقراری ارتباط و چه برای استفاده از اینترنت، جنس هادی را در نظر داشته باشید. عمدتاً در ساختار کابل‌های تلفن هادی از جنس مس الکترونیک بوده و در قطرهای 0.4 الی 0.6 به بازار عرضه می‌شود. ناگفته نماند که عایق در نظر گرفته شده برای هادی کابل‌های مذکور معمولاً از جنس پی وی سی یا پلی اتیلن است.

دامنة حرارتی

مورد بعدی که بایستی در زمان خرید کابل تلفن مد نظر قرار دهید، دامنه حرارتی است. توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که می‌تواند موجب کاهش احتمال وقوع خطراتی نظیر آتش سوزی گردد. کلیه کابل‌ها دارای استانداردهای مختلف دامنه حرارتی هستند؛ به عنوان مثال استاندارد جهانی مدنظر برای دامنه حرارتی کابل تلفن حداکثر 70 درجه سانتی‌گراد الی حداقل منفی 30 درجه سانتی‌گراد است.

نوع روکش به کار رفته در ساختار کابل

مورد بعدی که بایستی در زمان خرید کابل تلفن مد نظر قرار دهید، روکش به کار رفته در ساختار کابل تلفن است. وظیفة اصلی روکش محافظت از هادی و رشته‌های داخلی کابل در برابر عوامل خارجی مثل سرما، گرما، پوسیدگی، رطوبت و بریدگی و مواردی از این قبیل است. گاهی اوقات به منظور جلوگیری از اختلال سیگنالی نیز لازم است که کابل مورد نظر شما دارای یک عایق داخلی نیز باشد تا از ورود سیگنال‌های مجاور به درون بدنه کابل و تداخل ارتباطی نیز پیش‌گیری شود. چنین کابل‌هایی که قابلیت جلوگیری از نویز را داشته تحت عنوان کابل تلفن ضد نویز یا کواکسیال نیز شناخته می‌شوند.

سطح مقطع کابل تلفن

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانند نوع کاربرد کابل را مشخص کند، سطح مقطع آن است؛ در حقیقت هر اندازه سطح مقطع یک کابل بیش‌تر باشد، به همان نسبت توان انتقال سیگنال نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌شود که در مسافت‌های طولانی از کابل‌هایی با سطح مقطع بالاتر بهره‌گیری گردد تا فرآیند انتقال سیگنال با کیفیت بهتر و به شیوه‌ای راحت‌تر صورت پذیرد.

رنگ‌بندی کابل

در حالت کلی، برای تشخیص انواع کابل‌ها از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود که عمدتاً می‌توان آن‌ها را به دو دسته فرعی و اصلی تقسیم‌بندی کرد. رنگ‌های اصلی سفید، مشکی، قرمز، زرد و بنفش بوده و رنگ‌های فرعی به ترتیب آبی، سبز، نارنجی، قهوه‌ای و طوسی هستند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی و انواع کابل تلفن، به مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید کابل تلفن مد نظر قرار دهید نیز پرداختیم. کابل‌های تلفن علاوه بر برقراری ارتباط به منظور انتقال دیتا و بهره‌گیری از اینترنت نیز کارایی داشته و آن را با نام کابل مخابرات نیز می‌شناسند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های تلفن در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را ضمن بهبود این راهنما، در رابطه با نحوه خرید و مهم‌ترین نکات خرید کابل مخابرات در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

228 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط