راهنمای خرید سیم و کابل مخابرات

راهنمای خرید سیم و کابل مخابرات

403 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت مخابرات / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید بهترین کابل مخابراتی چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد؟ به نظر شما هنگام خرید این محصولات چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟ کابل‌های مخابراتی از جمله اصلی‌ترین تجهیزات برای برقراری ارتباط و انتقال داده به واسطه تلفن‌ها و اینترنت به حساب می‌آیند که در حال حاضر در مقایسه با گذشته به دلیل رشد چشم‌گیر استفاده از اینترنت، بهره‌گیری از تجهیزات مذکور بیش از پیش شده است. در ادامه این راهنما به نکاتی که لازم است هنگام خرید سیم و کابل مخابرات رعایت کنید، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی کابل مخابرات و انواع مختلف آن

خرید سیم و کابل مخابرات

 

چیستی کابل مخابرات

کابل مخابرات که تحت عنوان کابل تلفن نیز شناخته می‌شود، نوعی از سیم و کابل بوده که می‌توان از آن برای انتقال داده و برقراری ارتباط شبکه‌های مخابراتی بهره برد. کابل‌های مذکور به منظور انتقال سیگنال‌های رادیویی و مخابراتی نیز مورد استفاده قرار گرفته و در انواع مختلف با تعداد زوج‌ها و سطح مقاطع متفاوت طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. به بیان دیگر، این محصول برای انتقال داده از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر، ایجاد و بهبود ارتباط دو طرفه در فاصله طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که از کابل‌های مذکور علاوه بر برقراری تماس تلفنی می‌توان برای دریافت و جابه‌جایی داده‌های دیگری نظیر فایل‌های تصویری، متنی، جلوه‌های صوتی و بصری هم‌چون ویدئو و… نیز استفاده نمود. با توجه به طیف کاربری گسترده‌ای که این محصول دارد، کیفیت بالای آن بسیار حائز اهمیت بوده و باید دارای ساختاری بوده که بتواند پاسخگوی نیاز افراد باشد.

معرفی انواع کابل‌های مخابراتی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که لازم است زمان خرید سیم و کابل مخابرات در نظر داشته باشید، انواع مختلف این محصول است. با شناخت انواع متنوعی که از کابل‌های مخابراتی در بازار موجود بوده و کاربرد هر یک از آن‌ها می‌توانید متناسب با نیاز خود بهترین کابل را خریداری نمائید.

۱. کابل مخابراتی زمینی

این نوع از کابل‌ها عموماً دارای روکش‌های طوسی از جنس HDPE یا PVC بوده که در مقایسه با نوع هوایی انعطاف‌پذیری پایین‌تری دارند. به طور معمول تعداد زوج این محصولات بین 2 الی 100 بوده و با قطرهای 0.4، 0.5 و 0.6 میلی‌متری طراحی و عرضه می‌شوند. قابل ذکر است که این نوع از کابل‌های مخابراتی عموماً در داخل ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند.

۲. کابل مخابراتی هوایی

کابل‌های مذکور از جمله مقاوم‌ترین کابل‌های مخابراتی به حساب آمده و به دلیل این که در فضای باز کاربرد دارند، طول عمر و دوام آن‌ها بسیار بالا است. کابل‌های مخابراتی هوایی در برابر بارش باران و برف، اشعه خورشید و سایر فاکتورهای طبیعی مقاومت خیلی خوبی از خود نشان داده و معمولاً روکش آن‌ها از جنس پلی اتیلن است و در قطرهای 0.4، 0.5 و 0.6 ارائه می‌شوند. در بحث نکات خرید سیم و کابل مخابرات ناگفته نماند که حداکثر تعداد زوج در کابل‌های مخابراتی هوایی 100 است.

۳. کابل مخابراتی فیبر نوری

از جمله محبوب‌ترین کابل‌های مخابراتی، کابل‌های فیبر نوری هستند که به دلیل برخورداری از قابلیت‌ها و امکانات ویژه و کاربردی که ارائه می‌دهند، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ارتباطات به خود اختصاص داده‌اند. به طور معمول کابل‌های مذکور با استفاده از رشته سیم‌های باریک سیلیکا از جنس شیشه یا پلاستیک تولید شده و در مقایسه با سایر کابل‌ها توانایی بهتری در انتقال داده در حجم و سرعت بالا دارند. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصولات می‌توان به مقاومت عالی در برابر رطوبت و آتش‌سوزی، روکش ضد جونده، تحمل دمای بیش از 80 درجه و پایین‌تر از 40 درجه سانتی‌گراد و وزن سبک و ایده‌آل اشاره داشت.

مهم‌ترین نکات خرید سیم و کابل مخابرات

خرید سیم و کابل مخابرات

۱. توجه به نوع هادی کابل

به طور معمول در ساختار کابل‌های تلفن از مس الکترونیک به عنوان هادی استفاده شده که مطابق استانداردهای بین‌المللی طراحی می‌شود. قطر هادی استفاده شده برای کابل‌های مخابراتی از 0.4  شروع شده و تا 0.6  ادامه خواهد داشت.

۲. توجه به عایق کابل

نکته بعدی که لازم است موقع خرید سیم و کابل مخابرات در نظر داشته باشید، نوع روکش استفاده شده برای کابل‌هاست. همان‌طور که می‌دانید وظیفه اصلی روکش کابل‌ها محافظت از مواد داخلی کابل بوده و به همین خاطر باید دارای کیفیت خوبی باشد. روکش‌های استفاده شده برای کابل‌های مخابراتی معمولاً بر حسب کاربرد و محیطی که قرار است کابل در آن مورد استفاده قرار گیرد، متفاوت خواهد بود. برخی از کابل‌های مخابراتی دارای روکش پلیمری بوده و با شیلدهای آلومینیومی پوشیده می‌شوند که به این نوع از کابل‌ها اصطلاحاً کابل‌های تلفن ضد نویز گفته می‌شود.

نمونه دیگری از کابل‌های مخابراتی وجود دارند که بیش‌تر در محیط‌های خارجی کاربرد داشته و روکش آن‌ها در برابر نفوذ رطوبت و آب و هوای سرد و گرم مقاوم‌تر است.

۳. در نظر گرفتن تعداد زوج‌های کابل

نکته بعدی که باید زمان خرید سیم و کابل مخابرات در نظر داشته باشید، تعداد زوج سیم‌های به کار رفته در ساختار کابل است. این محصولات با در نظر گرفتن نوع کارکرد از تعداد زوج‌های متفاوتی برخوردار خواهند بود؛ به عنوان مثال کابل‌هایی که برای برقراری ارتباط میان پریز و تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع دو زوجی و کابل‌هایی که برای ایجاد ارتباط امن بین پورت‌های مختلف در ترمینال کروز کاربرد داشته از نوع تک زوجی یا سیم رانژه هستند. در حالت کلی، انواع مختلف محصولات مذکور از 1 الی 200 زوج در بازار موجود هستند.

۴. سطح مقطع کابل

سطح مقطع کابل مخابراتی ارتباط مستقیمی با میزان قدرت انتقال سیگنال دارد؛ به همین خاطر هر اندازه سطح مقطع کابل بیش‌تر باشد، قدرت انتقال سیگنال بالاتر خواهد بود. کابل‌های مخابراتی که دارای سطح مقطع بالاتری هستند، قطر بیش‌تری داشته و برای مسافت‌ها و فواصل طولانی گزینه بهتری به حساب می‌آیند. قطر این نوع از کابل‌ها در اندازه‌های 0.4، 0.5، 0.6 و 0.8 طراحی می‌شود.

۵. بررسی نوع دامنه حرارتی کابل

دامنه حرارتی به عنوان مهم‌ترین شاخص کابل مخابراتی درجه یک محسوب می‌شود و در کاهش احتمال بروز خطراتی نظیر آتش‌سوزی تأثیر مستقیم دارد. مطابق استاندارد جهانی، دامنه حرارتی این کابل‌ها حداکثر 70 و حداقل منفی 30 درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است کابل‌هایی که در بازه حرارتی 50 الی منفی 5 درجه سانتی‌گراد به کار گرفته می‌شوند از قابلیت انعطاف‌پذیری بیش‌تری برخوردار خواهند بود.

سخن پایانی

کابل‌های مخابراتی از جمله پرکاربردترین انواع سیم و کابل هستند که در انواع مختلف با طیف کارایی گسترده که اصلی‌ترین آن انتقال داده و اطلاعات در بستر شبکه به صورت فایل‌های ویدئویی، صوتی و تصویری و همچنین متنی و تماس تلفنی بوده، قابل خرید هستند. در این راهنما با مهم‌ترین نکات خرید سیم و کابل مخابرات آشنا شدیم. شما چه موارد دیگری را می‌شناسید که باید موقع خرید این محصولات رعایت کرد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

403 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط