موتور لیستر

موتور لیستر از پرطرفدارترین موتورهای قرن 20

9604 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از موتورهایی که تا چندین سال پیش از کاربرد نسبتا زیادی در زمینه‌های صنعتی، برق و کشاورزی برخوردار بود، موتور لیستر است. موتور لیستر امروزه کارایی قبلی خود را در صنعت روز کشور از دست داده و به یک موتور دسته دوم برای مصارف صنعتی و یا کشاورزی تبدیل شده است که علت این امر هم ورود موتورهای جدید و امروزی و منسوخ شدن موتور لیستر می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی موتورهای لیستر و کاربرد آن‌ها بپردازیم.

تاریخچه موتور لیستر

شرکت لیستر در اوایل قرن 20 هجری میلادی (حدود سال‌های 1900 تا 1910 هجری میلادی) کار خود را با ساخت و تولید تجهیزات و ماشین‌های پشم‌چینی گوسفندان آغاز نمود. پس از مدت کوتاهی این شرکت پیشرفت چشمگیری کرده و موفق به تولید موتورهای بنزینی برای تولید برق (قسمتی از ژنراتور) با نام موتورهای لیستر شدند.

این موتورهای کاربرد فراوانی در کشاورزی و تولید برق داشته و بالغ بر 250000 موتور از شرکت لیستر در بین سال‌های 1926 تا 1964 میلادی به فروش رفت. این موتورها به واسطه قدرت و عمر زیادی که داشتند بسیار پرآوازه بوده و هنوز هم تعدادی از این موتورها در کشورمان برای کاربردهای متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاریخچه موتور لیستر

کاربرد موتور لیستر

همانطور که گفته شد، موتورهای لیستر از کاربرد متنوع و فراوانی در بین صنایع برخوردار بودند. از موتورهای لیستر در صنعت کشاورزی برای انتقال آب، پمپ کردن آب و تلمبه زدن استفاده می‌شود. این موتورها توانایی نصب بر روی ژنراتور یا همان موتور برق را داشته و امکان تولید برق را به دیزل ژنراتور می‌دهند (موتور لیستر در قسمت تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی ژنراتور قرار می‌گیرد و انرژی شیمیایی حاصل از سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند).

امروزه استفاده از این موتورها، به دلیل ورود و ساخته شدن موتورهای پیشرفته و با بازدهی بالاتر، کمی منسوخ شده و تمامی موتورهای لیستر موجود در کشور قدیمی هستند اما همان طور که گفته شد این موتورها از دوام و عمر بالایی بهره‌مند بوده و به راحتی فرسوده و یا کهنه نمی‌شوند و در ساخت دیزل ژنراتور هنوز مورد استفاده قرار می گیرند.

نتیجه‌گیری

یکی از بادوام‌ترین موتورها که در قرن 20 میلادی بسیار پرطرفدار بوده و خواهان زیادی داشت، موتورهای لیستر است. این موتورها کاربرد زیادی در صنعت کشاورزی (به جهت پمپاژ آب و تلمبه و کشیدن آب) و برق (به جهت نصب در دیزل ژنراتورها و ژنراتورهای بنزینی) داشته و هنوز هم تعدادی از آن‌ها در کشورمان موجود می‌باشند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی موتورهای لیستر پرداخته و کاربرد آن‌ها را در صنایع مختلف بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید.

9604 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط