راهنمای خرید کلید فیوز

راهنمای خرید کلید فیوز؛ نکات مهم و موثر در خرید کلید فیوز

297 بازدید راهنمای خرید

یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی در تاسیسات برقی ساختمان، کلید فیوز است. این کلید کاربردی وظیفه محافظت از مدارها و تجهیزات برقی در برابر جریان‌های اضافه را بر عهده داشته و استفاده زیادی در انواع ساختمان‌ها دارد. شاید خرید کلید فیوز کاری سهل و آسان به نظر آمده و چندان دشوار نباشد اما باید بدانید برای خرید کلید فیوز باید به نکات مهمی توجه داشته و آن‌ها را رعایت کنید تا کلید مناسبی برای نیاز خود انتخاب کرده و خریداری کنید. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی راهنمای خرید کلید فیوز پرداخته و نکات مهم در هنگام خرید کلید فیوز را بیان کنیم.

کلید فیوز و انواع آن

استانداردهای کلید فیوز

پیش از آنکه به بررسی راهنمای خرید کلید فیوز بپردازیم، ابتدا بهتر است به برسی کلید فیوز و انواع آن پرداخته و اهمیت و کاربرد کلید فیوز را در ساختمان‌های مختلف بیان کنیم. همان‌طور که گفته شد، کلید فیوز یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی در تاسیسات برقی ساختمان است که وظیفه محافظت از مدارها و تجهیزات برقی در برابر جریان‌های اضافه را بر عهده داشته و وجود آن در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری و … بسیار حیاتی است.

از آنجا که کلید فیوزها کاربرد بسیار زیادی داشته و در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، در انواع و اقسام گوناگونی طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. کلید فیوزها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از این انواع کلیدها دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و کاربرد مخصوص به خود را دارند. از جمله انواع کلید فیوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کلید فیوز اتوماتیک

این نوع کلید فیوز دارای نوعی مدار الکتریکی داخلی است که در صورت افزایش جریان بیش از حد، مدار را قطع کرده و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری می‌کند.

۲. کلید فیوز دستی

کلید فیوز دستی  یا همان کلید فیوز غیراتوماتیک برای مدارهایی استفاده می‌شود که نیاز به قطع و وصل دستی داشته و اتوماتیک نیستند.

۳. کلید فیوز مینیاتوری

کلید فیوزهای مینیاتوری دارای ابعاد نسبتا کوچکی بوده و برای مدارهای کوچک استفاده می‌شود. این کلید فیوزها بیشتر برای ساختمان‌عا کوچک و یک یا دو طبقه کاربرد داشته و برای ساختمان‌های چندین طبقه، مراکز تفریحی، مراکز تجاری و … کاربرد چندانی ندارند.

۴. کلید فیوز لاک‌دار

یکی دیگر از انواع کلید فیوزها، کلید فیوز لاک‌دار است. این نوع کلید فیوز دارای لاک مخصوصی است که از بازشدن غیرمجاز آن جلوگیری کرده و از دسترسی افراد غیرمجاز به کلید فیوز جلوگیری می‌کند.

۵. کلید فیوز متوسط

همان‌طور که از نام این نوع کلید فیوز مشخص است، کلید فیوزهای متوسط دارای سایز و اندازه متوسطی بوده و برای مصارف تجاری و نیمه صنعتی مناسب هستند.

۶. کلید فیوز قدرت

یکی دیگر از انواع کلید فیوزها، کلید فیوز قدرت است. این نوع کلید فیوز بزرگ‌ترین نوع کلید فیوز در بین انواع کلید فیوز به شمار رفته و برای مصارف تجاری و صنعتی مناسب است.

راهنمای خرید کلید فیوز

خرید کلید فیوز

تا به اینجا با کلید فیوز و اهمیت استفاده از آن در انواع ساختمان‌ها و مراکز آشنا شده‌ایم اما نکته‌ای در این بین وجود دارد که حتما باید به آن اشاره شده و بررسی شود. این نکته بحث چگونگی و نکات مهم خرید کلید فیوز است. شاید خرید کلید فیوز کاری سهل و آسان به نظر آمده و چندان دشوار نباشد اما باید بدانید برای خرید کلید فیوز باید به نکات مهمی توجه داشته و آن‌ها را رعایت کنید تا کلید مناسبی برای نیاز خود انتخاب کرده و خریداری کنید.

راهنمای خرید کلید فیوز دارای برخی نکات مختلف و متفاوت است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. انواع کلید فیوز

همان‌طور که گفته شد، کلید فیوزها دارای انواع مختلف و متفاوتی بوده و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. از جمله انواع کلید فیوزها می‌توان به کلید فیوز اتوماتیک، کلید فیوز دستی، کلید فیوز مینیاتوری، کلید فیوز لاک‌دار، کلید فیوز متوسط و کلید فیوز قدرت اشاره کرد که هر کدام دارای مزایا و ویژگی‌های خاص خود بوده که پیش‌تر به بررسی جداگانه هر کدام از آن‌ها پرداختیم.

۲. جریان نامی

دومین نکته در راهنمای خرید کلید فیوز، جریان نامی کلید فیوز است. جریان نامی نشان‌دهنده میزان جریانی است که کلید فیوز می‌تواند به طور مداوم از خود عبور داده و به نوعی تعیین‌کننده توان کلید فیوز است. این مورد اهمیت زیادی در ایمنی کلید فیوز و ساختمان داشته و باید با توجه بهکاربرد کلید فیوز و ساختمان مورد نظر جهت نصب کلید فیوز، انتخاب شود.

۳. جریان قطع اضافه بار

جریان قطع اضافه بار نشان‌دهنده میزان جریانی است که کلید فیوز در صورت بروز اضافه بار، خود به خود قطع شده و جریان را قطع می‌کند. همان‌طور که مشخص است، این قسمت از کلید فیوز نقش مهمی در جلوگیری از افزایش بی‌رویه جریان و اضافه بار داشته و اهمیت زیادی دارد.

۴. جریان قطع اتصال کوتاه

چهارمین نکته در راهنمای خرید کلید فیوز، جریان قطع اتصال کوتاه کلید فیوز است. جریان قطع اتصال کوتاه نشان‌دهنده میزان جریانی است که کلید فیوز در صورت بروز اتصال کوتاه، خود به خود قطع شده و مدار را قطه می‌کند. این قسمت از کلید فیوز از بروز اتصال کوتاه در مدار و سیستم الکتریکی جلوگیری کرده و ایمنی سیستم و مدار را افزایش می‌دهد.

۵. ولتاژ نامی

ولتاژ نامی کلید فیوز، حداکثر ولتاژی است که کلید فیوز می‌تواند تحمل کرده و قطع نشود. برای انتخاب کلید فیوز مناسب باید ولتاژ مدار را در نظر گرفته و با توجه به آن، ولتاژ نامی را تعیین نمود.

۶. جنس بدنه کلید فیوز

ششمین نکته در راهنمای خرید کلید فیوز، جنس بدنه کلید فیوز است. بدنه کلید فیوز معمولاً از جنس پلاستیک و یا فلز ساخته شده که ویژگی‌های هر کدام از این دو جنس (پلاستیک و فلز) با یکدیگر متفاوت بوده و فرق دارند. کلید فیوزهای پلاستیکی ارزان‌تر کلید فیوزهای فلزی بوده اما از مقاومت کمتری برخوردار بوده و طول عمر پایین‌تری نیز دارند.

۷. گارانتی کلید فیوز

آخرین نکته در راهنمای خرید کلید فیوز، گارانتی کلید فیوز است. برخی از تولیدکنندگان کلید فیوز، گارانتی برای محصولات خود ارائه می‌دهند که می‌تواند باعث افزایش اعتماد شما شده و البته نوعی خدمات پس از فروش محسوب شود. خرید کلید فیوز با گارانتی، خیال شما را از کیفیت و عملکرد کلید راحت کرده و می‌تواند انتخاب منساب‌تری برای شما باشد.

نتیجه‌گیری

کلید فیوز یک وسیله ایمنی مهم در تاسیسات برقی ساختمان استکه اهمیت زیادی داشته و وظیفه محافظت از مدارها و تجهیزات برقی در برابر جریان‌های اضافه را بر عهده دارد. در هنگام خرید کلید فیوز باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا کلید مناسبی متناسب با نیاز خود انتخاب کرده و خریداری کنید. این نکات تحت عنوان راهنمای خرید کلید فیوز بیان شده که از جمله این نکات می‌توان به نوع کلید فیوز، جریان نامی، جریان قطع اضافه بار، جریان قطع اتصال کوتاه، ولتاژ نامی، جنس بدنه کلید فیوز و گارانتی کلید فیوز اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی راهنمای خرید کلید فیوز پرداخته و نکات مهم در هنگام خرید کلید فیوز را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

297 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط