موتور برق

نکات خرید موتور برق؛ 7 نکته برای خرید بهترین موتور برق

444 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

موتورهای برق یا همان مولدهای الکتریکی، دستگاه‌هایی هستند که انرژی مکانیکی حاصل از سوخت گاز، بنزین و یا گازوئیل را به انرژی الکتریسیته تبدیل کرده و کاربردهای مختلفی مانند تامین برق اضطراری، تامین برق در مناطق دورافتاده، تامین برق برای تجهیزات صنعتی و … دارند. از آنجا که که خرید موتور برق با کیفیت و مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد، رعایت نکات خرید موتور برق بسیار مهم بوده و حیاتی است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات خرید موتور برق پراخته و هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم.

موتور برق چیست؟

موتور برق بنزینی کوچک

پیش از آنکه به بررسی نکات خرید موتور برق بپردازیم، ابتدا بهتر است به بررسی موتور برق و انواع آن پرداخته و سپس نکات خرید این دستگاه کاربردی را بیان کنیم. موتور برق دستگاهی است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و باعث تولید برق می‌شود. در واقع، پروسه کاری موتورهای برق که از آن‌ها با نام ژنراتور برق نیز یاد می‌شود، بدین شکل است که انرژی شیمیایی حاصل از سوخت (سوخت فسیلی یا زیستی) را به انرژی مکانیکی تبدیل و سپس انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. در واقع، موتورهای برق از دو قسمت موتور و ژنراتور ساخته و تشکیل شده‌اند.

در این دستگاه، قسمت موتور ابتدا انرژی شیمیایی دیزل یا هر سوخت دیگر را دریافت کرده و آن را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند. قیمت ژنراتور دستگاه نیز توسط انرژی مکانیکی به دست آمده از موتور، بار الکتریکی در سیم‌پیچ‌ها و مدارهای الکتریکی ایجاد کرده و برق را به عنوان خروجی سیستم تولید می‌کند. در واقع، تلفیق دو قسمت موتور و ژنراتور در این دستگاه باعث می‌شود تا انرژی شیمیایی یا درونی سوخت فسیلی تبدیل به انرژی الکتریکی و برق شده و قابل انتقال از طریف خطوط انتقال برق  باشد.

همان‌طور که مشخص است، موتورهای برق اهمیت بسیار زیادی داشته و بسیار پرکاربرد هستند. این تولیدکنندگان برق توانایی تامین برق اضطراری، تامین برق در مناطق دورافتاده، تامین برق برای تجهیزات صنعتی و … را دارا بوده و پرکاربرد هستند. موتورهای برق برای تامین برق در مواقع اظطراری و قطعی برق مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد صنعتی، نیمه صنعتی و تجاری زیادی در این‌گونه موارد دارند.

موتورهای برق برای تامین برق در مناطق دورافتاده که دسترسی به شبکه برق شهری وجود ندارد، نیز کاربرد داشته و حتی می‌توانند برق مورد نیاز یک منطقه کوچک را تولید کرده و تامین کنند. موتورهای برق برای تامین برق تجهیزات صنعتی مانند پمپ‌ها، کمپرسورها، مته‌ها و … نیز استفاده شده و کاربرد دارند. این دستگاه در کشاورزی نیز کاربرد داشته و می‌تواند برق مورد نیاز پمپ آب را تامین کند.

در حالت کلی، موتورهای برق بر اساس نوع سوخت، توان خروجی و اندازه به انواع و دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این موتورها بر اساس نوع سوخت به سه دسته بنزینی، گازی و دیزلی تقسیم شده که رایج‌ترین آن‌ها موتور برق بنزینی است. موتور های برق گازی ارزان تر و کم صداتر از موتور های برق بنزینی بوده اما از راندمان پایین‌تری برخوردار هستند. موتور های برق دیزلی قدرتمندترین نوع موتورهای برق به شمار رفته و کاربرد نسبتا زیاد و مناسبی دارند.

موتورهای برق بر اساس توان خروجی نیز به انواع و دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در حالت کلی، توان خروجی موتورهای برق معمولاً بر حسب کیلووات یا اسب بخار بیان شده و با استفاده از این یکا اندازه‌گیری می‌شوند. موتور برق‌های کوچک توان خروجی بین 1 تا 10 کیلووات داشته اما موتور های برق متوسط توان خروجی 10 تا 100 کیلووات دارند. موتور برق‌های بزرگ نیز توان خروجی بیش از 100 کیلووات داشته و از حجم بزرگ‌تری برخوردار هستند. موتورهای برق بر اساس اندازه نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از این انواع می‌توان به موتورهای برق کوچک و قابل حمل، موتورهای برق متوسط و موتورهای برق بزرگ اشاره کرد.

نکات خرید موتور برق

موتور برق بنزینی بی صدا مجهز به سیستم اینورتر

همان‌طور که گفته شد، موتورهای برق کاربرد بسیار زیادی در موارد مختلف صنعتی، نیمه صنعتی و مراکز تجاری داشته و برای تولید برق در موارد مختلف اهمیت زیادی دارند. از این رو، خرید موتور برق با کیفیت بسیار مهم بوده و در هنگام خرید آن باید به مواردی همچون نکات خرید موتور برق توجه کرد.

نکات خرید موتور برق شامل موارد و نکات مختلفی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع موتور برق، توان موتور برق، ابعاد موتور برق، مشخصات فنی موتور برق، قیمت موتور برق، اعتبار و تجربه شرکت سازنده موتور برق و خدمات پس از فروش شرکت سازنده آن اشاره کرد.

هر کدام از این موارد دارای مباحثی هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی در انجام و تجربه یک خرید خوب و به صرفه کرده و شما را راهنمایی کند.

۱. نوع موتور برق

اولین قدم برای خرید موتور برق مناسب، انتخاب نوع موتور برق است. موتور برق‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از این انواع موتورها دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و کاربرد مخصوص خود را دارند. موتورهای برق به 3 دسته بنزینی، گازی و دیزلی تقسیم‌بندی شده و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. موتورهای برق بنزینی از رایج‌ترین انواع موتورهای برق به شمار می‌روند. موتورهای برق بنزینی ارزان‌تر از سایر انواع موتور برق‌ها بوده اما صدای بیشتری تولید کرده و آلایندگی بیشتری دارد.

موتورهای برق گازی صدای کمتری نسبت به موتورهای برق بنزینی تولید کرده و آلایندگی کمتری دارند. موتور برق گازی گران‌تر از موتور برق بنزینی بوده اما هزینه سوخت آن‌ها کمتر است. موتور برق دیزلی نیز یکی دیگر از انواع موتورهای برق است که صدای بسیار کمی تولید کرده و آلایندگی پایینی دارد. موتورهای برق دیزلی گران‌ترین نوع موتور برق هستند که راندمان بسیار بالایی داشته و هزینه سوخت آن‌ها بسیار کمتر از سایر انواع موتور برق‌ها است.

۲. توان موتور برق

دومین نکته از نکات خرید موتور برق، توان موتور برق است. توان موتور برق نشان‌دهنده میزان برقی است که موتور برق می‌تواند تولید کرده و به شبکه تزریق کند. توان موتور برق باید متناسب با میزان مصرف برق شما بوده (در شبکه‌های بسته) و دارای ظرفیت کاری مناسبی باشد. اگر مصرف برق شما زیاد است، باید موتور برقی با توان بالا خریداری کرده و از آن بهره ببرید. توان موتور برق رابطه مستقیمی با قیمت موتور برق یا همان ژنراتور داشته و هر چقدر توان موتور برق بیشتر شود، قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

۳. ابعاد موتور برق

یکی دیگر از نکات خرید موتور برق، ابعاد موتور برق یا همان ژنراتور است. ابعاد موتور برق باید متناسب با فضای مورد نظر شما بوده و اندازه موتور برق رابطه مستقیمی با توان ژنراتور دارد. اگر فضای مورد نظر شما کوچک است، باید موتور برقی با ابعاد کوچک خریداری نموده و استفاده کنید.

۴. مشخصات فنی موتور برق

یکی از مهم‌ترین نکات خرید موتور برق، بررسی مشخصات فنی موتور برق است. در هنگام خرید ژنراتور یا موتور برق باید به مشخصات فنی موتور برق از جمله تعداد فاز، فرکانس، نوع خروجی، سیستم استارت و … توجه داشته و پس از ارزیابی آن‌ها، اقدام به خرید کنید.

۵. قیمت موتور برق

یک نمونه موتور برق بی صدا و پرتابل با سوخت دیزل و توان 50 کاوا

قیمت موتور برق به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع موتور برق، توان موتور برق، ابعاد موتور برق، وزن موتور برق و مشخصات فنی موتور برق اشاره کرد.

۶. اعتبار و تجربه شرکت سازنده موتور برق

یکی دیگر از نکات خرید موتور برق، اعتبار و تجربه شرکت سازنده موتور برق است. در هنگام خرید موتور برق باید از اعتبار و تجربه شرکت سازنده موتور برق اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوید. یک شرکت سازنده معتبر موتور برق، موتور برق‌های باکیفیت و ایمن تولید کرده و خدمات پس از فروش مناسبی را ارئه می‌کند.

۷. خدمات پس از فروش شرکت سازنده موتور برق

آخرین نکته از مجموعه نکات خرید موتور برق، خدمات پس از فروش شرکت سازنده موتور برق است. یک شرکت سازنده معتبر موتور برق، خدمات پس از فروش مناسبی را برای موتور برق‌های خود ارائه کرده و از مشتریان خود در هر شرایطی (حتی پس از فروش) حمایت می‌کند.

نتیجه‌گیری

یکی از دستگاه‌های مهم و پرکاربرد در موارد مختلف صنعتی و تجاری، موتور برق است. موتور برق دستگاهی است که انرژی مکانیکی حاصل از سوخت گاز، بنزین و یا گازوئیل را به انرژی الکتریسیته تبدیل کرده و کاربردهای مختلفی دارد. از آنجا که که خرید موتور برق با کیفیت و مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد، رعایت نکات خرید موتور برق بسیار مهم بوده و حیاتی است.

که از جمله مهم‌ترین این نکات می‌توان به نوع موتور برق، توان موتور برق، ابعاد موتور برق، مشخصات فنی موتور برق، قیمت موتور برق، اعتبار و تجربه شرکت سازنده موتور برق و خدمات پس از فروش شرکت سازنده آن اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی نکات خرید موتور برق پراخته و هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

444 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط