ترانسفورماتور توزیع برق چیست؟

ترانسفورماتور توزیع برق چیست؟

674 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

معمولاً افراد از اهمیت نقش ترانسفورماتور توزیع در شبکه های انتقال و توزیع برق اطلاع ندارند؛ اما به شما اطمینان می دهیم پس از مطالعه این مقاله کوتاه دیدگاه شما تغییر خواهد کرد. زیرا شما هر روزه از خدمات ترانسفورماتور ها بهره مند می شوید بدون اینکه حتی متوجه آن باشید. ترانسفورماتورهای برق صنعتی در طیف وسیعی از صنایع برای افزایش یا کاهش سطح جریان و ولتاژ در مدار استفاده می شوند. آن ها قادرند ضمن ایجاد تغییر در سطح جریان و میزان ولتاژ، توان کلی را حفظ نمایند. همین نکته بیانگر اهمیت استفاده از ترانسفورماتور توزیع است.

ترانسفورماتور توزیع برق چیست؟

ترانسفورماتور توزیع چه نقشی در شبکه های انتقال و توزیع نیرو ایفا می کنند؟

در شبکه های انتقال نیرو از ترانسفورماتورها برای افزایش ولتاژ منبع تغذیه کمک می گیریم. بدین ترتیب انرژی می تواند در فواصل مختلف با تلفات نسبتاً کم منتقل شود. پیش از توزیع نیروی برق در مدارها، مجدداً به کمک ترانسفورماتورها، ولتاژ کاهش می یابد تا برای عموم مصرف کننده ها قابل استفاده باشد. هیچ سیستم انتقال نیرویی نمی تواند بدون استفاده از انواع مختلف ترانسفورماتور توزیع به صورت سودمند و مؤثر کار کند. به همین دلیل است که با گذشت زمان بازار خرید، فروش، تعمیر، ارتقاء و سایر خدمات ترانسفورماتورهای صنعتی همواره در حال گسترش می باشد. گاهی مواقع همین گستردگی بازار سبب گمراهی مشتریان طی فرایند انتخاب می شود. اما جای نگرانی نیست، در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع ترانسفورماتورها و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

1. ترانسفورماتورهای قدرت معمولاً برای انتقال برق استفاده می شوند

وظیفه اصلی این نوع ترانسفورماتور توزیع، انتقال قدرت الکتریسیته از مولد برق یا نیروگاه به مدارهای اولیه شبکه توزیع است. ترانسفورماتورهای قدرت برای دستیابی به یکی از اهداف زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • افزایش ولتاژ خروجی ژنراتور به سطح ولتاژ سیستم انتقال
  • کاهش ولتاژ انتقال به سطوح ایمن برای توزیع
  • کاهش ولتاژ به سطح سیستم قدرت کمکی در یک مولد

ترانس های صنعتی قدرت

ترانس های صنعتی قدرت به شیوه های مختلف دسته بندی می شوند؛ به عنوان مثال کلاس I که دارای سیم پیچ های ولتاژ 69 کیلوولت و کمتر است و کلاس II که از سیم پیچ های ولتاژ بین 115 کیلو ولت تا 765 کیلو ولت تشکیل می شود. علاوه براین آن ها را می توان بر اساس سایز نیز دسته بندی کرد:

  • کوچک: زیر 69 کیلو ولت
  • متوسط: تا 230 کیلو ولت
  • بزرگ: بین 138 تا 765 کیلو ولت

2. اتوترانسفورماتورها، بسیار مقرون به صرفه و کوچک هستند

اتوترانسفورماتورها از نظر فنی در رده ترانسفورماتورهای قدرت بزرگ قرار می گیرند، اما این نوع ترانسفورماتور توزیع عموماً به عنوان ترانسفورماتورهای بین گیره انتقال استفاده می شوند که می توانند در حالت افزایش یا پایین آمدن استفاده شوند. نوعی دیگری از اتوترانسفورماتورها نیز وجود دارد که به اتصال شبکه های AC با ولتاژهای مختلف به یکدیگر کمک می کند.

به طور معمول بزرگترین ترانسفورماتور در سیستم انتقال قدرت را از نوع اتوترانسفورماتور انتخاب می کنند، زیرا این نوع ترانسفورماتور توزیع قادرند با بار ثابت و متعادل به فعالیت خود ادامه دهند. علاوه بر این استفاده از آن ها بسیار مقرون به صرفه تر از ترانسفورماتور های قدرت با سیم پیچ جداگانه است. ترانسفورماتور توزیع خودکار تقریباً معادل یک سوم فضای یک ترانسفورماتور معمولی با همان رتبه را اشغال می کند، که این مسئله یک مزیت بزرگ به حساب می آید.

اتوترانسفورماتور ایزوله سه فاز

با همه این ها باید به این نکته اشاره کرد که ترانسفورماتورهای خودکار یک نقطه ضعف دارند و آن هم عملکرد آن ها با آمپدانس کم است، زیرا در این حالت جریان اتصال کوتاه اتوترانسفورماتور بسیار بیشتر از ترانسفورماتور معمولی می باشد. هرچند برای برطرف شدن این نقص در مدل های جدید ترانسفورماتور توزیع خودکار راهکار هایی اندیشیده شده، اما به طور کلی این تضاد در عملکرد آن ها وجود دارد.

اتوترانسفورماتور ایزوله سه فاز

3. ترانسفورماتورهای استپ آپ ژنراتور بسیار بادوام هستند

ترانسفورماتورهای GSU که گاهی اوقات به آن ها ترانسفورماتورهای اصلی یا واحد نیز می گویند؛ ولتاژ را از یک ژنراتور به بالاترین میزان ولتاژ انتقال برای جابجایی در یک شبکه انتقال افزایش می دهند. به عبارت ساده تر ترانس های صنعتی GSU مستقیماً به ژنراتور متصل می شوند و مقدمات انتقال قدرت را در شبکه فراهم می کنند.

ترانس صنعتی استپ آپ

معمولاً میزان استهلاک این نوع از ترانسفورماتورها بیشتر از سایرین است، زیرا به طور دائم در شرایط حداکثر دمای اسمی خودشان فعالیت می کنند. با توجه به این که معمولاً بین GSU و ژنراتور، سیستم محافظ قطع کننده وجود ندارد، بنابراین آن ها به شدت تحت تأثیر افزایش ولتاژهای بزرگ هستند. نکته جالب در خصوص این ترانسفورماتور ها این است که اگر آن ها را به سیستم محافظ قطع کننده مجهز کنیم، می توانیم از آن ها برای تغذیه سیستم های کمکی شبکه هم استفاده نماییم.

ترانس صنعتی استپ آپ

4. ترانسفورماتورهای کمکی کارکرد دائم شبکه را تضمین می کنند

در شبکه های انتقال نیرو، ترانسفورماتور توزیع کمکی برای بارهای استندبای نیروگاه مورد استفاده قرار می دهند. به عنوان مثال اغلب آن ها را می توان متصل به پمپ های تغذیه، پمپ های خنک کننده و دستگاه های ایمنی که یک نیروگاه برای راه اندازی نیاز دارد، مشاهده کرد. انواع مختلفی از ترانسفورماتورهای کمکی وجود دارد که در زیر نمونه های آن را مشاهده می کنید:

  • ترانسفورماتور کمکی واحد (UAT) به باس ژنراتور متصل می شوند و ولتاژ را پایین می آورند تا باس های سیستم قدرت کمکی را تغذیه نمایند.
  • ترانسفورماتور توزیع کمکی پشتیبان که به دو نوع ذخیره (RAT) و راه اندازی (SAT) تقسیم می شوند و وظیفه آن ها تأمین برق کمکی نیروگاه در دوره های خاموشی است.

توجه به موارد زیر در هنگام انتخاب ترانسفورماتور ضروری است

  • ترانسفورماتور نوع هسته دارای دو بخش افقی با دو اندام عمودی و یک هسته مستطیلی با مدار مغناطیسی است. در حالی که ترانس های صنعتی نوع پوسته دارای یک مدار مغناطیسی دوگانه و یک اندام مرکزی با دو قسمت بیرونی هستند.
  • ترانسفورماتورها بر اساس ویژگی های عرضه به انواع تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. در هنگام انتخاب ترانسفورماتور توزیع می بایست تطابق ترانسفورماتور با ویژگی های ژنراتور و شبکه انتقال قدرت را درنظر گرفت.
  • توجه به هدف کاربری ترانسفورماتور توزیع اهمیت بسیار بالایی دارد.
  • مکانیسم خنک کنندگی در انواع مختلف ترانسفورماتور ها متفاوت است. می توان آن ها را در نمونه های روغنی خود خنک شونده (انواع کوچک تا 3 مگاولت آمپر)، روغن خنک شده به کمک مبدل حرارتی (سیستم گردش آب) و ترانسفورماتور های هوا خنک (استفاده از فن و سیستم گردش هوا) مشاهده کرد.

ترانسفورماتور توزیع با مکانیسم روغن خنک شده به کمک مبدل حرارتی

کدام یک از ترانس های صنعتی برای شبکه انتقال و توزیع برق ضروری تر هستند؟

ترانسفورماتورهای صنعتی بازار بزرگی را تشکیل می دهند که این بازار به طور دائم در حال رشد و توسعه است. آن ها نقش بسیار مهمی در سیستم های انتقال قدرت و توزیع نیروی برق ایفا می کنند. علی رغم شباهت های ساختاری بسیار زیاد بین انواع مختلف ترانسفورماتور توزیع، هرکدام از آن ها برای هدف خاصی طراحی شده اند و نمی توان از هیچ کدام از آن ها چشم پوشی نمود. حضور همه آن ها در کنار هم می تواند عملکرد ایمن و مداوم نیروگاه و شبکه انتقال و توزیع نیرو را تضمین کند. برای مشاهده آگهی‌های مربوط به ترانسفورماتور توزیع و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

674 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط