شمش مس چیست؟

شمش مس چیست؟

1188 بازدید آموزش در صنعت برق

شمش مس یکی از فراورده های فلزی محسوب می‌شود که تولید آن تقریباً خالص می باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی درباره شمش مس با شما به اشتراک بگذاریم.

مس چیست و از چه چیزی ساخته شده؟

مس یک عنصر شیمیایی می باشد، به رنگ قرمز است و نماد شیمیایی آن Cu برگرفته از واژه لاتین (cuprum) می باشد. مس، شکل پذیر، چکش خوار، نرم و از قابلیت هدایت الکتریکی و حرارتی بالایی برخوردار می باشد. در صعنت استفاده بسیار زیادی از مس می شود و این فلز یکی از پرکاربردترین فلزها به شمار می رود. زمانی که یک سطح تازه از مس مشاهده می شود، در صورتی که خالص باشد رنگ آن متمایل به نارنجی است.

شمش مس چیست؟

شمش مس چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، شمش مس یکی از فراورده های فلزی محسوب می شود که تولید آن تقریباً خالص بوده و اولین ماده مورد استفاده در زمان ریخته گری است. همچنین ارزش مادی بالایی دارد و به عنوان یک فلز گران به بشمار می رود.

شمش مس شامل برنز، فلز اسلحه و برنج می باشد. همانطور که می دانید مس ماده ای با دوام بسیار بالا است و مقاومت زیادی دارد و از آن در ریخته گری جهت نصب کردن دیگ بخار، یاطاقان های روانکاری روغن، اتصالات فشار آب و … استفاده می شود.

موارد تاثیر گذار بر قیمت شمش مس

شمش مس کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد و استفاده های مختلفی از آن می شود به همین دلیل ارزش بسیار زیادی دارد و همین موضوع باعث می شود که در بازاری که تقاضا برای مس زیاد است، قیمت آن نیز بالا باشد. لازم به ذکر است که فاکتور های مختلفی در قیمت گذاری مس تاثیر گذار هستند از جمله، خلوص و عیار آن، کارگاه یا کاراخانه تولید مس، وزن و همچنین میزان استخراج این فلز از معادن. با توجه به فاکتورهای مختلف ممکن است قیمت شمش مس در بازار روزانه دست خوش تغییراتی گردد.

در زمان نگراش این مقاله در کشور ما نحوه قیمت گذاری بر روی شمش با توجه به ارزش شمش حوزه CIS ضربدر دلار نیمایی می باشد. علاوه بر این، قیمتی که کارخانه های تولیدی بر روی مس می گذارند نیز تاثیر زیادی بر فرایند قیمت گذاری دارد. علاوه بر مواردی که گفته شد، چگونگی عرضه و تقاضای مس در بورس و یا حتی در بازار آزاد بر روی قیمت شمش مس نیز تاثیر گذار می باشد.

به صورت کلی موارد زیر در تعیین قیمت مس تاثیرگذار هستند:

  • میزان استخراج فلز مس
  • افزایش تقاضای بازارهای جهانی
  • فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان
  • نوسانات نرخ ارز
  • قیمت نفت

قیمت شمش مس

تاریخچه استفاده از مس

یکی از معدود فلزهایی که در طبیعت وجود دارد مس است. این امر باعث شده که از سال های بسیار دور انسان ها برای هدف های مختلف از این فلز استفاده کنند. همچنین در هزاران سال پیش انسان ها برای اولین بار فلز مس را با قلع ترکیب کردند و برنز را بوجود آوردند.

برخی اوقات در هنرهای تزئینی از مس استفاده می شود. این استفاده هم شامل استفاده از ترکیبات رنگدانه و هم استفاده از شکل فلزی عنصری آن می باشد.

مس در ساختمان

لازم به ذکر می باشد که از مس در ساختمان سازی برای پوشش سقف استفاده می شود. در واقع مس برای پوشش سقف، اکسید شده و منجر به تشکیل یک برگ سبز می شود. علاوه بر جذابیتی که محصولات مسی دارند، مقاومت آن ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف باعث محبوبیت آن ها در ساختمان سازی شده است. از این فلز در ساختمان های تجاری و عمومی و حتی خانه ها برای ساختن بام استفاده می شود.

سیستم های گرمایشی و آب رسانی مسی در ساختمان ها به دلیل ایمنی آن ها ارزش بالایی دارند. از مس در ساخت شیرهای آب، ظروف، سوپاپ ها، لوله کشی و ساخت وسایل منزل استفاده می شود. برخلاف لوله های پلاستیکی، لوله های مسی در زمان آتش سوزی یا گرما ذوب نمی شوند و نمی سوزند. علاوه بر موارد گفته شده لوله های مسی در برابر باکتری های مرگبار مانند لیجیونلا legionella مقاوم هستند.

انواع شمش مس

همانطور که می دانید، با روش ریخته گری، فلز مس ذوب شده را به شمش مس تبدیل می کنند. این شمش ها عیارهای مختلفی دارند که در زیر قابل مشاهده می باشد:

  • شمش مس 95/99 درصد
  • شمش مس 96/99 درصد
  • شمش مس 97/99 درصد
  • شمش مس 98/99 درصد
  • شمش مس 99/99 درصد

انواع شمش مس

عیوب شمش مس

هنگام تولید شمش زمانی که مواد مذاب از بالا درون قالب سرد ریخته می شود تغییر کردن حجم مذاب در بالا باعث ایجاد فرورفتگی در شمش مس می شود که به وسیله ماشین کاری این فرو رفتگی برطرف می شود. دیگر عیبی که می توان به آن اشاره کرد، ترک هایی است که بر روی سطح یا طول شمش به وجود می آید.

ساخت شمش مس

استخراج مس به دو روش انجام می شود. این روش ها عبارت اند از هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی. در صورتی که وجود ترکیبات سولفیدی در مس مشاهده شود، از روش پیرومتالورژی استفاده می شود اما در صورتی که وجود ترکیبات اکسیدی مشاهده گردد، از روش هیدرومتالورژی برای استخراج مس استفاده می شود. در ادامه روند استخراج در هر کدام از روش ها رو توضیح خواهیم داد.

روش پیرومتالورژی

  • به غلظت رساندن مس (Beneficiation)
  • استخراج با روش پیرومتالورژی (Pyro-metallurgical extraction)
  • پالایش مس یا تصفیه مجدد (refining)

روش هیدرومتالورژی

  • مرحله‌ی لیچینگ
  • مرحله‌ی خالص سازی
  • مرحله‌ی الکترووینینگ

پس از انجام مراحل بالا و با به کارگیری روش ریخته گری، شمش مس تولید می شود. البته لازم به ذکر می باشد که علاوه بر روش ذکر شده، شمش های مس را می توان با استفاده از ضایعات مسی تولید کرد. در این حالت از دو روش استفاده می شود که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

روش بازیافت مستقیم

در این روش ضایعاتی که دارای خلوص بالایی هستند مورد استفاده قرار می گیرند. این ضایعات را می توان بدون بکار بردن عملیاتی دیگر ذوب کرد.

روش بازیافت مستقیم مس

روش ذوب و تصفیه

در صورتی که ضایعات از درصد خلوص بالایی برخوردار نباشند یا در واقع ناخالصی داشته باشند از این روش استفاده می شود. برای ذوب کردن ضایعاتی که آندهای معیوب دارند جهت ریخته گری آند، از کوره های آندی استفاده می شود و نهایتاً بعد از خالص سازی مس، شمش های مسی ساخته می شوند.

جمع بندی:

همانطور که در این مقاله عنوان شد، فلز مس جزو گرانبهاترین فلزات طبیعی می باشد که کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. پس از استخراج مس از معادن و ذوب کردن آن شمش مس تولید می شود و برای استفاده های بعدی آماده می شود. فلز مس به دلیل مقاومت و کارایی مطلوبی که دارد در ساختمان سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای مشاهده آگهی‌های مربوط به شمش مس و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

1188 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط